مدیرکل بهزیستی گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

تحصیل رایگان معلولین در دانشگاه آزاد/ از عدم رغبت کارفرمایان به جذب معلولین تا مشکل بیمه‎ای

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پارسی با بیان اینکه خدمات گفتار درمانی و حرکت درمانی تحت پوشش بیمه پایه نیست، یادآور شد: از سوی دیگر بخشی از شنوایی سنجی و بینایی سنجی نیز تحت پوشش بیمه نیست که معلوین برای دست یابی با معذورات متعددی مواجه می شوند و طبق دستور استاندار این مشکل هم به زودی حل می‎شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری محمدرضا پارسی مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت روز جهانی معلولین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.parsi2016-12-05_10-43-56

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، پارسی تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی گیلان را بیش از ۴۵ هزار نفر عنوان و خاطرنشان کرد: از میان جمعیت ۲۴ هزار نفری معلولین شدید و نیمه شدید تنها ۱۲ هزار نفر مستمری دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان از وجود ۶۶ مراکز شبانه روزی و روزانه برای معلولان خبرداد و افزود: یارانه ای که برای مراکز شبانه روزی به صورت ماهیانه اختصاص داده می شود برای بیش از ۲۰۰۰ نفر حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

پارسی از حضور تیم درمانی و توانبخشی در منازل خبرداد و افزود: خدمات ارائه شده در مجموع حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد.

وی در خصوص بخشی از جمعیت معلولین که مستمری دریافت نمیکنند، اظهار کرد: برای این دسته از افراد مزیت هایی چون ودیعه مسکن و کمک برای تجهزات توانبخشی و…. پرداخت می گردد.

مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۶۰۰ میلیون برای خرید وسایل کمک توانبخشی برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر تعبیه شد که سمک برای ناشنوایان و ولیچر برای ضایعه های نخاعی بیشترین تجهیزات می باشد.

از عدم رغبت کارفرمایان به جذب معلولین تا مشکل بیمه‎ای

پارسی با بیان اینکه خدمات گفتار درمانی و حرکت درمانی تحت پوشش بیمه پایه نیست، یادآور شد: از سوی دیگر بخشی از شنوایی سنجی و بینایی سنجی نیز تحت پوشش بیمه نیست که معلوین برای دست یابی با معذورات متعددی مواجه می شوند و طبق دستور استاندار این مشکل هم به زودی حل می‎شود.

وی افزود: اگر بتوانیم دو مشکل مسکن و اشتغال را حل کنیم، بخش عمده ای از مستمری ها به صورت خودکار قطع می شود ولی متاسفانه در بحث ایجاد اشتغال از سوی کارفرمایان نتوانستیم موفق شویم و تنها ۳۷ کارفرما در ۶ ماهه نخست به جذب معلولین اقدام کردند.

کمک بلاعوض برای ساخت مسکن

پارسی از کمک بلاعوض ۸ میلیون تومانی برای ساخت مسکن معلولین در روستاها خبر داد و افزود: متقاضیان ۱۸ میلیون تسهیلات با سود ۵ درصد دریافت می‎کنند. اما معلولین با دریافت وام مساله دارند چون اکثرا توان بازپرداخت را ندارند و در بحث دوم اصلا ضامن ندارند که خوشبختانه با تصویب هیات دولت مشکل ضمانت با طرح ضمانت زنجیره ای توسط معلولان برطرف می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان از تغییر کاربری زمین به عنوان دیگر مشکل موجود در روستاها نام برد و گفت: در این بین کمک ویژه فرمانداران بسیار مهم و اساسی است و در این بین به خانواده هایی که ۲ یا بیش از ۲ معلول دارند کمک بلاعوض ۳۰ میلیونی برای شهرهای بالا ۲۵ هزار نفر و ۳۲ میلیونی برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت می شود.

تحصیل رایگان معلولین در دانشگاه آزاد

این مسئول به تفاهم صورت گرفته در زمینه تحصیل معلولان اشاره کرد و گفت: طبق تفاهم نامه با دانشگاه آزاد هزینه تحصیل معلولین در دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع از کاردانی و کارشناسی تا ارشد و دکتری رایگان است.

پارسی در پایان اظهار داشت: طبق تفاهم نامه ای که بین دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی گیلان به امضا رسیده پروژه تحقیقاتی روی شبکیه چشم در افراد تحت پوشش این سازمان و علت یابی موارد نابینایی در حال انجام است تا هم از پیشرفت کم بینایی آنها جلوگیری شود و هم علت یابی گردد.

 

Share