سعید عزت‌اللهی

در روسیه برخلاف ایران به جوانان بها نمی‌دهند/ کی‌روش مثل پدرم با من برخورد کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عزت اللهی گفت: مدیون کارلوس کی‌روش هستم چون فکر می‌کنم او مثل یک پدر با من برخورد کرد. زمانی که در اتلتیکو بودم من را دعوت کرد. ITC من در روستوف به مشکل خورد و ۶ ماه بازی نکردم ولی ایشان باز هم من را دعوت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید عزت‌اللهی در اوج جوانی، مثل باتجربه‌ها عمل می‌کند. اگر خارج از زمین هم با او برخورد داشته باشید، باورتان نمی‌شود تنها ۲۰ سال سن دارد. سعید این‌قدر زرنگ بود که حالا از بازی‌های پیچیده روس‌ها جان سالم به در برده و می‌خواهد به گوشه دیگری از اروپا برود و فوتبالش را ادامه دهد.
عزت‌اللهی دیروز مهمان خبرورزشی بود و درباره خیلی چیزها حرف زد…

سال خوب فوتبالم
یک سال بسیار خوب هم در رده باشگاهی و هم تیم ملی داشتم. برایم تجربه خوبی بود. درست است یک مقدار فراز و نشیب در تیم باشگاهی‌ام روستوف داشتم ولی در کل سال خوبی بود و تجربیات خوبی به دست ‌آوردم. در لیگ قهرمانان اروپا بازی کردم و در پلی‌‌آف مسابقات هم گل زدم البته یکسری مسائل بر سر تمدید قراردادم به وجود آمد و باعث شد تا نیمکت‌نشین شوم. همیشه سعی کردم حتی در دقایق کمی که بازی می‌کنم، تأثیرگذار باشم، مخصوصاً مقابل بایرن و آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا.

با من لجبازی کردند
شفاف به من نگفتند اگر تمدید نکنی، باید روی نیمکت بنشینی اما از من خواستند درباره تمدید قرارداد صحبت کنیم که من گفتم ترجیح می‌دهم اول قراردادم تمام شود و بعد برای آینده‌ام تصمیم بگیرم. روستوفی‌ها ترسیدند که من بازی کنم و پیشنهادهای بیشتری به دستم برسد. از طرفی می‌دانستند اگر من جایی بروم از نظر مالی چیزی دستشان را نخواهد گرفت. نمی‌دانم شاید به خاطر این چیزها با من لجبازی کردند. در این مدت واقعاً سختی کشیدم ولی با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش برای من تمام شد.

پیشنهاد رسمی ندارم
از لیگ روسیه پیشنهاد دارم. تیم‌هایی هستند که من را می‌خواهند. از دیگر لیگ‌های اروپایی هم پیشنهادهایی هست. راستش باید بررسی کنم و تصمیم بگیرم. در حال حاضر پیشنهاد رسمی ندارم و با من شفاهی صحبت شده است. از لیگ‌های معتبر هم صحبت‌هایی با من شده ولی تا دعوتنامه به دستم نرسد، باور نمی‌کنم.

جهانبخش گفت بیا
جهانبخش درباره لیگ هلند با من صحبت کرد. او یکی از دوستان نزدیک من است. خیلی خوشحالم که توانسته در هلند موفق شود و پیشرفت کند. او دوست دارد در لیگ هلند بازی کنم. به من مشورت داد و گفت به هلند بیا چون سبک فوتبالت به لیگ اینجا می‌خورد اما همان‌طور که گفتم پیشنهاد رسمی برایم وجود ندارد. فعلاً همه چیز در حد حرف است. نقل و انتقالات فوتبال اروپا هم که شروع نشده است.

