عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

معتقدم خدا برجام را آورد / آمریکا مثل گوریل وحشی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من هم همانند آقای روحانی معتقد هستم که خدا برجام را آورد و خیلی چیزها به‌ویژه چهره واقعی آمریکا مشخص شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، عزت‌الله ضرغامی بعدازظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان در برنامه‌ای با عنوان «دانشجو و رسانه» با گرامیداشت شهادت دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ اظهار داشت: جنبش دانشجویی یک جنش ضد استکباری و ضد استبدادی است، ضد استکبار و استبداد بودن، ۲ بالی است که با همدیگر و در کنار یکدیگر است.zarghami134634

وی افزود: در سال‌های اخیر در فضای مجازی و دانشگاه‌ها به نام ۱۶ آذر و به نام مقابله با سیاست‌های استکباری سخنرانی می‌کنند اما از دوستی و رفاقت با استکبار صحبت می‌کنند و به نوعی آن را رسالت خود می‌دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مذاکره برد – برد با شیطان خیلی معنا ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها ادعای حقوق بشر و طرفداری از افکار عمومی دارند، حتی در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما به افکار عمومی بی‌توجه هستند.

وی گفت: من هم همانند آقای روحانی اعتقاد دارم که برجام را خدا آورد و خیلی چیزها به ویژه چهره واقعی آمریکا مشخص شد، این چهره‌ امروز ذره‌ای پیچیدگی ندارد و نشان می‌دهد که آمریکا مثل گوریل وحشی است که زنجیر پاره کرده و متکی به قدرت خود است.

ضرغامی با اشاره به حمایت رسانه‌ها از کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: ترامپ شخصیتی است که افکار عمومی طرفدار اوست اما تمام رسانه‌ها از کلینتون حمایت کردند و تا لحظه آخر که مشخص بود ترامپ رأی بیشتری دارد قصد داشتند روحیه مردم را حفظ کنند و مردمی که می‌خواهند رأی دهند به دموکرات‌ها رأی دهند.

وی گفت: رسانه‌های بزرگ دنیا وابسته به دلارهای عربستان هستند و شیوخ عرب، این تزریق پول را اعلام می‌کنند، به همین دلیل می‌بینیم که بی.‌بی.‌سی در مورد اتفاقات مهمی همچون فاجعه منا سکوت می‌کند تا افکار عمومی از کنار آن بگذرد.

رئیس اسبق صداوسیما بیان کرد: آمریکا در اوج اضمحلال با حضور در مذاکرات می‌خواست بگوید که ما هستیم، البته دولتمردان فرصتی پیدا کردند تا با آمریکا مذاکره کنند، هر چند که اکنون می‌بینیم حتی اگر رئیس‌جمهور آمریکا مصوبه اخیر کنگره را وتو هم کند، فایده‌ای ندارد، این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نتوانستند دموکرات‌ها را قانع کنند تا به مصوبه اخیر رأی ندهند.

وی با اشاره به پرچم‌داری دانشجویان در سال‌های اخیر گفت: به نظر من، دانشجو به خودی خود، یک رسانه است، جایگاه دانشجو در فرهنگ ملت ایران جایگاه‌ برتری است و مردم به دانشجویان به عنوان نیروهای علمی و آزادی‌خواه مردم نگاه می‌کنند، به نظر من حرکت‌هایی که دانشجویان انجام داده‌اند، آن‌ها را به تنهایی به یک رسانه تبدیل کرده چراکه اتفاقاتی همچون تسخیر لانه جاسوسی تا ۲ سال در رسانه‌ها مطرح بود و شدند و نگاه مردم را نسبت به جنایات آمریکا عمیق‌تر کرد.

ضرغامی با بیان اینکه دانشجویان باید در حوزه رسانه فعال و تأثیرگذار باشند، افزود: امروز فضای مجازی در حوزه رسانه حرف نخست را می‌زند، من ۲ سال است که در این فضا فعال هستم، سایت و کانال راه‌اندازی کرده‌ام و صحبت‌هایم را از این طریق مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نخبگان و اندیشمندان در این فضا نمی‌توانند پرچم‌داری کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که تحول فنی و علمی در فضای مجازی، در طول تاریخ بشر سابقه نداشته است، از سوی دیگر رسانه‌های فضای مجازی در اختیار آحاد انسان‌ها است و هر کس آمادگی دارد می‌تواند به صورت رایگان هر چه بخواهد را منتشر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پرچم‌داری فضای مجازی در اختیار نخبگان نیست، تصریح کرد: امروز باید دانشجویان در فضای مجازی، طرح و برنامه داشته باشند، کارهایی که تاکنون انجام شده ضعیف است و دانشجویان وظیفه متفاوتی در این فضا برعهده دارند، باید راهبرد دانشجویی در این حوزه را تدوین کرد.

وی گفت: کانال‌های تلگرامی با ارائه یک مقدار کارهای خدمت‌رسانی به مردم، آنان را به دنبال خود می‌کشانند و پس از آن هر چه می‌خواهند القا می‌کنند، امروز در طراحی رویه نویسی اشکال وجود دارد و باید رویه‌ای برای این کانال‌ها تعیین شود.

ضرغامی با اشاره به مزیت‌های دانشجوی امروز نسبت به دانشجوی ابتدای انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب درباره جوانان فرمودند که جوانان امروز نسبت به اوایل انقلاب برتری‌های محسوسی دارند، یکی از آن‌ها این است که آن موقع به خاطر جو انقلاب و اینکه فسادهای رژیم شاهنشاهی دیده می‌شد، دانشجویان مقابله می‌کردند.

وی ادامه داد: اما امروز شرایط سخت‌تر است و جوانان امروز با فضای رسانه‌ای عجیب‌وغریب و بمباران تبلیغات روبه‌رو هستند، بزرگ‌ترین سانسورها در بمباران اطلاعاتی اتفاق می‌افتد بنابراین دانشجوی امروز علی‌رغم همه بمباران اطلاعاتی جایگاه بالاتری نسبت به دانشجویان گذشته دارند.

رئیس اسبق رسانه ملی با بیان اینکه ظهور و بروز دانشجویان امروز نیازمند نوآوری و احساس مسئولیت است، گفت: مواضع دانشجویی در تصمیم‌سازی بسیار مؤثر بوده و امروز نیز دانشجویان می‌توانند تأثیرگذار باشند، برای این کار، باید جریان‌های دانشجویی بتوانند به درستی جامعه را رصد کرده و مشکلات را بشناسند و با تشکیل کمپین تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه کانال‌های تلگرامی به مثابه رسانه عمل می‌کند، تصریح کرد: یک روزنامه که ۵ هزار تیراژ دارد براساس قانون مطبوعات در صورت بروز کوچک‌ترین تخلف باید پاسخگو باشد اما یک کانال تلگرامی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو دارد، هیچ محدودیتی از نظر اخلاقی و قانونی نداشته که وزارت ارشاد برنامه‌ای برای این موضوع دارد که در آینده اعلام می‌شود، بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح نباید اجازه داد تا این علف‌های هرز در فضای ضد اخلاقی جوانان ما از بین ببرند.

ضرغامی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی بیان کرد: میل به بی‌نظمی یکی از آسیب‌های فضای مجازی است، این فضا همانند یک اقیانوس میل به بی‌نظمی را افزایش می‌دهد این موضوع قدرت حل مسئله و تمرکز ذهن را از بین می‌برد که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، ما هم‌اکنون باید آیین‌نامه‌ای برای این فضا داشته باشیم.

Share