نگاهی به محصولات آینده سایپا و ایران‌ خودرو +عکس

سایپا و ایران‌خودرو که هم‌اکنون بیشترین سهم را از بازار خودروی داخلی در اختیار دارند، جهت حفظ سهم خود از بازار، علاوه بر اینکه به عرضهٔ خودروهای چینی روی آورده‌اند، با بروز یا فیس‌لیفت کردن محصولات قبلی خود نیز سعی در ارائهٔ خودروهای جدیدی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پدال، بازار خودروهای زیر صد میلیون تومان ایران همواره از عدم تنوع و وجود خودروهای قدیمی و از رده خارج رنج می‌برده است.

بااین‌حال طی سال‌های اخیر با هجوم همه‌جانبهٔ خودروهای چینی به این بخش بازار، تنوعی نسبی در آن به وجود آمده است که البته نمی‌توان این نوع تنوع را مثبت تلقی کرد. درهرحال دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو که هم‌اکنون بیشترین سهم را از بازار خودروی داخلی در اختیار دارند، جهت حفظ سهم خود از بازار، علاوه بر اینکه به عرضهٔ خودروهای چینی روی آورده‌اند، با بروز یا فیس‌لیفت کردن محصولات قبلی خود نیز سعی در ارائهٔ خودروهای جدیدی داشته‌اند.

 به همین دلیل در این مطلب قصد داریم محصولات آیندهٔ این دو خودروساز کشور را معرفی کنیم.

دنا ELX

یکی از خودروهایی که در این لیست به‌زودی به بازار عرضه می‌شود، دنا فیس‌لیفت یا ELX است. خودرویی که نسخهٔ بروز شدهٔ دنای کنونی محسوب شده و ایران‌خودرو سعی داشته ایرادات آن‌را برطرف سازد. در دنا ELX بخش جانبی خودرو دستخوش تغییراتی شده که آن‌را متمایز از نمونهٔ فعلی کرده است. همچنین تغییراتی جزئی هم در چراغ‌های جلو و عقب ایجاد شده و گرافیکی زیباتر پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین تغییرات دنا جدید، تجهیز آن به سانروف است تا با این آپشن محبوب بتواند نظر خریداران خودروهای چینی را به خود جلب کند.

بااین‌حال به نظر نمی‌رسد در بخش داخلی جز تغییراتی در سیستم مولتی‌مدیا، تغییرات دیگری ایجاد شده باشد. گفته می‌شود که دنای جدید مجهز به ایربگ‌های جانبی و گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها خواهد بود که البته بعید به نظر می‌رسد. طبق گزارشات، این خودرو با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و توربوشارژ تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

رنو L90 فیس‌لیفت

رنو لوگان یا L90 علیرغم موتور و گیربکس باکیفیتش، به دلیل طراحی ظاهری نه‌چندان زیبا همواره از سوی خریداران داخلی موردانتقاد بوده است. به همین دلیل چند سال پیش پارس‌خودرو به‌عنوان دیگر تولیدکنندهٔ L90 در ایران، آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داده و در نمای عقبی آن تغییراتی ایجاد کرد. حال ایران‌خودرو هم قصد عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ L90 را دارد. البته این فیس‌لیفت کار ایران‌خودرو نیست و در سال ۲۰۰۹ توسط داچیا انجام گرفته است.

در این فیس‌لیفت تغییراتی در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجرهٔ خودرو ایجاد شده و نمای داخلی آن‌هم مشابه ساندرو شده است. البته نمی‌توان از اقدام نبوغ آمیز ایران‌خودرو در نصب چراغ مه شکن عقب به شکلی کاملاً زشت و ناهماهنگ در زیر سپر L90 فیس‌لیفت جهت اخذ استانداردها گذشت! قرار است نسخهٔ اتوماتیک L90 فیس‌لیفت ایران‌خودرو با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه گردد. البته احتمالاً نسخهٔ دستی این خودرو قیمت کمتری در حدود ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت.

پژو ۲۰۷ صندوقدار

پس از عرضهٔ نسخهٔ جدید پژو ۲۰۷ هاچ‌بک به بازار که تغییراتی در داخل و خارج آن اعمال شده است، ایران‌خودرو تصمیم گرفته نسخهٔ صندوقدار آن‌را هم روانهٔ بازار کند. البته این خودرو همانند نسخهٔ هاچ‌بک، در اصل فیس‌لیفتی از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. به‌احتمال فراوان همان تغییرات داخلی و خارجی که در ۲۰۷ هاچ‌بک جدید ایجاد شده، در نسخهٔ سدان هم اعمال خواهد شد. البته در تصاویری که از نمای عقب این خودرو منتشر شده، مشخص است که سپر عقب آن با ۲۰۷ هاچ‌بک متفاوت بوده و از سپر عقب ۲۰۶ برای آن استفاده شده است. همچنین دو چراغ شبرنگ هم به زه روی سپر اضافه شده که نمای جالبی ندارند.