بردیف باعث شد یک ساله ببندم
خیلی‌ها از من می‌پرسند چطور این‌قدر راحت می‌توانی رضایتنامه بگیری و از روسیه بروی چون آن ها سختگیر هستند. روز اول با بردیف جلسه داشتم و ایشان تصمیم‌گیری کردند تا یک فصل در آنجا باشم. به من گفت شاید سال بعد روستوف نباشم و یک ساله ببند. این برای من هم خیلی خوب بود. او گفت یک ساله ببند که اگر من تیم دیگری رفتم بتوانی راحت بیایی. این‌طوری شد که من یک ساله بستم و باشگاه تازه بعد از چند وقت پشیمان شد و فهمید چه اشتباهی کرده است. خیلی‌ها در روسیه تعجب کرده‌اند که چطور روستوف با من یک ساله بسته است. رسانه‌های روسیه هم همین‌طور چون باشگاه‌ها در این کشورها زیر سه سال با جوان‌ها نمی‌بندند.

سرشان کلاه نگذاشتم
من سر روس‌ها کلاه نگذاشتم. نمی‌دانم شاید خواست خدا بود که قراردادم یک ساله باشد. یک جورهایی این قرارداد به من آرامش خاطر داد. آقای بردیف هم باعث شد یک ساله ببندم و از این بابت خوشحالم هست. حالا بازیکن آزادم و می‌توانم به راحتی برای آینده‌ام تصمیم‌گیری کنم.

چیز عجیبی که در روسیه دیدم
من چیز زیاد عجیبی در لیگ روسیه ندیدم ولی چیزی که برایم عجیب بود این است که چرا به جوان‌ها انگیزه نمی‌دهند. روسیه کشوری است که پتانسیل خوبی دارد ولی به جوان‌ها بها نمی‌دهند. لیگ روسیه یک خرده من را یاد قدیم‌های ایران می‌اندازد چون به جوان‌ها زیاد بها نمی‌دادند. الان ایران برعکس شده و می‌بینم که جوان‌ها اضافه شده‌اند. این هم به خاطر راهکار خوبی بود که فدراسیون ارائه داد. در روسیه اما این‌طور نیست. بازیکن ۳۰ ساله خارجی می‌آورند و کلی پول می‌دهند که واقعاً هیچ چیزی به لیگ این کشور اضافه نمی‌کند. در عوض خیلی جوان‌ها حضور دارند که مستعد هم هستند اما کمتر بازی می‌کنند. ارنج سنی تیم‌های روسیه به ۲۷، ۲۸ سال رسیده است و این بد است.

پلیس همیشه هست
قبل از بازی با روبین‌ کازان دیدم در رسانه‌ها زده‌اند پلیس به اردوی ما آمده است و نمی‌دانم از سردار سؤال پرسیده‌اند. به نظرم این خبرها را بزرگنمایی کردند. پلیس سر هر بازی کنار تیم ما بود چون باید اسکورت می‌کردند اما کارشان فقط همان اسکورت کردن بود. در بازی کازان هم همین اتفاق افتاد و نمی‌دانم چطور سایت‌ها زده بودند که به اردوی ما آمده‌اند.

سبک بازی‌ام به روسیه نمی‌خورد
بردیف مربی بزرگی است. انصافاً او در روسیه به من کمک زیادی کرد اما در این یک ‌سال جاهایی که حقم نبود روی نیمکت نشستم و یکسری سختی‌ها کشیدم و به همین خاطر ترجیح دادم که فوکوس کنم روی لیگ‌های دیگر. قرار است با بردیف هم صحبت کنم و به او بگویم احساس می‌کنم سبک بازی‌ام به لیگ روسیه نمی‌خورد چون نیمکت‌نشین شدم. خواسته او این بود که در تیم جدیدش هم کنارش باشم اما فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. اگر خدا بخواهد به لیگ‌های دیگر می‌روم.

تا پیشنهاد نرسد، باور نمی‌کنم
من همیشه سعی می‌کنم با واقعیت‌ها زندگی کنم. تا وقتی پیشنهاد نرسد، من باور نمی‌کنم. همیشه سعی کردم در مصاحبه‌هایم واقعیت‌ها را بگویم. در حال حاضر هم پیشنهاد صددرصدی ندارم و منتظرم تا نقل و انتقالات شروع شود.

