در دیدار با هیئت تجاری چین عنوان شد

بندرانزلی کریدور عبوری کالا از چین به اروپا/سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری انزلی در بنادر شمال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وو جینگ یو با بیان اینکه بندر انزلی از گزینه‌های اصلی کریدور عبوری کالا از چین به اروپا خواهد بود گفت: بسیار علاقه مند بوده تا این کریدور را مورد آزمایش قرار دهیم و از ویژگی این کریدور این است که ۳ کشور چین، قزاقستان و ایران را به یکدیگر مرتبط کرده و موجب سرعت بخشیدن به پروسه‌های گمرکی و نظارتی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی گیلان, حسین چراغی بعد از ظهر امروز در دیدار با هیئت تجاری چین اظهار کرد: هدف از این جلسه معرفی کامل پتانسیل‌های بنادر استان گیلان بوده تا موجب ارتقاء مبادلات تجاری بین دو کشور بشویم.۵۷۸۱۷_orig
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری از طریق دریا صورت می‌گیرد افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و وجود دریا در شمال و جنوب کشور موجب افزایش پتانسیل و توجه تجار به بنادر کشور شده است. وی یادآور شد: حضور جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدورهای بین المللی و قیمت ارزان برای تجار موجب رضایت تجار و سرمایه گذاری آنان در بنادر کشور می‌شود.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه حمل و نقل دریایی پشتیبان هفت استان مجاور که به دریا دسترسی ندارند شده است، خاطرنشان کرد: استان گیلان به دلیل دسترسی به دریا واردات و صادرات هفت استان دیگر را پشتیبانی خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رشد روز افزون بنادر استان تصریح کرد: هم اکنون بندرانزلی می‌تواند کشتی‌های ۶ هزار تنی را تخلیه و بارگیری کند که براساس برنامه ریزی انجام شده و طرح توسعه بندر انزلی در آینده بسیار نزدیک می‌توانیم کشتی ۱۲ هزار تنی را پذیرا باشیم.
وی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: اسکله‌های سوختی، مجتمع کشتی سازی، مخازن روغن خوراکی و غلات، اسکله‌های کانتینری و کالاهایی عمومی از برنامه‌های امسال اداره بنادر و دریانوردی هستند.
چراغی با بیان اینکه استان گیلان یک استان دارای ظرفیت‌های گردشگری دریایی است یادآور شد: مجتمع گردشگری دریا (مارینا)، ترمینال مسافربری در حال ساخت و تکمیل است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه بندرانزلی دارای مزایای ویژه ای نسبت به دیگر بنادر شمال کشور است افزود: وجود قوانین منطقه آزاد، فراهم نمودن تسهیلات ویژه برای تجار، معافیت مالیاتی، دسترسی به کشورهای CIS ارزان‌ترین بندر نسبت به بنادر شمال کشور و همچنین وجود تعامل مناسب و همکاری موثر میان سازمان‌های ذی مدخل در امر تجارت در سطح استان گیلان از ویژگی‌های بندرانزلی است.
وی با بیان اینکه بندر انزلی علاوه بر وجود خط جاده ای مناسب در آینده نزدیک به شبکه ریلی وصل می‌شود و دارای ظرفیت‌های حمل و نقل چند وجهی می‌شود ادامه داد: مطالعات ریل گذاری در بندر انجام شده و به زودی ساخت و اتصالان در بندر آماده می‌شود.
چراغی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های بازرگانی در بندر انزلی به منظور صادرات هدفمند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد پایانه صادراتی و سردخانه با حضور سرمایه‌گذاران بومی و خارج از استان انجام می‌شود.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری بندرانزلی در بنادر شمال کشور متذکر شد: سال گذشته سهم بندرانزلی ۳۲ درصد بود که به دلیل خدمات بهتر و قیمت مناسب برای صاحبان کالا امروز نیمی از تبادلات تجاری دریای در اختیار بندرانزلی است.
وی با با بیان اینکه طی بررسی‌های انجام شده خط جدیدی برای واردات و صادرات از طریق بندر آکتائو تعریف شده است اظهار داشت: بندر آکتائو برای مبادلات تجاری با کشور چین مسیر مناسبی است زیرا موجب کاهش زمان حمل و نقل و قیمت تمام شده کالا از مبدأ چین به ایران می‌شود.
چراغی با اشاره به افزایش همکاری بین اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مشترکی به منظور توسعه تجارت دریایی استان گیلان و استان قزوین ایجاد شود و توافقنامه مشترک بین دو استان تهیه و منعقد گردد.
همچنین راهکارهای ایجاد و راه اندازی یک مسیر تجاری جدید بین ایران و چین از طریق بندر انزلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

