در نشست تخصصی جنبه های اسلامخواهی نهضت جنگل عنوان شد:

چرا تاکنون بنیاد ملی میرزا در گیلان تشکیل نشده است؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی جنبه های اسلامخواهی نهضت جنگل با تاکید بر مرامنامه واقعی هیات اتحاد اسلام و ابعاد بین المللی نهضت جنگل به همراه معرفی و ارائه اولین نرم افزار اندرویدی «کوچک جنگلی» توسط موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان برگزار شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی جنبه های اسلامخواهی نهضت جنگل با تاکید بر مرامنامه واقعی هیات اتحاد اسلام و ابعاد بین المللی نهضت جنگل به همراه معرفی و ارائه اولین نرم افزار اندرویدی «کوچک جنگلی» توسط موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان برگزار شد(گزارش تصویری)

چرا تاکنون بنیاد ملی میرزا در گیلان تشکیل نشده است؟!photo_2016-11-30_17-44-50

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، در این نشست مجید رحمانی مؤلف کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» با اشاره به اینکه تاریخ یکی از مهم‌ترین منابع معرفتی و شناخت انسان‌هاست، گفت: اگر در ملتی نگاه به رخدادهای تاریخی و گذشته سرزمین‌شان، با آگاهی و تحلیل انجام شود، آن ملت در شناخت و اقدام‌های حال و آینده خود نیز با بصیرت بیشتری عمل می‌کند.

رحمانی افزود: باید توجه شود که بررسی دوره‌های تاریخی، بدون بررسی منابع، مدارک و اسناد معتبر به حوزه داستان‌سرایی و اسطوره‌سازی نزدیک می‌شود.

این پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه قرن معاصر ایران شاهد حوادث و رویدادهای مهم داخلی و خارجی است، تصریح کرد: حرکت و نهضت‌های ملی و اسلامی علیه استبداد و استعمار در کشور به راه افتاده که ناگفته‌های بسیاری از آنها در تاریخ کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه جوانان گیلانی میرزا را دوست دارند و دغدغه شان درست نشان دادن نهضت بزرگ این بزرگ مرد تاریخ گیلان و ایران است گفت: امروز ما از مسئولین این مطالبه را داریم که چرا تاکنون بنیاد ملی میرزا در گیلان علی‌رغم آنکه در سال ۹۲ مصوبه هیات دولت بوده تشکیل نشده است؟!

رحمانی تصریح کرد: هر کاری که می‌خواهیم برای میرزا انجام دهیم باید منتظر بمانیم که از تهران به ما تکلیف شود و چند برنامه ای هم که در داخل استان انجام میشود متاسفانه تبلیغاتی و انتخاباتی است.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی این بنیاد در گیلان بسیاری از ابعاد نهضت جنگل روشن میشود گفت: مردم ما برای شناخت بیشتر به دانش نامه نهضت جنگل نیاز دارند و با تاسیس این بنیاد می‎توانیم این خلا بزرگ فرهنگی در مورد نهضت جنگل را برطرف کنیم.

گیلان و گیلانیان را به واسطه مفاخرش می‌شناسند

پژوهشگر گیلانی با تصریح بر اینکه گیلان و گیلانیان را به واسطه مفاخرش می‌شناسند نه جنگل و دریا و طبیعتش، متذکر شد: شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله‌العظمی بهجت، کوشیار گیلانی، استاد معین و سرداران شهیدی نظیر قلی‌پور، خوش‌سیرت، املاکی و حق‌وردیان‌ و … در رأس همه آنها روحانی مبارز میرزا کوچک، موجب شناخت گیلان شدند و همانگونه که ما به دلیل وجود مفاخر و گذشته سرزمین‌مان مانند نهضت جنگل به خود می‌بالیم، نسبت به آنها نیز تکلیف و دین داریم.

رحمانی با بیان اینکه اقدام‌های هفت ساله قیام میرزا کوچک جنگلی در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی جهان، رخدادهای مهمی را در تاریخ معاصر در سطح ملی و بین‌المللی به وجود آورد متذکر شد: این نهضت نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی ملت ایران شد که در شکل‌گیری نهضت‌های پس از خود نیز تأثیرگذار بود.

