صادق علی نیا

منزلت دانشجو و دغدغه های آرمانخواهی

امید می رود دانشجوی نسل جدید بارور کننده و روشنگر آزادیخواهی ،عدالت طلبی،اصلاح امور ،گفتگو و حرکت بسوی دموکراسی باشد.

روزدانشجو را به تو تبریک نمی گویمaliniannamed
تورا به اینروز تبریک می گویم
که این روز بی تو،و بی حس“آرمانخواهی ”
و“ایمانت به حق طلبی”،وجودی بی معناست . . .

…اما این سه تن ماندند تاهر که را می‏آید، بیاموزند، هرکه را می‌رود، سفارش کنند. آنها هرگزنمی روند،همیشه خواهندماند، آنها«شهیدند…(نوشتاری از دکترعلی شریعتی بمناسبت شانزدهم آذر)

بنیانهای توسعه و زایش اندیشه های علمی ،فرهنگی و اجتماعی در بستر تفکری شکل میگیرد که دانشجونقش محوری و بی بدیلی دارد.اساسا حاکمیت و باتبع آن دولتها درپی شناسایی و مشارکت در حوزه های فکری واجتماعی می باشند که این(social capital) یا سرمایه اجتماعی در دانشجو متبلور است.

کشورهای توسعه یافته بدنبال دستیابی به تربیت دانشجویان نسل سوم اند که با استفاده از ابزارهای متفاوت و با نگاه مشترک و هدفمند بتوانند آرمانهای توسعه و رفاه را برای شهروندان نهادینه کنند.

دراین کشورها دانشجو به مثابه یک پروژه عظیم و سرمایه بالقوه که میتواند در فرایند تولید فکر،انسجام بخشی خردمشترک و تعالی پیروزمندانه از زاویه مسولیت های مشترک اثرگذار باشد، نگریسته میشود.

در فراسوی این نگاه ،امنیت و اهمیت دانشجو بعنوان یک سیستم که به موضوعات و مسایل متفاوت نگاه واکاوانه ای دارد،قابل ارج و احترام می باشد.دانشجو از زاویه حقوق شهروندی بدنبال درک عمیق از احوالات پیرامونی خویش است و این تحقق نمی یابد مگر در فضای شفاف توام با نشاط.

رسالت دانشجو در دنیای مدرن امروز گفتمان سازی و پویش در راستای درک و اعتماد متقابل با حاکمیت است و این مقوله نسل جدید را در تقابل با پیچیدگیهای متعددی قرار داده است.

از این رود انشجو می کوشد در برابر بی عدالتی های مختلف واکنش نشان داده و خود را ناظر بر تمامی اعمال حکومت ببیند.

درکشور ما حدود پنج میلیون دانشجو در بیش از دوهزارو پانصد واحد دانشگاهی به تحصیل مشغولند که با توجه به سیاستهاوبرنامه ریزی واحدهای آموزش عالی متاسفانه ما شاهدکاهش شدید کیفیت تولید علم هستیم.

از این رو پیامد این رخداد، ایجاد گسستهای متعدد اجتماعی و اقتصادی خواه دبود.وبا ابراز تاسف باید بگوییم تحصیل و آموزش در شرایط کنونی بصورت ابزاری برای مرتفع ساختن منافع و خواسته های افرادمنجرشده است.

با تغییرات دولتها (حاکمیتی)و اختلافات سلیقه ای در نحوه نگرش به مقام ومنزلت دانشجو بسیار متاسفانه باید بگوییم دانشجو از هسته عمیق تفکر و تلاش خارج شده و دغدغه های پیرامونی جایگزین آن شده است.

لذاسهم خواهی وجانمایی نقش بی بدیل دانشجو در پیشبرد و سازماندهی چرخه توسعه وتعالی را نباید نادیده گرفت.

هم اکنون جنبشهای دانشجویی که روزگاری منتقدو مصلح مملکت بودندبه حاشیه رفته و یکجانبه گرایی فکری در حال گسترش می باشد.صدای دانشجوی عدالت طلب و دلسوز کشورشنیده نمیشود وتقابل افکار و طیف ها که برایند آن ایجاد وتحقق تفکرات نوین در حوزه های متعددشهروندی بود دیرزمانیست که غزل خداحافظی راخوانده است.

در همین راستا دانشجو از رسالت واقعی خود فاصله گرفته و امیدوار است تا تریبون، نشریه ،طیف فکری و همه ابزارهای نقد و راهکارخود در رابطه با ایجاد فرصت و کنش های متقابل با حاکمیت را باز یابد و خود را در منشور مملکت ببیند.

در پایان امید می رود دانشجوی نسل جدید بارور کننده و روشنگر آزادیخواهی ،عدالت طلبی،اصلاح امور ،گفتگو و حرکت بسوی دموکراسی باشد.

روز دانشجو روز ارج نهادن به جایگاه والای دانش و بینش،گرامی باد

صادق علی نیا / دانشجو

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share