واکنش مدیرکل کمیته امداد گیلان به زندگی کودک فومنی در چادر:

تکدی‌گری نوین رسانه‌ای آسیب اجتماعی گیلان /برپایی چادر توسط خانواده کودک مذکور به دلیل مشکل معیشتی و نداشتن سرپناه نبود/ استفاده‌کنندگان نامشخص از حساب بانکی به بهانه کمک به نیازمندان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدی به انتشار تصویری از کودک هفت ساله‌ای در چادر در فومن اشاره کرد و افزود: برپایی چادر توسط خانواده کودک مذکور به دلیل مشکل معیشتی و نداشتن سرپناه نبود بلکه به منظور حفظ قطعه زمین خریداری شده صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل کمیته امداد گیلان در گفتگو با فارس به انتشار خبر زندگی کودک فومنی در چادر واکنش نشان داد.۲۲۲

*وجود ۲۴۰ هزار نفر مددجوی زیر پوشش کمیته امداد در گیلان

فارس نوشت: مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به وجود ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار در قالب ۲۴۰ هزار نفر مددجوی زیر پوشش این کمیته در استان اظهار کرد: از سال گذشته رویکرد جدیدی برای توانمندسازی خانوارها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان آغاز شده است.

علیرضا محمدی به کاهش پنج درصدی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد گیلان در شش ماه نخست امسال اشاره کرد و افزود: تعداد چهار هزار نفر از مددجویان زیر پوشش با دریافت تسهیلات اشتغال، ازدواج و مسکن به صورت عمومی و تخصصی از گردونه کمیته امداد استان خارج شدند.

وی با بیان اینکه تعداد مددجویان کمیته امداد گیلان اکنون به ۱۱۱ هزار و ۹۰۰ خانوار رسیده است، تصریح کرد: روند توانمندسازی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد ادامه دارد.

*کمیته امداد گیلان مددجوی پشت نوبت ندارد

مدیرکل کمیته امداد گیلان، توانمندسازی و خارج شدن مددجویان از زیر پوشش این کمیته را در مجموع ۱۵ درصد خواند و بیان کرد: امسال مددجوی پشت نوبت نداریم و در واقع پنج درصد از ورودی‌ها کاهش پیدا کرد، پنج درصد از زیر پوشش کمیته امداد استان خارج شده و پنج درصد توانمندسازی شدند.

محمدی ساخت مسکن، اشتغالزایی و رسیدگی به مسائل فرهنگی خانوارهای زیر پوشش را از برنامه‌های کمیته امداد گیلان عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی کمیته امداد رویکرد مددکارمحوری به منظور بررسی و شناخت انواع محرومیت‌های مادی و معنوی خانواده‌ها است.

وی با اشاره به تبیین محرومیت‌های مادی و معنوی خانواده‌های زیر پوشش توسط مددکاران کمیته امداد گیلان، خاطرنشان کرد: شناسایی نیاز مادی و معنوی خانواده‌ها نیازمند نگاه ویژه است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان به وجود ۸۲ هزار خانوار سالمند زیر پوشش این کمیته اشاره کرد و یادآور شد: سالمندان یک‌نفری، سرپرست خانوار و سالخوردگان زمین‌گیر از مددجویان محسوب می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه ۹۰۰ خانوار سالمند زمینگیر زیر پوشش خدمات کمیته امداد گیلان هستند، اظهار کرد: تامین لوازم بهداشتی، مستمری، مسکن و سرویس بهداشتی برای خانوارهای مذکور از اقدام‌های کمیته امداد است.

وی، پرداختن به ایتام، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های بیمار زیر ۶۰ سال را اولویت نخست کمیته امداد گیلان عنوان کرد و افزود: موضوع سالمندی با توجه به محدودیت‌های اعتباری اولویت دوم نهاد مذکور است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به وجود پنج هزار یتیم در استان، بیان کرد: ۲۳ هزار نفر حامی از ایتام مذکور پشتیانی می‌کنند ضمن اینکه پنج هزار نفر زیر پوشش طرح محسنین کمیته امداد گیلان هستند.

