شهردار رشت

رکن اصلی در مدیریت شهری سکونت ، فعالیت و فراغت است/ راه اندازی ۱۰ کانون سلامت در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهردار رشت با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه از بعد ساختار توسعه زندگی شهروندی، مسیرهای معینی را گذرانده‌اند افزود: بعد از انقلاب اسلامی، تابع رفتارهای جوامع توسعه یافته شده‌ایم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمد علی ثابت قدم در همایش کشوری سبک زندگی سالم که دردهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد با بیان اینکه این همایش  تنها یک محور مشخص دارد اظهار داشت:  موضوع این محور، سلامت است که مشمول پیشگیری و مشارکت شهروندی است.۱۰۵

وی با اشاره به بالا رفتن میزان شهر نشینی گفت: بالا رفتن این آمار، عوارض و حاشیه‌هایی را نیز با خود به همراه دارد.

شهردار رشت با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه از بعد ساختار توسعه زندگی شهروندی، مسیرهای معینی را گذرانده‌اند افزود: بعد از انقلاب اسلامی، تابع رفتارهای جوامع توسعه یافته شده‌ایم.

ثابت قدم با اشاره به عمر کمتر از۱۰۰ سال دانشگاه‌های کشور خاطر نشان کرد: بحث‌های سلامت به عنوان تک رشته ای در دانشگاه‌ها مطرح نشده بلکه تاکنون به شکل بروکراسی اداری به آن پرداخته شده است.

وی اتکا به ماشین، فرهنگ استفاده از خودرو و افزایش کارخانجات صنعتی را موجب ایجاد مدرنیته در کشورهای مختلف عنوان و تصریح کرد: وقت آن رسیده که به انسان محوری به عنوان استراتژی در جهت رسیدن به اهداف سلامت بپردازیم و اگر  قرار باشد که انسان و توسعه انسانی در راس هدف قرا بگیرد لازم است که از صنایع متضاد با این مقوله دوری کرد.

شهردار رشت، نسبت جغرافیایی روستایی به شهری را ۶۰ به ۴۰ به نفع شهرنشینی اعلام کرد و گفت: باید به این نقطه که چه عاملی موجب سلامت بعد از جنگ جهانی شد ، برسیم.

ثابت قدم با تاکید بر لزوم توجه به توسعه  انسانی بیان داشت: لازم است که برای مسیرهای اشتباه تصمیم گیری شود و باید با قدرت تصمیمات درست را اجرا  کرده و به مسیرهای صحیح بازگشت.

وی گفت: این تصمیمات باید میان نقطه اشتغال و محیط زیست تعیین تکلیف شوند و توانمندی تبدیل شدن کارخانجات آلاینده به غیر آلاینده، به اشتغال نیز لطمه ای وارد نمی‌کند.

شهردار رشت با تاکید براینکه نباید فقط به فکر پیشرفت‌های کوتاه مدت بود ادامه داد: دوره تئوری ها متقضی شده و در حوزه سلامت نیاز به کشفیات جدید نیست بلکه کافیست که بعضی تصمیمات به موقع اجرا شوند.

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه باید بدانیم سهم اقتصاد در جغرافیای گیلان چیست و با اشاره به ۸۶۰ شهرک صنعتی در کشور تصریح کرد: استراتژی اقتصادی متناسب با واقعیت‌ها در گیلان موجود نبوده و بسیاری از این کارخانجات صنعتی آلاینده‌های زیست محیطی ایجاد می‌کردند.

وی افزود: مفهوم اقتصاد مقاومتی مفهومی نیست که مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و نباید به حوزه‌هایی فکر کنیم که نه تنها ایجاد اشتغال نمی‌کنند بلکه تولید آلاینده نیز به همراه دارند.

این مسئول تاکید کرد: برای رسیدن به ساختار درستی از سلامت، لازم است که  به برنامه ریزی‌های سلامت محور در ۱۲ شهری که دارای شهرک صنعتی هستند توجه کرد.

شهردار رشت همچنین بار هرگونه تشویق ترافیکی خاطر نشان کرد: نگاه انسان محور و پیاده گردی، دوری از ترافیک و همچنین دوری از آلایندگی زیست محیطی را به ارمغان می‌آورد.

دکتر ثابت قدم رکن اصلی در مدیریت شهری را سه رکن سکونت ، فعالیت و فراغت برشمرد و اظهار داشت: افزایش ساعات فراغت، یکی از مقوله‌های ملموس در توسعه فضای شهری است که در پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت جامعه نقش مهمی داشته و موجب تعامل اجتماعی و سواد عمومی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش فضای عمومی موجب سوق دادن افراد به سمت فضای عمومی می‌شود گفت: با این اقدام ، جامعه را به سمت فضای سلامت نیز سوق می‌دهیم و علاوه بر  تولید فضاهای عمومی، باید به توزیع آن در نقاط مختلف شهر و  نیز پرداخته و این‌مهم را باید با نگاه محله محور و زمان بندی صحیح مطابق با اوقات فراغت افراد سازگاری دهیم.

شهردار رشت مقوله‌های ناشی از رفتارهای صنعتی را پرخاشگرانه دانست و بیان داشت: عمده‌ترین عامل پرخاشگری در شهرهای بزرگ، رفتارهای ناشی از اثرات آلودگی‌های صوتی و محیطی است اگر رفتارهای خودرومحور را کم و بر رفتارهای انسان محور بیفزاییم به افزایش سلامت جامعه و کاهش رفتارهای پرخاشگری کمک بزرگ کرده‌ایم.

 ثابت قدم همچنین از راه اندازی حدود ۱۰ کانون سلامت در رشت خبر داد و  افزود: این تعداد تا پایان امسال به ۱۵ عدد می‌رسد که استفاده از ظرفیت‌های سطح زندگی  در چنین کانون‌هایی مد نظر قرار دارد.

وی کسب عنوان شهر خلاق خوراک شناسی رشت را یک اتفاق خوب برای شهروندان دانست و افزود: این اتفاق غیر از دستاورد فرهنگی و گردشگری در ارتباط با کیفی سازی در حوزه سلامت نیز دارای اهمیت است.

شهردار رشت با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها از خوراک ناشی می‌شود ، خوراک را یکی از ارکان کیفی زندگی برشمرد و خاطر نشان کرد: باید از خصلت‌های اصیل در راستای بهداشتی کردن غذا و سیستم های بسته بندی و بهداشتی پیشگیرانه پیش رویم  زیرا در این بهداشت فردی خانوادگی مد نظر قرار می‌گیرد.

این مسئول همچنین بر پیگیری  پرونده‌های مربوط به پزشک خانواده تاکید کرد گفت: داشتن پرونده‌های پزشکی برای خانواده‌ها باید الزام شود تا هم آموزش‌ها هدفمند شوند و هم شهروندان بتوانند به تنهایی عوامل دیگر سلامت را رصد کنند.

ثابت قدم همچنین از استقبال و آمادگی حوزه شهری شهرداری رشت از موارد سلامتی که مبتنی بر پیشگیری باشد خبر داد و با اشاره به حضور علاقمندی بانوان در فعالیت‌های حوزه سلامت  افزود: این موضوع به شکل عملی پیگیری نمی‌شود.‌

وی اظهار امیدواری کرد: تا با همکاری سیستم های پزشکی و شبکه‌های مختلف بهداشت و ان جی اوها به نتایج مطلوبی درحوزه سلامت دست یابیم.

 

 

Share