بااین‌حال دلیل این اقدام عجیب ایران‌خودرو در تعویض سپر عقب ۲۰۷ با ۲۰۶ مشخص نیست چراکه سپر عقب ۲۰۶ هیچ هماهنگی با سپر جلو ۲۰۷ ندارد. علاوه بر این، یک اسپویلر هم به لبهٔ درِ صندوق اضافه شده است. برای چراغ‌های عقب و جلوی ۲۰۷ صندوقدار نیز از همان چراغ‌های جدید نسخهٔ هاچ‌بک استفاده شده است. با توجه به قیمت ۴۲ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ هاچ‌بک جدید، احتمالاً نسخهٔ صندوقدار آن‌هم با همین حدود قیمت و با کمی افزایش از زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

ساینا هاچ‌بک

محصول جدید سایپا که ساینا نام گرفته است، در اصل فیس‌لیفتی از تیبا بوده و نه‌تنها زیباتر نشده بلکه حتی ناهماهنگ‌تر از قبل شده است. بااین‌حال سایپا پس از محبوبیت تیبا هاچ‌بک، قصد عرضهٔ نسخهٔ هاچ‌بک ساینا را هم دارد که با کد ۲۱۲ شناخته شده و تصاویری هم از آن انتشار یافته است. ساینا هاچ‌بک به‌احتمال‌زیاد در قسمت جلو کاملاً مشابه نسخهٔ سدان خواهد بود اما در عقب تغییراتی را نسبت به تیبا هاچ‌بک تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها تغییر چراغ‌ها و انتقال جا پلاک به روی درِ صندوق است. البته بازهم طبق معمول نتیجهٔ کار زیبا از آب درنیامده است.

در سوی دیگر، غیر از نسخهٔ هاچ‌بک ساینا، سایپا برنامهٔ تولید نسخهٔ اتوماتیک این خودرو را هم دارد که طبق گفته‌ها احتمالاً مجهز به گیربکس CVT خواهد بود. البته ارائهٔ گیربکس AMT هم برای این خودرو محتمل است. به‌احتمال‌زیاد ساینا هاچ‌بک و اتوماتیک تا پایان سال جاری به بازار عرضه خواهند شد و طبق معمولی قیمتی بیشتر از نمونهٔ کنونی خواهند داشت؛ اما با توجه به گزارشات، اختلاف قیمت ساینا اتوماتیک با نسخهٔ دستی چندان زیاد نخواهد بود و این خودرو با قیمتی در حدود ۳۲-۳۳ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اگر این امر محقق شود، ساینا اتوماتیک ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک بازار لقب گرفته و احتمالاً با استقبال بالایی مواجه خواهد شد.

سایپا SP100

کمتر از دو سال پیش سایپا در دومین جشنوارهٔ طراحی خود ماکتی در ابعاد واقعی از یک محصول کاملاً جدید بنام SP100 را برای اولین بار به نمایش درآورد. در آن زمان گفته شد که این خودرو بر روی پلت‌فرم جدید سایپا بنام X300 ساخته خواهد شد. سایپا SP100 خودرویی در کلاس C بود که برخلاف دیگر ساخته‌های وطنی طراحی نسبتاً زیبایی داشته و تا حد زیادی به طراحی‌های روز دنیا نزدیک بود. طبق آخرین گزارشات، SP100 به‌عنوان سومین خودروی ملی سایپا پس از تیبا و ساینا، طی دو سال آینده تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

این خودرو مجهز به تجهیزاتی چون فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، ایربگ‌های جانبی، چراغ‌های روشنایی در روز و سیستم ناوبری خواهد بود و حتی سایپا ادعا کرده است که SP100 برای آزمایش ایمنی به سازمان یورو انکپ برده خواهد شد. البته با سابقه‌ای که از سازندگان داخلی سراغ داریم، این وعده‌ها چندان عملی به نظر نمی‌رسند. همچنین به نظر می‌رسد در این پروژه هم ردپایی از برادران چینی در میان باشد! بااین‌حال تاکنون اطلاعات دیگری از این محصول جدید سایپا در دست نبوده و معلوم نیست که هم‌اکنون پروژهٔ آن در چه مرحله‌ای قرار دارد.

Share