صالحی پس از دیدار با آمانو

ایران ناقض برجام نخواهد بود/ دستمان بسته نیست/گلایه‌هایمان را به آمانو منتقل کردیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه گلایه‌های خود را به آمانو منتقل کردیم، تصریح کرد: ایران ناقض برجام نخواهد بود، ولی دست ایران بسته نیست و هر اقدامی که مقتضی باشد انجام خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمانم انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل این سازمان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صحبت‌های خوب و مفصلی داشتیم، گفت: مسائلی که تاکنون بوده را مرور کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دو هفته پیش که من برای شرکت در اجلاس امنیتی هسته‌ای در وین بودم، جلسه‌ای با آقای آمانو داشتیم که آنجا اظهار داشتند علاقه‌مند هستند به ایران بیایند و من گفتم باشد و بعد از بازگشت به ایران بررسی می‌کنم و براساس تقاضای خودشان ما از آقای رئیس جمهور اجازه گرفتیم و وقتی را تعیین کردیم که ایشان به ایران آمدند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش‌هایی که تاکنون آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده، خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که تا امروز آژانس داده مبنی بر پایبندی ایران بوده است.

صالحی عنوان کرد که در گفت‌وگوهای امروزش با آمانو در خصوص آب سنگین، اورانیوم غنی شده، تحقیق و توسعه و امور دیگر گفت‌وگو و این موارد مرور شد.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت که درباره دستور اخیر روحانی درباره طراحی «پیشران هسته‌ای» و.. نیز با آمانو صبحت کرده است و افزود: در خصوص تعهدات ایران در برجام به تفصیل صحبت کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اصرار ما این بوده که آژانس همواره به عنوان یک مرجع بی طرف عمل کند و اعمال نفوذ کسی در گزارش‌ها اعمال نشود و تاکنون نیز اینگونه بوده است.

صالحی گفت که آمانو پس از این نشست با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌‌وگو خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:با آمانو توافقات قبلی را مرور کردیم و گله‌هایی هم داشتیم که گفتیم.

صالحی اضافه کرد: تاکید ما این است که آژانس بیطرفانه عمل کند.در بعد فنی مطالب مشخص و روشن است و اگر غرض سیاسی نباشد مشکلی نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ما ناقض عهد نخواهیم بود، مگر اینکه طرف مقابل این کار را انجام دهد.

وی عنوان کرد که در گفت‌وگوهایش با آمانو راجع به پیشران‌های هسته‌ای به تفصیل صحبت کرده است.

به گزارش خبرنگار فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد دستور رئیس جمهور برای تحقیق و تولید پیشران‌ها و اینکه در دیدار با آمانو این بحث مطرح شد گفت: در مورد این موضوع سه ماه فرصت داریم که این مسئله را بررسی کنیم و این مسئله ساده‌ای نیست که بخواهیم امروز تصمیم بگیریم و فردا عملیاتی کنیم.

وی توضیح داد: این بحث بسیار مهم فنی است، ولی به طور معمول غنای این محرک‌ها از پنج درصد کمتر و تا ۹۰ درصد هم هست و این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و مدت زمانی استفاده شود، مثلا شما تعویض سوخت را طولانی بکنید غنا بالا می‌رود و اینها مطالب تخصصی و فنی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه‌های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری انجام نخواهیم داد.

صالحی اضافه کرد: ما سه ماه زمان داریم که بررسی‌های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت آقای رئیس جمهور تقدیم کنیم.

* دست‌مان بسته نیست

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان این اقدام ایران را اقدامی متقابل با اقدام آمریکا تلقی کنیم؟ گفت: پیش‌تر هم به رسانه‌ها گفته‌ام اگر من مطلبی را می‌گویم حتما دقیق می‌گویم؛ ولی به هر حال دست ایران بسته نیست و پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و ما هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن آن آمادگی داریم.

صالحی ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام ما شده و می‌داند که پیام ما پیامی جدی است.

*طرف مقابل پیام ما را گرفته

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از اقدام نقض برجام خود منصرف می کند یا خیر و بازدارندگی لازم را دارد؟ گفت: طرف مقابل پیام ما را گرفته و شما به همین میزان بسنده کنید و مطمئن باشید آنچه من می‌گویم حساب شده و دقیق است.

Share