گروه «جاده ابریشم» با حضور«کیهان کلهر» نامزد جایزه «گِرَمی» ۲۰۱۶ شد

در میان هنرمندان موسیقی ایران تنها استاد محمدرضا شجریان و حسین علیزاده برای آلبوم‌های فریاد و بی تو به سر نمی‌شود، کاندید دریافت جایزه گرمی شده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از موسیقی ما، شب گذشته، نامزدهای بخش‌های مختلف «گِرَمی» معتبرترین جایزه موسیقی جهان اعلام شد و در این میان، گروه «جاده ابریشم» به سرپرستی «یویوما» نوازنده شهیر ویولن‌سل و نوازندگی کمانچه کیهان کلهر نامزد بخش موسیقی جهانی شد. علاوه بر آن، «موسیقی غریبه‌ها» که مستندی در مورد گروه «جاده ابریشم» است، نیز نامزد بخش بهترین فیلم مستند باموضوع موسیقی جایزه گِرَمی اعلام شد.

کلهر پیش از این با آلبوم‌های بی تو به سر نمی‌شود، فریاد، غزل و فراتر از نقشه‌ی جغرافیا نامزد دریافت این جایزه شده بود. «فراتر از نقشه‌ جغرافیا» نیز از جمله آلبوم‌های گروه جاده ابریشم است که کلهر در آن آهنگسازی و نوازندگی کرده است.

«جاده ابریشم» اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ توسط یویوما یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ویولن‌سل نوازان معاصر به منظور تعامل و تبادل فرهنگی کشورهای در مسیر جاده ابریشم و کشورهای اروپایی پیشنهاد شد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف این طرح تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه جاده ابریشم و کشورهای اروپایی، از طریق برگزاری کنسرت، فستیوال، نمایشگاه، مسترکلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جدید موسیقایی بود
.
«یویوما» در رابطه با چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه جاده ابریشم گفته است: «در طول سفرهای متعددی که به نقاط مختلف دنیا داشتم، همواره عقاید، مذاهب و فرهنگ‌های قدرتمندی که توانسته بودند کشورهای صاحب تمدن چندین هزار ساله را تحت‌تاثیر قرار دهند مرا شگفت‌زده می‌کرد و همواره می‌اندیشیدم که چگونه می‌توان از تلفیق و ترکیب موسیقی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف به صداهای جدیدی دست یافت.» از کشور ایران علاوه بر کیهان کلهر (کمانچه)، سیامک آقایی (سنتور) و سیامک جهانگیری (نی) نیز به عنوان نوازنده با این گروه همکاری کرده‌اند.

این گروه همچنین تمایل بسیاری به اجرای برنامه در ایران دارد، «کلهر» درمصاحبه‌ای در این باره گفته است : «اتفاقاً آنها خیلی دوست دارند به ایران بیایند، ولی اینجا یک سالن مناسب هم برای اجرا وجود ندارد .از سویی دیگر برنامه های جاده ابریشم خیلی گران است. اگر بیست نفر اعضای گروه با منشی‌ها و صدابردارهایشان و عوامل دیگر بخواهند به اینجا سفر کنند بودجه سرسام آوری را می طلبد. این درحالی است که بودجه کنسرت‌های موسیقی این چنینی در نقاط مختلف دنیا عموماً از طریق منابع دولتی تامین می شود و بلیت فروشی نمی تواند هزینه‌ها را تامین کند. مثلاً در چین، این قدر قیمت بلیط ها بالاست که مشخص است مردم نمی‌توانند بهای این بلیط ها را پرداخت کنند. گروه ها و سازمان‌هایی این بلیط ها را خریده بودند و به مردم داده بودند.»

پیش از این، در میان هنرمندان موسیقی ایران تنها استاد محمدرضا شجریان و حسین علیزاده برای آلبوم‌های فریاد و بی تو به سر نمی‌شود، کاندید دریافت جایزه گرمی شده بودند.

Share