در گفت و گو با حامد فومنی متولی آثار فرهنگی و هنری شیون فومنی مطرح شد

حضور بزرگان عرصه موسیقی و ادبیات ایران در همایش شعر و موسیقی شیون فومنی

متولی آثار ادبی و هنری شیون فومنی در ادامه ابراز داشت: در این همایش میهمانان ارجمند و فرهیخته ی دعوت ما را پاسخ داده اند و در آن شرکت خواهند کرد که از آن جمله می توان به دکتر محمد سریر موسیقیدان معاصر، استاد بیژن بیژنی خواننده و خوشنویس معاصر، عباس خوشدل آهنگساز، عباس سجادی شاعر، محمد سلمانی شاعر و استاد جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه تئاتر و سینمای کشور اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل خبر, همایش شعر و موسیقی شیون فومنی عصر پنجشنبه در رشت برگزار می شود.

در این زمینه حامد فومنی متولی آثار ادبی و هنری شیون فومنی به بررسی بخش های مختلف این همایش و ابعاد شعر شیون در هفتادمین سالگرد زادروز وی پرداخت.

حامد فومنی با اشاره به برگزاری تجلیل از دو استاد فرهیخته گیلانی در این مراسم نیز گفت: به عنوان متولی آثار شیون فومنی اعتقاد من بر این است که باید بر اساس فرهنگ سازی قدردانی شخصیت های فرهنگی و هنری کشورمان باشیم و بر همین اساس در این همایش در نظر داریم از استاد نادر گلچین خواننده آواهای ماندگار و استاد علی اکبرپور آهنگساز ترانه های خاطره انگیز تجلیل نمائیم.

وی در ادامه افزود: همچنین در این همایش بررسی شعر و جایگاه شیون فومنی و این دو استاد ارجمند دارای اهمیت فراوانی است که برای همین از دو استاد فرهیخته دعوت کردیم که در این رابطه سخنرانی نمایند. بر همین اساس شاعر و منتقد ادبی معاصر استاد سید ضیاءالدین شفیعی درباره جایگاه شعر گیلکی و فارسی شیون فومنی سخنرانی خواهد داشت و هنرمند پیشکسوت گیلانی استاد میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده چیره دست سنتور درباره جایگاه اساتید نادر گلچین و علی اکبرپور به ارائه سخن خواهد پرداخت.

متولی آثار ادبی و هنری شیون فومنی در ادامه ابراز داشت: در این همایش میهمانان ارجمند و فرهیخته ی دعوت ما را پاسخ داده اند و در آن شرکت خواهند کرد که از آن جمله می توان به دکتر محمد سریر موسیقیدان معاصر، استاد بیژن بیژنی خواننده و خوشنویس معاصر، عباس خوشدل آهنگساز، عباس سجادی شاعر، محمد سلمانی شاعر و استاد جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه تئاتر و سینمای کشور اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین در بخش شعر نیز شاعران معاصر کشورمان به اجرای شعرخوانی خواهد پرداخت که از آن جمله می توان به آقایان رحمت موسوی، محمد بشرا، علی اکبرمرادیان گروسی، کریم رجب زاده، عباس مهری آتیه، م .موید، نادر زکی پور، آرش فرزام صفت و نیما فرقه، خانم حسنی و… اشاره کرد.

حامد فومنی با اشاره به اجرای موسیقی سنتی در این همایش نیز گفت: گروه اجرای برنامه موسیقی زنده به سرپرستی رضا فدایی با صدای شاهرخ شیردوست کسمائی بخشی از ترانه های استاد نادر گلچین و قطعاتی از ترانه های گیلکی و اشعار شیون فومنی را اجرا خواهند کرد. از اقدامات خوب دیگری که در این همایش انجام خواهد شد تابلوهای خوشنویسی اشعار شیون فومنی است که توسط هنرمندان خوشنویس استان تهیه شده و در سالن همایش در معرض دید قرار خواهد گرفت.

متولی آثار فرهنگی و هنری شیون فومنی با اشاره به مراسم تجلیل از دانشجویانی که پایان نامه های خود را مرتبط با شعر شیون انتخاب کرده اند ابراز داشت: بدون شک دانشجویان و جوانانی که در رابطه با شعر شیون به ارائه پایان نامه می پردازند ارادت خود را به این شاعر ابراز کرده اند که بر همین اساس ما قصد داریم قدردانی خودمان را از آن ها ابراز کنیم و از پایان نامه های مرتبط با شیون فومنی تجلیل خواهد شد.

درباره شعر شیون فومنی؛ وقتی شعری جوهر هنری داشته باشد نیاز به تبلیغات ندارد

حامد فومنی در ادامه در رابطه با ابعاد و تاثیرگذاری شعر شیون فومنی در جامعه امروز نیز گفت: نه به عنوان فرزند شاعر بلکه به عنوان یک دانشجوی ادبیات که کار فرهنگی می کند اعتقادم بر این است هنری که خالق اثر می آفریند خودش باید خودش را پیدا کند، وقتی شعری جوهره هنری داشته باشد نیاز به تبلیغات ندارد، در مورد شیون فومنی اکنون که در سال ۹۵ هستم آن چه کارنامه ادبی ایشان نشان می دهد و اساتید ادبیات تاکید می کنند با شاعری بروز روبه رو هستیم. وی ادامه دارد: آوازه شعر شیون در استان گیلان و بعد در ایران که تکمیل کننده فرهنگ عمومی کشور ماست نشان از آن می دهد که شیون یک شاعر مردمی است.

فرزند شیون فومنی در ادامه تصریح کرد: آن چه امروز در کنار شعر گیلکی شیون باید مورد توجه قرار بگیرد شعر فارسی شیون است که وی را به عنوان یک شاعر دو زبانه معرفی کرده است.

اگرچه نام و آوازه شیون به دلیل اشعار گیلکی است، وی غزل فارسی شیون فومنی جزوء قالب هایی است که در قالب معاصر یک سبک مشخصی را پیدا کرده است. وی افزود: غزل فارسی شیون ادبیات کلاسیک و ادبیات نیمایی را خوب شناخته است و در همین راستا از نظر صاحب نظران غزل فارسی در زمره غزل سرایان برتر معاصر معرفی می شود. وی در دو شعر گیلکی و فارسی خاصه غزل فارسی نشان داده حرفی برای گفتن دارد و با هم طرازان شعر معاصر در یک رئیف قرار می گیرد.

حامد فومنی همچنین تاکید دارد: وجهه دیگری که در شیون فومنی مورد توجه است ترانه سرایی وی بوده که ما ترانه های وی را در آهنگهای خوانندگان مشهور دهه پنجاه مشاهده می کنیم. باید توجه داشت که هر شاعری ترانه سرا نیست ولی شیون به موسیقی ما آشنا بود و در همین همایش هم ترانه های گیلکی وی قرار است بازخوانی شود.

این فعال فرهنگی درباره این همایش همچنین ابراز داشت: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برگزاری این همایش باید یک نگاه کاربردی داشته باشد و امیدواریم با تجلیل از اساتید فرهنگ و هنر استان در راستای فرهنگ سازی توجه شود که خوشبختانه شهردار منطقه ۲ به این موضوع اشراف دارند. وی در پایان گفت: جا دارد از شهرداری فرهنگی منطقه ۲ رشت جناب آقای عاطفی تشکر کنم که همیشه در راستای رسالت های فرهنگی اقدامات مناسبی را تهیه می کنند و از همه علاقمندان به فرهنگ و هنر نیز دعوت می کنیم که در سالروز تولد این شاعر بزرگ حضور داشته باشند.

Share