معاون رییس جمهور داغستان با استاندار گیلان دیدار کرد

مردم گیلان و داغستان بسیار شبیه به هم هستند/ افزایش روابط تجاری گیلان و داغستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار عصر امروز در دیدار با معاون رییس جمهور داغستان و هیئت همراه گفت: روابط تجاری و اقتصادی گیلان و داغستان افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار عصر امروز در دیدار با معاون رییس جمهور داغستان و هیئت همراه گفت: روابط تجاری و اقتصادی گیلان و داغستان افزایش می یابد.

دکتر محمدعلی نجفی در این به وجود اشتراکات اقتصادی و فرهنگی با جمهوری داغستان اشاره و اظهار داشت: بندر ماخاچ قلعه یکی از بنادر مهم روسیه است که با توجه به توسعه بنادر انزلی و کاسپین می تواند در گسترش روابط تجاری و اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه موانع موجود در صادرات لبنیات، مرغ و گوشت سفید به روسیه برطرف شده است گفت: وجود فرصت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های خوب گیلان در بخش های صنعتی، بهداشتی، موادغذایی، میوه و بویژه گردشگری می تواند به توسعه روابط گیلان و داغستان کمک کند.

استاندار گیلان بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری بین گیلان و داغستان با قوت و جدیت بیشتر تأکید و تصریح کرد: با همکاری اتاق بازرگانی و هماهنگی های دفتر نمایندگی وزارت خارجه در گیلان ارتباطات بخش های اقتصادی، تجاری و فرهنگی دو طرف باید رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه نقش ما در روابط تجاری و اقتصادی فقط توسعه ی زیرساخت ها است افزود: با حمایت کاملی که از بخش خصوصی در گیلان می شود هیچ مانعی برای همکاری تجار دو طرف با یکدیگر وجود ندارد.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه بنادر و گمرک با ظرفیت کامل در جهت حضور تجار داغستانی کمال همکاری را دارند گفت: با توجه به اینکه مانعی برای توسعه روابط اقتصادی، تجاری و ترانزیت کالا وجود ندارد؛ اعداد و ارقام و نیز حجم مبادلات کالا بین ۲ طرف زیبنده ی این ارتباط نیست.

نماینده عالی دولت در گیلان به برگزاری همایش پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر در گیلان اشاره کرد و افزود: به خاطر حضور و تأثیرگذاری گیلان در حوزه دریای خزر و کشورهای همسایه برگزاری این همایش از سوی دولت به گیلان داده شد.

وی گفت: در سخنرانی امروز در این همایش به اهمیت ارتباطات با جمهوری های اطراف خزر و پتانسیل های نهفته در این منطقه اشاره کردم.

استاندار گیلان به تأکید دکتر روحانی بر تکمیل راه آهن شمال به جنوبدر سفر به گیلان اشاره و اظهار داشت: یکی از موانع در این مسیر اتصال ۸ کیلومتر راه آهن آستارا به آستارا بود که پس از این سفر به صورت جدی پیگیری شد.

وی همچنین از تکمیل ۲ کیلومتر راه آهن آستارا به آستارا که در خاک ایران بود خبر داد و گفت: ادامه ی این مسیر از رشت به آستارا نیز جزء برنامه های اصلی ماست.

دکتر نجفی گفت: اتصال این راه آهن می تواند بندر بمبئی را به هلسینکی وصل کند و ضمن کوتاه کردن مسیر، حمل و نقل از ۴۶ روز به ۲۶ روز می رسد که از لحاظ تجاری بسیار حائز اهمیت است.

وی به دیدارهای مکرر روسای جمهور اسلامی ایران و روسیه در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از موارد مورد تأکید دو رییس جمهور تکمیل این راه آهن در حداقل زمان ممکن بود که جزء برنامه های اساسی و استراتژیک ۲ کشور است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه ظرفیت بنادر گیلان در حال افزایش است گفت: امیدواریم از این افزایش ظرفیت کشورهای ایران،روسیه و داغستان کمال بهره را ببرند.

در این دیدار که معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استاندار، سرکنسول روسیه در رشت و همچنین برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و تجار ایران و داغستان حضور داشتند، معاون رییس جمهور داغستان با ابراز خرسندی از سفر به گیلان، ضمن ابلاغ سلام گرم رییس جمهور داغستان به آقای دکتر نجفی گفت: از دیروز که برای شرکت در همایش توسعه روابط اقتصادی به تهران و امروز که به گیلان سفر کردم با پذیرای گرمی که از ما شد احساس می کنم در وطن خود هستم.

وی خاطرنشان کرد: دکتر نجفی استانداری با درایت است که حضور وی قطعاً مایه ی گسترش روابط خواهد بود.

شامیل عیسی اف عبدالله ویچ به وجود اشتراکات بسیار در مسائل فرهنگی، دینی ۲ کشور اشاره کرد و افزود: پدران و اجداد ما نیز اشتراکاتی داشتند که پایه ای برای توسعه ی روابط ما می تواند باشد.

وی به امضاء تفاهم نامه هایی توسط استانداران سابق گیلان با جمهوری داغستان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ مانعی از لحاظ سیاسی برای اجرای مفاد آن وجود ندارد.

معاون تجاری و توسعه حمل و نقل بین الملل رییس جمهور داغستان به بازدید خود از بندر در حال ساخت کاسپین در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: این بندر بسیار بزرگ می تواند در گسترش روابط با داغستان نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

وی با بیان اینکه براساس دستور رییس جمهور داغستان ما موظف به گسترش روابط در دریای خزر هستیم اظهار داشت: این توسعه ی اقتصادی باید از طریق بنادر انجام گیرد.

شامیل عیسی اف عبدالله ویچ به گسترش زیرساخت های بندر ماخاچ قلعه اشاره و اظهار داشت: در حدود ۷ میلیارد دلار در حوزه گسترش راه آهن، ساخت و تعمیرات کشتی و توسعه امکانات در حال سرمایه گذاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه مردم گیلان و داغستان بسیار شبیه به هم هستند افزود: در شهر دربند داغستان مشترکات بسیاری داریم.

وی با بیان اینکه داغستان مناطق و جاذبه های طبیعی بسیاری دارد افزود: در بخش توریسم و گردشگری در داغستان اقداماتی در حال انجام است که در آینده این بخش بسیار متحول خواهد شد.

معاون رییس جمهور داغستان گفت: در داغستان قوانینی وضع شده که تجارت به سایر نقاط روسیه بسیار راحت تر شده است.

وی گفت: یکی از موارد ارزیابی رییس جمهور روسیه از استانداران این است که چه میزان توانسته اند روابط تجاری را با کشورهای دیگر گسترش دهند

Share