*۱۱۰۰ فرزند طرح محسنین گیلان بدون حامی است

محمدی از وجود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر حامی برای چهار هزار نفر در طرح محسنین کمیته امداد گیلان خبر داد و تصریح کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ نفر فرزند طرح محسنین استان بدون حامی هستند و استفاده از خیران و نیکوکاران گیلان و خارج از استان برای حمایت از این افراد در برنامه کاری ما است.

وی به کمک ماهانه ۸۰۰ میلیون تومانی حامیان به ایتام گیلان اشاره کرد و گفت: تمام مبلغ مذکور از طریق کمیته امداد به ایتام کمک می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با بیان اینکه این نهاد ناظر و هدایت‌کننده کمک‌ها و مساعدت‌های حامیان به خانواده‌های نیازمند است، خاطرنشان کرد: با استفاده هدفمند از کمک خیران برای بیمه آتیه مددجویان، تحصیل کودکان یتیم، کمک‌تحصیلی دانشگاه، درمان و تامین مسکن ایتام هزینه می‌شود.

*تامین جهیزیه سالانه ۳۰۰۰ هزار نفر نوعروس در گیلان

محمدی به تامین جهیزیه به طور متوسط سالانه سه هزار نفر از نوعروسان توسط کمیته امداد گیلان اشاره کرد و یادآور شد: نوعروسان پس از تشکیل پرونده و گذراندن دوره‌های آموزشی برای دریافت کمک جهیزیه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه منابع دولتی و کمیته امداد به‌تنهایی پاسخگوی تامین جهیزیه نوعروسان نیست، اظهار کرد: بیشتر کمک‌ها از طریق نیکوکاران و خیران است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان به تهیه جهیزیه ۲ هزار و ۴۰۰ نوعروس در سال گذشته اشاره کرد و افزود: دو میلیون تومان کمک جهیزیه برای هر کدام از نوعروسان از طریق خیران پرداخت شده است و امسال سه هزار نفر در نوبت هستند.

محمدی با بیان اینکه جهیزیه ۴۰۰ نفر از نوعروسان توسط خیران در ماه مبارک رمضان امسال تهیه شده است، تصریح کرد: کمک خیران به دو روش نقدی و غیر نقدی انجام می‌شود.

*ساخت مسکن محرومان در حوزه‌های شهری و روستایی گیلان

وی، ساخت مسکن مددجویان زیر پوشش در دو حوزه شهری و روستایی را از برنامه‌های کمیته امداد گیلان خواند و بیان کرد: با توجه به بالا بودن نرخ زمین و قیمت تمام شده مسکن در حوزه شهری، برای مددجویان کمتری می‌توانیم مسکن تهیه کنیم.

مدیرکل کمیته امداد گیلان به ساخت بیش از یک‌هزار مسکن برای مددجویان زیر پوشش در قالب مسکن مهر در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و گفت: مسکن مددجویی در شهرهای رشت، لنگرود، انزلی، تالش، رودبار و … ساخته شده است.

محمدی با تأکید براینکه ساخت مسکن روستایی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد را در گیلان دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در مدت سه سال آینده طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تمام خانواده‌های نیازمند روستایی مسکن ساخته می‌شود.

وی از ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد در گیلان خبر داد و یادآور شد: یک‌هزار واحد از طریق سپاه قدس استان ساخته می‌شود و تاکنون ۲۰۰ واحد تحویل شده است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان، اظهار کرد: تا پایان امسال امیدواریم ۶۰ درصد از واحدهای مذکور تحویل مددجویان شود ضمن اینکه ساخت ۷۰۰ واحد آغاز شده اما تحویل کلید به مددجویان با توجه به شرایط جوی زمان‌بر است.

محمدی به اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن در یک‌هزار و ۷۰۰ واحد روستایی اشاره کرد و افزود: طرح مذکور از طریق وام بنیاد مسکن، کمک خیران و منابع کمیته امداد برای خانواده‌های زیر پوشش در استان آغاز شده است.

