دیدار تشکل های مردمی جامعه معلولان گیلان با استاندار عنوان شد

رعایت حقوق‌ اجتماعی معلولان باید در اولویت‌ باشد / ۱۲ هزار معلول در پشت نوبت دریافت مستمری هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نجفی با تاکید بر این که نباید به قشر معلول نگاه ترحمی داشته باشیم، یادآور شد: معلولان در جامعه یک شهروند درجه یک و ممتاز هستند و نگرش ما به این قشر نیز بایستی اینگونه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار صبح امروز در دیدار با تشکل های مردمی جامعه معلولان گیلان به مناسبت روز جهانی معلولان، گروهی را موظف کرد تا به منظور راستی آزمایی از مناسب سازیهای انجام شده در ساختمانها و اماکن عمومی  بازدیدهای میدانی داشته باشند.img_6675

دکتر محمدعلی نجفی در این دیدار که در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری برگزار شد با تبریک آغاز ماه ربیع الاول و نیز روز جهانی معلولان بر ضرورت توجه ویژه به این قشر توانمند جامعه تأکید کرد و افزود: کانون‌ها و سمن‌های مردمی به صورت خالصانه و بدون هرگونه چشم داشتی براساس وظیفه‌ی انسانی خود برای رفع بخشی از مشکلات معلولان در حال خدمت‌گزاری هستند.

نجفی خاطر نشان کرد : ناتوانی بخشی از جسم ، دلیلی بر ناتوانی همه‌ی وجود یک معلول نیست.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه توانایی‌های بالقوه‌ی بسیاری در معلولان وجود دارد اظهار داشت: اندیشه‌های بلند این قشر که در جسم ناتوان آنان نهفته است با درک مشکلات و رفع آن از سوی جامعه می‌تواند منجر به ظهور و بروز نبوغ آنان شود.

وی به فعلیت رساندن توانایی‌های معلولان را یکی از وظایف مدیران عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم با تأکیدات رئیس جمهور به حمایت همه‌جانبه از معلولان اهتمام ویژه دارد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اظهار داشت: رئیس جمهوری در صحبت ها، بازدیدها و مراسم های جامعه معلولان، همه را موظف به حرکت جدی برای رفع مشکلات این قشر کرده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه خدمت به خانواده‌های دارای معلول را وظیفه‌ی خود می‌دانیم گفت: در استان گیلان برای خدمت بیش از پیش به معلولان تحرکات جدی صورت گرفته که اگر این اقدامات در سال‌های گذشته انجام می‌شد بسیاری از مشکلات تاکنون مرتفع شده بود.

دکتر نجفی با بیان اینکه وجود موانع در رفت و آمد معلولان زیبنده استانی همچون گیلان با دارابودن سبقه‌ی تاریخی و فرهنگی بلندمدت نیست، افزود : طی بخشنامه‌ای دستگاه‌ها، فرمانداری ها و شهرداری‌های استان موظف خواهند شد نسبت به رفع موانع و مناسب سازی ساختمان‌ها و مکان‌های پرتردد معلولان اقدام عاجل کنند.

وی بر ضرورت نگاه و اهتمام ویژه مدیریت شهری و روستایی و نظام مهندسی استان به بخش معلولان تأکید و تصریح کرد : گروهی ضمن بازدید میدانی نسبت به راستی آزمایی و کنترل جدی اقدامات صورت گرفته در حوزه معلولان و نیز مناسب سازی ساختمان‌ها واماکن عمومی اقدام کند.

وی با بیان اینکه هیچ ساختمان جدیدی از سوی نظام مهندسی بدون رعایت مناسب سازی حقوق معلولان نباید تأیید شود گفت: باید ساختار ساختمان‌هایی که در سال‌های گذشته نیز ساخته شده و اصول مناسب سازی معلولان در آن رعایت نشده است اصلاح گردد.