بندر انزلی از گزینه‌های اصلی مسیر تبادلات تجاری ریلی چین خواهد بود

۵۷۸۲۱_origدر دیدار مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و آقای وو جینگ یو، مدیر هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین، پس از پیشنهاد مهندس چراغی مبنی بر ایجاد یک مسیر جدید از چین به ایران با استفاده از حمل و نقل ترکیبی و مزایایی که این مسیر جدید برای حمل کالا با قیمت و زمان کمتر دارد از هیات چینی خواست تا با انجام هماهنگی‌های اجرایی بیشتر اولین محموله را از طریق این مسیر منتقل نمایند.
وو جینگ یو با اشاره به ابعاد ترکیبی حمل و نقل چند وجهی اظهار کرد: در چند سال گذشته تبادلات کالا از طریق حمل و نقل ریلی درکشور چین پیشرفت چشم گیری داشته است و عمده این مبادلات از چین به اروپا بوده است.
وی با بیان اینکه مبادلات تجاری چین و ایران درسال گذشته ۴۰ میلیارد دلار بوده است افزود: مسیر ارتباطی آینده ایران و چین پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان به ایران و سپس به اروپا ختم خواهد شد.
وو جینگ یو با اشاره به حجم مبادلات ۴۰ میلیون دلاری با ایران خاطرنشان کرد: به طور آزمایشی در ژانویه گذشته قطاری به جمهوری اسلامی ایران آمد که متاسفانه جوابگوی این حجم مبادلات نبود.
مدیر هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین با بیان اینکه ایران یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری چین محسوب می‌شود تصریح کرد: هدف از آمدن ما به کشور ایران و بندرانزلی به دنبال بررسی روابط کاری و بهبود آن است.
وی با بیان اینکه بندر انزلی از گزینه‌های اصلی کریدور عبوری کالا از چین به اروپا خواهد بود گفت: بسیار علاقه مند بوده تا این کریدور را مورد آزمایش قرار دهیم و از ویژگی این کریدور این است که ۳ کشور چین، قزاقستان و ایران را به یکدیگر مرتبط کرده و موجب سرعت بخشیدن به پروسه‌های گمرکی و نظارتی می‌شود.
وو جینگ یو با بیان اینکه شدیدا تحت تاثیر دیدگاه‌ها، ایده‌های و بیانات مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گرفتم متذکر شد: امیدوارم با برنامه‌های خوبی که در بندر انزلی برای تغییر در الگوهای حمل و نقل از طریق بندرانزلی و مبادلات تجاری وجود دارد بتوانیم به اهداف تعیین شده در بندر انزلی همکاری دو جانبه و موثری داشته باشیم.
مدیر هماهنگی شعبه پل زمینی ارتباطی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین با اشاره به اینکه این کریدور دارای ظرفیت بالایی بوده ادامه داد: با همکاری و حمایت طرفین می‌تواند ثمرات خوبی را برای هر دو کشور به ارمغان بیاوریم.
وی با اشاره به حمل و نقل ریلی یکسره فیما بین چین و ایران یادآور شد: در کریدور جدید پیشنهاد شده می‌توانیم با محوریت بندرانزلی، این پروژه را پیش ببریم و برای اجرا باید جزئیات کار را مورد بررسی قرار بدهیم.

Share