رئیس‌جمهور هم کمک کند
یک ‌سال رؤیایی را با تیم ملی پشت‌ سر گذاشتیم. یکی از بهترین سال‌های تیم ملی بود. صعود خوبی در رنکینگ فیفا داشتیم. یک گل هم دریافت نکردیم. خیلی‌‌اش را مدیون کادر فنی هستیم. فدراسیون هم در این یک‌ سال خیلی کمک کرده است البته قبلاً هم کمک می‌کرد اما امسال پررنگ‌تر شده است. می‌دانم که آقای تاج و همکارانش خیلی تلاش می‌کنند. از برند لباس گرفته تا درست کردن وضعیت زمین تمرینی ما. امیدوارم بقیه مسئولان هم کنار تیم ملی باشند، حتی رئیس‌جمهور بیاید و به ما کمک کند. یک سال سرنوشت‌ساز داریم و باید به جام جهانی‌ صعود کنیم تا کل ملت خوشحال شوند. این یک بحث ملی است. امیدوارم به تیم ملی بیشتر کمک شود تا موفق‌تر باشیم.

مصاحبه کنم واقعیت‌ها را می‌گویم
من آدمی نیستم که هر روز بخواهم مصاحبه کنم و روی جلد روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها باشم. حالا بعضی‌ها به هر دلیلی تیتر هستند. یک روز گوشه لباس‌شان پاره می‌شود و تیتر فلان خبرگزاری می‌شوند، یک روز از دماغ‌شان خون می‌‌آید و باز هم تیتر می‌شوند اما من دوست ندارم مصاحبه کنم. در عوض وقتی حرف می‌زنم که بتوانم واقعیت‌ها را بگویم. خب من یکسری حرف‌ها را درباره تیم ملی خواندم و ناراحت شدم. ببینید من اصلاً از انتقاد ناراحت نمی‌شوم چون معتقدم باعث پیشرفت می‌شود. بعضی وقت‌ها از خود من انتقاد شده و استفاده کرده‌ام چون می‌خواهم پیشرفت کنم. حتماً نقطه ضعفی داشته‌ام که از من انتقاد کرده‌اند اما بعضی دوستان از سر دلسوزی درباره تیم ملی حرف نمی‌زدند. انگار به خاطر یکسری آدم که در تیم ملی بودند، انتقاد می‌کردند و من احساس کردم دارند به تیم ملی کشورم ضربه می‌زنند و این من را ناراحت کرد. یک جورهایی می‌خواستند تسویه حساب کنند و این وسط تیم ملی را سیبل کرده بودند در حالی که می‌گفتند ما دلمان برای تیم ملی می‌سوزد. مردم و مسئولان این چیزها را خیلی خوب متوجه می‌شوند. بعضی انتقادها از تیم ملی منطقی نبود. انگار با کسانی که در تیم ملی بودند مشکل داشتند. من واقعاً با هیچ‌کس خصومت شخصی ندارم و اگر کسی را ناراحت کردم معذرت می‌خواهم. فقط چون دلم برای تیم ملی کشورم می‌سوخت مصاحبه کردم.

آقای مایلی‌کهن از تیم ملی تعریف کرد
آقای مایلی‌کهن یکی از بزرگان فوتبال ماست، نتایج خوبی هم در این فوتبال گرفته است، الان هم سرمربی تیم شهر ماست (ملوان). آن زمان که من انتقاد کردم، فقط ایشان حرف نزده بود که بعضی‌ها گفتند منظورم به ایشان است. خیلی‌های دیگر بودند که صحبت می‌کردند. شما دیدید که وقتی ما جلوی ازبکستان و کره خوب نتیجه گرفتیم حتی آقای مایلی‌کهن تعریف کرد. این نشان می‌دهد ایشان جایی که باید، واقعیت‌ها را می‌گوید. در بازی با سوریه ما روی زمین چمن فوتبال بازی نکردیم. همه این را قبول داشتند و کسی از ما انتقاد نکرد. در همان بازی چین و قطر هم ما خودمان گفتیم که خوب بازی نکردیم. خب اولین بازی همیشه سخت است. ما مقابل قطر واقعاً هماهنگی لازم را نداشتیم و سعی کردیم رفته‌رفته نقطه ضعف‌هایمان را برطرف کنیم. انتقادهای دلسوزانه و منطقی باعث شد تا راهکار خوب جلوی پای ما قرار بگیرد و پیشرفت کنیم. الان هم خوب است که همه کنار هم باشیم نه روبه‌روی هم.