استاندار گیلان اظهار داشت: برخی از سالن هایی که میزبان همایش‌های معلولان هستند نیز متأسفانه برای بهره‌مندی آنان از امکانات لازم برخوردار نیستند که باید مناسب سازی شوند.

نجفی افزود: احساس مسئولیت نسبت به جامعه معلولان باید در همه‌ی اقشار مردم و مسئولان ایجاد شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت رعایت حقوق معلولین جامعه تأکید و تصریح کرد: باید زمینه‌های اجتماعی رعایت حقوق این قشر توانمند از طریق سمن‌های فعال این حوزه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نیازمند گسترش فرهنگ احترام به معلولان هستیم اظهار داشت : رعایت حقوق‌های اجتماعی معلولان نیز باید در اولویت‌ها باشد.

نجفی با تاکید بر این که نباید به قشر معلول نگاه ترحمی داشته باشیم، یادآور شد: معلولان در جامعه یک شهروند درجه یک و ممتاز هستند و نگرش ما به این قشر نیز بایستی اینگونه باشد.

وی گفت : صدا و سیما می‌تواند در تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان نقش تأثیرگذاری ایفا کند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه درخصوص سیستم سرمایشی و گرمایشی مدارس استان اقدامات جدی در سال‌های اخیر صورت گرفته افزود : موارد خاصی همچون مدرسه باغچه‌بان که نیازمند اصلاح وضعیت سرمایشی و گرمایشی است باید در اسرع وقت انجام گیرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه درخصوص صدور مجوز برای تأسیس دفتر پیشخوان دولت توسط معلولان در مسکن مهر مانعی وجود ندارد افزود : برای ایجاد مدرسه‌ی خاص بیماران اوتیسم استان آمادگی لازم وجود دارد.

وی گفت : درخصوص مسکن معلولان نیز در سطح استان اقدامات موثری صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان به راه‌اندازی پخش اخبار ناشنوایان از طریق شبکه‌ی باران که از درخواست‌های جامعه معلولان استان بود اشاره کرد و گفت : انتظار ما این است تا شرایط لازم برای پخش روزانه‌ی این اخبار از سوی صدا و سیما فراهم شود.

 وی به کسب رتبه‌ی دوم بهزیستی استان در کشور در سال ۹۴ اشاره و خاطر نشان کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های خیرین و مشارکت های مردمی خدمت رسانی به جامعه معلولان را گسترش دهیم.

دکتر نجفی با تاکید بر این که همه بایستی نسبت به جامعه معلولان احساس مسئولیت کنند، خاطر نشان کرد: نباید حتما معلولی در خانواده داشته باشیم تا مشکلات این قشر را درک کنیم ، بلکه همه ما بایستی نسبت به این قشر احساس مسئولیت کنیم و ادراک اجتماعی داشته باشیم.

در این جلسه ۵ نفر از نمایندگان تشکل های مردمی معلولان به بیان مشکلات، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

مدیرکل بهزیستی گیلان: ۱۲ هزار معلول در پشت نوبت دریافت مستمری هستند

img_6693محمدرضا پارسی روز شنبه در نشست استاندار گیلان با تشکل های معلولان استان در رشت افزود: در زمان حاضر، ۱۲ هزار معلول در استان گیلان نیز ماهانه از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: ماهانه حدود هفت میلیارد ریال مستمری به این تعداد از معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گیلان پرداخت می شود.
پارسی بیان کرد: بر اساس اصلاحیه جدید قانون جامع حمایت از معلولان، افراد دچار معلولیت شدید و خیلی شدید بایستی از مستمری ماهانه برخوردار شوند.
وی تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی گیلان را بیش از ۴۵ هزار نفر عنوان و خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۱۸ هزار نفر معلول جسمی حرکتی و بقیه معلولان ذهنی، نابینایی و … هستند.
مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان توانمندی های معلولان تصریح کرد: نگرش جامعه نسبت به این قشر بایستی تغییر کند، معلولان دارای ظرفیت ها و توانمندی های قابل توجهی هستند.

Share