وی «ارزش‌های اسلامی و شیعی»، بیگانه‌ستیزی، موقعیت تاریخی، برهه حساس بین‌المللی «جنگ جهانی اول»، خصوصیات و نوع مبارزات و موقعیت ژئوپلیتیک را از ویژگی‌های منحصر به ‌فردنهضت جنگل دانست.

مؤلف کتاب «ابعاد بین‌المللی نهضت جنگل» اذعان کرد: آنچه در پایان نگارش این مطالعه موردی بیش از دو سال زمان برده، تاثیر‌پذیری و تاثیرگذاری بیش از حد تصور نهضت جنگل در مقابله و مواجهه با کشورهای دیگر است، اگر پس از بررسی رخدادها بگوییم که نهضت جنگل یک نهضت ملی و اسلامی با کارکردها و اثر‌گذاری فراملی و حتی بین‌المللی بوده است، چیزی به گزاف نگفته‌ایم.
photo_2016-11-30_17-44-26
رونمایی از نرم افزار کوچک جنگلی

در ادامه این نشست ستوده رئیس مجموعه سراج گیلان با اشاره به رونمایی از نرم افزار کوچک جنگلی گفت: در این نرم افزار از متدهای روز دنیا استفاده شده است که در نوع خود کم نظیر و بی نظیر است.

وی افزود: این نرم افزار دارای فهرست مطالب از زندگی میرزا، تاریخ و اهداف نهضت، نقشه گیلان و …بوده و در این نقشه نقاط مهم مربوط به نهضت جنگل نشان داده شده است و با کلیک روی هر کدام از نقاط اتفاقات رخ داده در آن مکان نمایش داده میشود.

ستوده اظهار کرد: همچنین دارای نرم افزار کتابخانه ای است، گاهشمار دارد و از صفحه وب با کیفیت  عالی برخوردار است.

photo_2016-11-30_17-46-28عبدالهی: نهضت جنگل و جمهوری انقلاب گیلان همان مینیاتور جمهوری اسلامی است

در ادامه این نشست حجت الاسلام مرتضی عبدالهی مسوول مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با بیان اینکه میرزا افتخار گیلان و ایران است، گفت: باید هدف امروزمان این باشد تا اسلام خواهی نهضت جنگل را به مردم بشناسانیم. بسیاری متاسفانه این نهضت را تحریف می‎کنند و آن را کومونیستی و یا انگلیسی می‌دانند اما اسناد و مدارک موجود نشان از این میدهد که نهضت جنگل با رویکرد اسلامی بوده است.

وی افزود: جریان نهضت جنگل در هیات اتحادیه اسلام تشکیل شد و در مرام نامه آن مشخص است که افردای می‎توانستند درا این اتحادیه شرکت کنند که ابتدا دارای دین اسلام بوده و از اهداف اسلامی در عملکرد خود به کار گیرد.

این پژوهشگر اظهار کرد: مهمترین وظیفه ما در قبال این نهضت بزرگ شناساندن دقیق اهداف آن به جوانان است اینکه این مرد بزرگ تاریخ گیلان و ایران را با رهبر کوبا مقایسه می‎‎نند غلط است.

وی با بیان اینکه میرزا کوچک در زمان خود مرد تنهایی بود گفت: او در زمان خود به دو قدرت بزرگ دنیا آن زمان نه بزرگی گفت.

جحت الاسلام عبدالهی یادآور شد: این مرد بزرگ تاریخ در وصفش مقام معظم رهبری گفت« ما زمان انقلاب هر وقت نام میرزا را می‌بردیم نیرو می‌گرفتیم چون ایشان از شخصیت، هویت خود گذشت تا به آیندگان شخصیت، نیرو و هویت ببخشد»

عبدالهی در پایان گفت: بسیاری تاریخ جنگل را تحریف می‎کنند و آرزوهای خود را در آن می گنجانند در مقابله چنین افرادی باید ایستاد و گفت نهضت جنگل و جمهوری انقلاب گیلان همان مینیاتور جمهوری اسلامی است.

Share