درباره اتلتیکو هم این حرف‌ها را نمی‌زنند
من شنیدم که می‌گفتند دفاع اتوبوسی داریم در حالی که این سیستم روز دنیاست و خیلی از تیم‌ها اول دفاع می‌کنند و بعد حمله. آقای مورینیو با همین تاکتیک اینتر را قهرمان اروپا کرد. وقتی تیم ملی ما هم پتانسیلش را دارد، چرا کی‌روش از این سیستم استفاده نکند؟ با همین تاکتیک ما تیم اول آسیا شده‌ایم. اتلتیکومادرید هم همین سیستم را بازی می‌کند ولی من هیچ ‌وقت ندیدم که رسانه‌های اسپانیا یا اروپا بنویسند اتوبوسی دفاع می‌کند. تاکتیک روز دنیاست. یک نکته مهم دیگر‌؛ مگر تیم ملی ما موقعیت کم خلق می‌کند؟ ما در هر بازی حداقل ۴، ۵ موقعیت صددر‌صد گلزنی داریم و این نشان می‌دهد در فاز هجومی هم تیم خوبی هستیم. این موفقیت را هم تا حدود زیادی مدیون کادر فنی هستیم چون من با چشمانم دیده‌ام که شبانه‌روزی کی‌روش و دستیارانش در اردو چقدر تلاش می‌کنند. چقدر آنالیز انجام می‌دهند تا بتوانیم نقطه ضعف‌هایمان را برطرف کنیم.

کی‌روش مثل پدرم با من برخورد کرد
مدیون کارلوس کی‌روش هستم چون فکر می‌کنم او مثل یک پدر با من برخورد کرد. زمانی که در اتلتیکو بودم من را دعوت کرد. ITC من در روستوف به مشکل خورد و ۶ ماه بازی نکردم ولی ایشان باز هم من را دعوت کرد. اگر دعوتم نمی‌کرد از نظر روحی و روانی آسیب می‌دیدم ولی مثل پدر پشتم بود و حمایت کرد. به خاطر همین همیشه با همه وجود برای او و تیم ملی بازی می‌کنم.

همیشه برای‌مان از رونالدو مثال می‌زند
کی‌روش خیلی وقت‌ها برای ما کریس رونالدو را در اردوی تیم ملی مثال می‌زند. می‌گوید او خیلی تمرین کرده که به اینجا رسیده است. برای ما تعریف می‌کند که کریس چقدر روی ضربات ایستگاهی تمرکز می‌کرد. همیشه می‌گوید شما هر شکلی که در تمرین ظاهر شوید، به همان شکل هم در بازی ظاهر خواهید شد. می‌گوید باید همیشه بهترین عملکرد را داشته باشید. یک حرفی هم می‌زند که همیشه برای ما درس بزرگی است. می‌گوید از فوتبال لذت ببرید. به ما جوان‌ها هم این جمله را خیلی می‌گوید. مدام روی این اصرار دارد. مثلاً اصلاً ما را در زمین محدود نمی‌کند. اصلاً نمی‌گوید چرا فلان کار را در زمین انجام داده‌ای؟ همیشه حمایت می‌کند و این به ما انگیزه می‌دهد.

کی‌روش ابهت زیادی دارد
مربی‌ای که بزرگ می‌شود، حتماً یک چیزی درون خودش دارد. کارلوس کی‌روش ابهت زیادی دارد. اگر مربی جدی نباشد که بازیکنان حرف‌هایش را گوش نمی‌دهند و دستوراتش را در زمین پیاده نمی‌کنند. حالا ممکن است یک روز واقعاً روز خوب ما نباشد و بد بازی کنیم. او هم هر جا نیاز می‌بیند یک شوکی به کل تیم وارد می‌کند. راستش تا حالا سر من داد نزده است ولی اگر این کار را هم کند اصلاً ناراحت نمی‌شوم چون می‌دانم هر چیزی که می‌گوید و می‌خواهد، به نفع خودم است.

