رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در دانشگاه گیلان

اگر تعهدی پشت تخصص نباشد ارزشی ندارد/تقلب علمی حیثیت دانشگاه را زیر سوال می‌برد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حبیبی تصریح کرد: طبق نظرسنجی های صورت گرفته جامعه به فرهنگیان و دانشگاهیان بیشتر اعتماد دارد و تقلب‌های علمی به بنیان دانشگاه خسارت وارد می‌کند و اگر مراقبت نکنیم و به حیثیت علمی کشور لطمه وارد شود آنگاه جامعه چگونه می‌خواهد به ما اعتماد داشته باشد؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین بزرگداشت روز دانشجو با سخنرانی دکتر نجفقلی حبیبی، استاد فلسفه دانشگاه تهران با محوریت نقش دانشجو در تحولات سیاسی کشور، توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، سه شنبه ۱۶ آذر در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان برگزار شد(گزارش تصویری)habibi_2016-12-07_17-53-13-1

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، نجفقلی حبیبی در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه گیلان با بیان اینکه با یادآوری برخی مقررات دین زنده باقی می‌ماند، به اهمیت یادآوری اشاره کرد و افزود: یادآوری ۱۶ آذر در واقع زنده نگه داشتن قیام اصیل دانشجویی است که برای هدف مقدسی به نام پاسداری از آزادی در کشور در مقابل تسلط خارجی بود.

حبیبی با بیان اینکه برای این مقابله ۳ قربانی بزرگ دادیم افزود: می بایست ارزش ها را زنده نگه داریم. اگر جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را زنده نگه می داریم برای این است که می بایست ارزش ها زنده نگاه داشته شوند و از شما قدرانی می کنم که ۱۶ آذر را زنده نگه داشتید و ذهن خودتان را برای خدمت به جامعه بارور کرده اید.

رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اهمیت دانشجو افزود: دانشجو نسلی است که برای ساختن فردای جامعه تلاش و خود را باید برای این امر آماده کند. تخصص بدون ارزش‌های انسانی ارزشی ندارد و اگر تعهد و تفکری پشت تخصص نباشد ارزشی ندارد. متخصصین زیادی داریم که ابزار دست سرمایه داران شده و به انحراف رفته اند و در خدمت مردم نیستند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تجربه‌های حضور سیاسی برای دانشجویان هویت ایجاد می‌کند، گفت: اگر شما خودتان دید سیاسی لازم را نداشته باشید تبدیل به ابزار دست دیگران می شوید. دانشجو در کشور ما به دلیل نبود احزاب مقتدر سیاسی مسؤولیت نیروهای انسانی را به‌عهده دارند و همواره این دانشجویان بودند که در مقاطع مختلف تاریخی برای نجات کشور وارد میدان شدند و زحمات زیادی کشیدند و بسیاری از مسؤولان امروز نیز همان دانشجویان دیروز هستند.
habibi_2016-12-07_17-53-13-3
مراقبت کنیم که علم‌آموزی دچار آسیب نشود 

نماینده ی مردم تهران در مجلس سوم فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان را یکی از بهترین راهکار مدیریت کشور باتوجه به عدم وجود احزاب قدرتمند دانست و ادامه داد: قلب دانشجویان برای کشور می تپد و ممکن است خطاب هم بکنند اما باید قبول کنیم که تلاش جنبش دانشجویی در کنار استفاده از تجارب پیشکسوتان موجب پرورش و تربیت هزاران مدیر می‌شود.

وی افزود: سرمایه‌های مادی و انسانی ایران بسیار ارزشمند است و اگر به سرمایه‌های انسانی خود فرصت فعالیت ندهیم نابود می‎شوند.

حبیبی جوانان را دلسوز کشور خواند و با اشاره به افزایش خردگرایی در نسل جوان خاطرنشان کرد: جوانانی که سرشار از عشق به انسان و خدمت به جامعه هستند باید قدردان آنها بود. دانشجویان باید بدانند چه جریان‌ سیاسی, اجتماعی و اقتصادی در کشور حاکم بوده و باید حاکم باشد. مسؤولان باید تلاش کنند ایرادهای نسل جوان را برجسته نکنند و از سوی دیگر باید مراقبت کنیم که علم‌آموزی دچار آسیب نشود زیرا در کنار فعالیت های سیاسی و اجتماعی علم از اهمیت بالایی برخوردار است و جامعه بشری مبتنی بر علم است و قدرت و ثروت هم در جهان امروز مبتنی بر علم است.

تقلب علمی حیثیت دانشگاه را زیر سوال می‌برد

این استاد دانشگاه افزود: دانشگاه محیط پاکی است و همه باید تلاش کنند حیثیت علمی دانشگاه حفظ شود. وقتی رساله یک دانشجوی ارشد و دکترا را دیگران بنویسند این فرد چه خدمتی در آینده می تواند به جامعه بکند جز اینکه همانند زالو خون مردم را بمکد؟habibi_2016-12-07_17-53-13-2

حبیبی تصریح کرد: طبق نظرسنجی های صورت گرفته جامعه به فرهنگیان و دانشگاهیان بیشتر اعتماد دارد و تقلب‌های علمی به بنیان دانشگاه خسارت وارد می‌کند و اگر مراقبت نکنیم و به حیثیت علمی کشور لطمه وارد شود آنگاه جامعه چگونه می‌خواهد به ما اعتماد داشته باشد؟! حریم مقدس دانشگاه برای حفظ بنیان علمی کشور باید حفظ شود وگرنه دود آن به چشم همه خواهد رفت. جامعه در تمام سطوح نیاز به متخصص دارد و بنیان جامعه براساس علم و تخصص است.

رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متذکر شد: سال گذشته ۳۷ هزار مقاله علمی در ایران منتشر شده و از بین این تعداد ۵۵ مورد آن مورد ایراد قرار گرفته است و باید مورد بررسی قرار گیرد اگرچه این تعداد زیاد نیست اما برای یک کشور اسلامی همین مقدار هم زیاد است و حیثیت اجتماعی دانشگاه را که تکیه گاه جامعه است زیر سوال می برد. سالها طول کشیده تا دانشگاه چنین سرمایه اجتماعی را به دست بیاورد بنابراین باید از آن مراقبت کنیم.

حبیبی روحیه مطالبه‌گری را جزو اولویت‎های اصلی دانشجویان اعلام کرد و افزود: دانشجویان باید مطالبه گر باشند و با صدای رسا درخواست های خود را اعلام کنند.

گفتنی است مراسم گرامیداشت روز دانشجو با همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حکمت برگزار شد.

،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share