نوبخت در همایش بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل

میرزا شکست اما شکست نخورد / امروز بیش از گذشته نیازمند اتحاد هستیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت با بیان اینکه «میرزا شکست نخورد اما شکست» متذکر شد: چرا که او شکسته پیروز بود. در قرآن به دفعات به پند گرفتن توصیه شده و ما از رخداد جنگل دو پیام را می توانیم دریافت کنیم که چگونه از یک سو میرزا مبارزه می کند و از سوی دیگر دکتر حشمت تسلیم می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت در همایش بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل در دهکده ساحلی انزلی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقالات و سخنرانی ها و نظرات متفاوتی درباره نهضت جنکل عنوان شد و اختلاف نظر نسبت به یک رخداد نیاز به تحقیق بیشتر درباره آن را ضروری می کند.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: اگرچه درکنار این تحلیل ها تعللی نیز نسبت به رخداد وجود داشته است اما می بایست علت و فلسفه قیام جنگل بیان شود.

وی با قدردانی از فرهیختگان و صاحب نظران بابت تحقیقات صورت گرفته درباره جنبش جنگل گفت: از میرزا در تاریخ زیاد یاد شده ولی برخی درخصوص برخی موارد هنوز ابهام وجود دارد و همین عنوان همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» نیز یکی از ابهامات موجود است بنابراین از مدیرکل ازشاد گیلان می خواهم آنچه را که به تائید هیات داوران رسیده را منتشر کند.

نوبخت به برخی اسناد موجود از میرزا و نهضت جنگل در کشورهای همسایه اشاره کرد و یادآور شد: از دکتر محمدی رئیس سازمان بودجه گیلان می خواهم تامین اعتبار کرده و میزان بودجه لازم برای این کار را اعلام کند.

معاون رئیس جمهور در ادامه متذکر شد: در اینکه خاستگاه میرزا و جنبش جنگل دینی، ملی و مذهبی بود تردیدی نیست و میرزا مردی خدایی، روحانی و خدادوست بود و به همین دلیل مبارزه او با دیگر جنبش های آن زمان تفاوت داشت.

وی افزود: میرزا هم با استبداد داخلی می جنگید و هم با استعمار خارجی و آن هم نه با یک کشور و این کاری بس دشوار است.

نوبخت با بیان اینکه «میرزا شکست نخورد اما شکست» متذکر شد: چرا که او شکسته پیروز بود. در قرآن به دفعات به پند گرفتن توصیه شده و ما از رخداد جنگل دو پیام را می توانیم دریافت کنیم که چگونه از یک سو میرزا مبارزه می کند و از سوی دیگر دکتر حشمت تسلیم می شود.

معاون رییس جمهور گفت: همایشهای ما به دنبال این بروند که از آن فضا برای امروزمان استفاده کنیم و آرمان و اهدافمان را پیش ببریم. از یاد نبریم که همین رخداد دریک فاصله ۴۲ سال با برخاستن مرد دیگری پیش آمد و امام خمینی توانست هم با استبداد داخلی مبارزه کند و هم با استکبار جهانی و انقلابی با شکوه را رقم زند.

به گفته وی نقشی که گیلان در انقلاب اسلامی داشت براساس الگو برداری از نهضت جنگل بود و تنها فرق این انقلاب با آن نهضت، وجود وحدت، یکپارچگی و ماندگاری بود.

نوبخت یادآور شد: اگر امروز توانستیم دربرابر عدم خواست جهان برای ارتقا و بالندگی کشور بمانیم و قد علم کنیم درسایه اتحاد و همدلی است و به یاد داشته باشیم که ما بدون یک مدیریت منسجم واحد نمی توانیم حرکت اجتماعی را پیش ببریم.

وی افزود: این وحدت اگر در جمع و ملتی نباشد و تفرقه ایجاد شود حتما مثل نهضت جنگل شکسته می شود و امروز بیش از گذشته نیازمند اتحاد هستیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در برخی از موارد می توان با یک نرمش و تدبیر از مشکلات گذر کرد و اینکه گیلانی‌ها پس از ۹۵ سال میرزا را فراموش نکردند قابل تقدیر است.

Share