حمایت‌های او به ما اعتماد به نفس می‌دهد
حمایت‌های کارلوس از ما جوان‌ها باعث می‌شود اعتماد به نفس تیم بالا برود. همیشه وقتی سرمربی پشت شما باشد، عملکرد خوبی خواهید داشت. البته شاید یک روز بد باشیم و نتوانیم دستورات را اجرا کنیم. سرمربی اگر بلد باشد، می‌داند آن روز هم چطور از مخمصه تیم را بیرون بیاورد. او واقعاً در همه حالت پشت ما بازیکنان است. همیشه می‌گوید شما تمرکزتان روی بازی باشد بقیه چیزها روی دوش من و دستیارانم. یک جورهایی برای ما آسایش به وجود آورده.

رئال و بارسا کار قطری‌ها را می‌کنند؟
رفتار قطری‌ها در بازی با ایران اصلاً خوب نیست و من بعضی انتقادها را قبول ندارم. اصلاً قطری‌ها برای جنگ روانی آمده بودند. مدام وقت تلف می‌کردند. بچه‌ها را عصبانی کرده بودند و برای همین وقتی آن گل را زدم، تیم منفجر شد. چیزی که درون‌مان بود را بیرون ریختیم. باید جای ما بودند تا می‌فهمیدند چقدر رفتار بدی داشتند. موقع تعویض‌ها مرتب خودشان را زمین می‌انداختند و وقت تلف می‌کردند. برای فوتبال حرفه‌ای دنیا زشت است. بزرگترین تیم‌های دنیا مثل بارسا و رئال از این کارها می‌کنند؟ در ال‌کلاسیکو بارسا کار تیم‌های عربی را می‌کرد، می‌توانست برنده باشد ولی نکرد. وقتی می‌گوییم فیرپلی فقط منظورمان این نیست که بازیکن مصدوم شد توپ را بیرون بزنیم. منظور این است که مرد و مردانه فوتبال بازی کنیم.

قطری‌ها به ما حمله کردند
در بطن صحنه درگیری با قطری‌ها بودم. یک لحظه آقایی جوان سمت ما آمد خوشحالی کند ولی دیدم سرمربی و چند بازیکن‌شان به داخل زمین آمدند و به ما حمله کردند. این بود که وارد درگیری شدیم. در بازی با سوریه هم دلیل درگیری رفتار بد بازیکن حریف بود. سیدجلال به او گفت اشکالی ندارد، برویم و بازی کنیم ولی او برگشت به زبان انگلیسی فحش بدی داد که من وارد درگیری شدم.

این حرف را دوست ندارم
اشتباه است که می‌گویند ما به جام جهانی‌ صعود کرده‌ایم. این حرف را اصلاً دوست ندارم. هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و اصلاً غیر قابل پیش‌بینی بودن فوتبال، آن را قشنگ می‌کند. ما باید کار کنیم. مرحله برگشت سخت‌تر می‌شود و تیم‌ها قوی‌تر می‌آیند. تیم ما را هم کاملاً می‌شناسند و این بدان معناست که تمام بازی‌ها سخت است.

دست پدر و مادرم را می‌بوسم
خیلی مدیون پدرم هستم. به من کمک زیادی کرد. روی تکنیکم خیلی کار کرد تا پیشرفت کنم. الان هم یکسری کارهایی که در زمین می‌کنم چیزهایی است که او به من یاد داده است و واقعاً دستش را می‌بوسم. همین‌طور دست مادرم را. او هم که همیشه پشت من است و حمایتم می‌کند. هنوز هم با استرس بازی‌هایم را می‌بیند. باید از مردم ایران هم تشکر کنم چون خیلی حمایت کردند مخصوصاً بعد از بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا.

Share