مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان

زیر بار اقدامات غیرقانونی نمی‌روم/وقفی بودن لشت‎نشاء مانع توسعه نیست/ برخود با بقاع جعلی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عادلی گفت: تفکر غلطی از دیرباز بر این اساس بوده که وقف مانع توسعه است و ۶۰ سال علیه وقف تبلیغات شده درحالیکه در آن لشت نشا هرکسی بخواهد ساخت و ساز کند مانعی برای آن وجود ندارد و اوقاف آمادگی لازم برای همکاری را داراست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام ولی عادلی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در جمع مدیران مسئولان و سردبیران رسانه های استان گیلان بر لزوم ترویج وقف توسط رسانه‌ها با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تاکید کرد و افزود: اوقاف بدون تعامل و ارتباط با رسانه ها کاری از پیش نمی برد.photo_2016-12-05_14-49-56

عادلی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۰ بقعه متبرکه در گیلان درآمد خوبی دارند، اظهار کرد: برخلاف دهه های گذشته در شرایط فعلی در سازمان اوقاف همه چیز ضاطبه مند است و یک مدیر حتی نمی‎تواند هزار تومان را بدون دستور جابه جا کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با تاکیدبر اینکه اوقاف کاملا برنامه محور بوده، یادآور شد: به هیچ وجه سلیقه ای کار نمی کنیم و بر اساس دستورات و تکالیف شرعی درآمد هر بقعه باید در همان بقعه هزینه شود و هزینه ها کاملا شفاف است.

عادلی گفت: بر این اساس ۴۰ درصد درآمدها صرف کارهای عمرانی، ۲۰ درصد کارهای فرهنگی، ۳۰ درصد صرف امور هزینه ای جاری  می شود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز به مرکز ارسال می گردد تا به تشخیص مقام معظم رهبری یا نماینده ایشان صرف امورات شود.

وقفی بودن لشت نشاء مانع توسعه نیست

وی در خصوص گلایه های مطرح شده در رابطه با اینکه وقی بودن لشت نشاء مانع توسعه آن شده است، گفت: در باب این تفکر غلط مردم لشت نشاء مقصر نیستند بلکه مقصران اصلی آن دسته از خواصی هستند که سالیان سال به مردم این شهر قول عدم وقفیت لشت نشا را داده اند در حالی که هیچ دستگاه و مرجع تقلیدی در ایران حاضر نمی شود حکم به دستور عدم وقفیت یک موقوفه بدهد.

عادلی در ادامه افزود: تفکر غلطی از دیرباز بر این اساس بوده که وقف مانع توسعه است و ۶۰ سال علیه وقف تبلیغات شده درحالیکه در آن شهر هرکسی بخواهد ساخت و ساز کند مانعی برای آن وجود ندارد و اوقاف آمادگی لازم برای همکاری را داراست.

برای برخود با بقاع جعلی نیازمند کمک سایر مسئولان هستیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان به برخورد جدی با بقاع جعلی تاکید کرد و افزود: هم اکنون بقاع جعلی شناسایی شده اند اما در رابطه با تخریب بقاع جعلی نیازمند همکاری نیروی انتظامی، شورای تامین استان و شهرستان ها هستیم و به تنهایی نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اوقاف در امور داخلی آن دسته از مساجدی که بقعه ندارند دخالتی نمی کند، یادآور شد: حکم اعضای هیات امنا توسط اوقاف زده می شود اما در امور داخلی این دسته از مساجد ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی نقش دارند.

عادلی با بیان اینکه فروش قبر در امامزادگان ضابطه مند و تعریف شده است گفت: در این بین قیمت قبر از ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان هم وجود دارد و ممکن است تخلفی نیز در قیمت صورت پذیرد که در این صورت واحد بازرسی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

احداث بیمارستان برای بیماران سرطانی / زیر بار اقدامات غیرقانونی نمی‌روم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه علاقه‎مند به احداث بیمارستان مشارکتی برای بیماران سرطانی هستیم، گفت: در غرب گیلان زمین لازم برای احداث بیمارستان فراهم بود اما این بیمارستان باید در مرکز استان احداث شود و دلیل این کار وجود سایر بیمارستان ها برای همپوشانی لازم است.

عادلی همچنین بر لزوم نامگذاری بیمارستان وقف شده به نام خود واقف تاکید کرد و افزود: از لحاظ شرعی باید نام واقفان بر سر در بیمارستان نصب شود اما متاسفانه دستگاه ها زیر بار این موضوع نمی روند و فکر می کند اوقاف با اینکار نیت خاصی دارد در حالیکه ما نه دکتر داریم و نه اینکه قادر به اداره بیمارستان هستیم.

وی با بیان اینکه برای گرفتن حق و حقوق موقوفات با کسی تعارف نداریم اظهار کرد: مدیر نظام هستیم و وظیفه داریم به مردم خدمت رسانی کنیم اما دلیل برخی هجمه های صورت گرفته علیه اوقاف این است که حاضر نشده ایم به کسی باج دهیم و زیر بار تخلف و اقدامات غیرقانونی برویم.

Share