*رسانه یکی از روش‌های شناسایی محرومان

مدیرکل کمیته امداد گیلان، خواستار همراهی تمام خیران و تشکل‌های مردم‌نهاد برای شناسایی محرومان و نیازمندان شد و بیان کرد: رسانه یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای احصأ و شناسایی نیازمندان مادی و معنوی است.

وی با بیان اینکه رعایت انصاف، وجدان کاری و اصول کارشناسی برای انتقال موضوع‌ها به مسؤولان از طریق رسانه‌ها مهم است، تصریح کرد: رابطه بین رسانه و مسؤولان باید دوطرف باشد.

محمدی، بیان مسائل به صورت شفاف به جامعه را سبب کمک و مساعدت مردم به دستگاه‌های متولی عنوان کرد و گفت: تاکنون هر کمکی درخواست کردیم توسط خیران و نیکوکاران انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با اشاره به اینکه کمک‌های دولت و این نهاد به اندازه برطرف کردن تمام نیاز خانواده‌های زیر پوشش نیست، خاطرنشان کرد: مردم با قبول مسؤولیت اجتماعی و خویشاوندی در راستای کمک و مشارکت در برطرف کردن مسائل اجتماعی و اقتصادی گام بر می‌دارند.

وی، وجود آسیب‌های اجتماعی را سبب ازهم گسیختگی خانواده‌ها خواند و یادآور شد: خیران و نیکوکاران در کنار کمیته امداد هستند ضمن اینکه رسانه‌ها وظیفه‌ای به عهده دارند.

محمدی با بیان اینکه انتشار اخبار در مورد نیازمندان و محرومان باید دارای مستندات و با رعایت انصاف باشد، اظهار کرد: برخی از مواقع دوست داریم به خانواده‌ها کمک کنیم اما با توجه به ضوابط، مقررات و قوانین جاری در جامعه نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

مدیرکل کمیته امداد گیلان، ساخت مسکن را نیازمند صدور پروانه ساخت در شهرها و روستاها دانست و بیان کرد: ساخت مسکن در روستاها نیازمند صدور مجوز و تأیید از طرف دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی به انتشار تصویری از کودک هفت ساله‌ای در چادر در فومن اشاره کرد و افزود: برپایی چادر توسط خانواده کودک مذکور به دلیل مشکل معیشتی و نداشتن سرپناه نبود بلکه به منظور حفظ قطعه زمین خریداری شده صورت گرفته است.

محمدی با اشاره به اینکه پدر کودک مذکور قطعه زمینی را به منظور ساخت مسکن خریداری کرده است، بیان کرد: فرد مذکور در روند معامله زمین با مالک و همچنین صدور پروانه ساخت با مشکل مواجه شد و به خاطر اینکه مالکیت زمین را برای خود حفظ کند در آن چادر برپا کرد که همزمان با بارش برف بود.

مدیرکل کمیته امداد گیلان، خواستار نظارت بر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها توسط متولیان امر شد و تصریح کرد: عزت خانواده‌ها و کرامت انسانی در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی باید حفظ شود.

*استفاده‌کنندگان نامشخص از حساب بانکی به بهانه کمک به نیازمندان

وی به اعلام شماره حسابی برای کمک به کودک مذکور در برخی از رسانه‌های مجازی در گیلان اشاره کرد و گفت: مردم از روی حسن نیست، انفاق و ایثاری که دارند کمک می‌کنند اما مبلغ واریزی به حساب اعلام شده، مشخص نیست ضمن اینکه استفاده‌کنندگان از آن کمک‌ها نامعلوم هستند و به این پرسش تاکنون پاسخی داده نشده است.

محمدی متذکر شد: اگر روند ارائه شماره حساب به بهانه کمک به نیازمندان در رسانه‌ها رواج پیدا کند در واقع تکدی‌گری نوین در جامعه است و این امر در شأن استان گیلان نیست.

مدیرکل کمیته امداد گیلان با بیان اینکه خانواده مذکور اسکان موقت داده شده است، اظهار کرد: منزلی با تمام امکانات زندگی توسط خیران و کمیته امداد در اختیار خانواده کودک هفت ساله در شهر فومن گذاشته شده است.

Share