روحانی در دانشگاه تهران:

انقلابی پشیمان نمی‌شناسم /هیچ قدمی در برجام بدون مشورت با مقام معظم رهبری برنداشتیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس جمهور گفت: ما در جایی توانستیم دستاوردی کسب کنیم که همه با هم بوده‌ایم و دست به دست هم داد‌ه‌ایم. اجماع همواره کارساز بود و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی که به مناسبت روز دانشجو در جمع تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه تهران حضور یافت، با اهدای سلام و درود بر امام خمینی(ره) مرحوم طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مهندس بازرگان، علی شریعتی و شهدای بزرگی چون باهنر، همت‌، باکری، باقری و همه آنهایی که از دانشگاه و از دانشگاه تهران در مسیر مبارزه ایستادگی و مقاومت کردند، گفت: باید از دانشجویانی نیز که در این سه و سال و نیم از دولت تدبیر وامید حمایت کردند.photo_2016-12-06_11-28-30

رییس جمهور گفت: ما در جایی توانستیم دستاوردی کسب کنیم که همه با هم بوده‌ایم و دست به دست هم داد‌ه‌ایم. اجماع همواره کارساز بود و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرده است.

وی با اشاره به سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این مراسم گفت: همه سخنان امروز که طیف‌های مختلف دانشجویی با لحن‌های مختلف بیان کردند،  زیبا بود از دانشگاه همین توقع وجود دارد. زیبایی دانشگاه با زبان باز، گویا و نقاد است. ما روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و حرکت‌های انقلابی از دانشکده فنی شروع میشد و بعد دانشکده حقوق بود و بعد مابقی دانشکده‌ها این مسیر را ادامه می‌دادند. آن روزی که سراسر دانشگاه تعطیل می‌شد به شعار علیه استبداد و استعمار چقد باعظمت بود. دانشگاه همانند حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز بوده است.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها  وحوزه‌های علمیه حق بزرگی بر گردن ما دارند، ادامه داد: انقلاب به سادگی به دست نیامده است. من به یاد ندارم  که هیچ انقلابی بزرگی که از سال ۴۱ در کنار هم و پشت امام ایستاده و مبارزه کردند و انقلاب را پیروز و استقرار کردند و بعد در مقابل متجاوزان و تحریم ایستادگی کردند از انقلاب پشیمان شده باشد و من انقلابی پشیمان را نمی‌شناسم. انقلاب اسلامی فخر ما است. همانطور که به ایران عزیز افتخار کردیم.

اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست، اظهار داشت: شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت. هرچه کشور ما خوب باشد هرچه موفقیت به دست آورده باشیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

روحانی اضافه کرد: ما از یک فرهنگ استبدادی استعماری گذر کردیم و می‌خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم. بخش بزرگی از مسیر پیموده شده و بخشی، باقی مانده است.

به خیلی از آرمان‌های انقلاب رسیده‌ایم 

او با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری درباره انقلابی بودن تصریح کرد: این که رهبر معظم انقلاب بر انقلابی ماندن و انقلابی بودن تاکید می‌کنند، یعنی کار تمام نشده است. اگر کار تمام شده بود انقلابی بودن دیگر معنی ندارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به آرمان‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: آیا ما به همه این آرمان‌ها رسیده‌ایم؟ خیر. آیا به هیچ کدام از آنها نرسیده‌ایم؟ خیر. به خیلی از اهداف انقلاب رسیده‌ایم. همین که در دانشگاه و در پشت بلندگو می‌آیید و سخن می‌گویید، این آثار انقلاب است. کی این آزادی وجود داشت که دانشجو در برابر رئیس اجرایی کشور آنچه را مصلحت و لازم می‌داند با صراحت لهجه و بیان بگوید. همین که امام علی می‌گوید فرد سخنش را بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشند و بدون لکنت بیان کند.

استقلال سیاسی ایران نظیر ندارد

روحانی با بیان اینکه پس ما به اهدافی تا به امروز رسیده‌ایم، ابراز داشت: فکر نمی‌کنم استقلال سیاسی امروز ایران نظیرش را نه در منطقه بلکه در کل دنیا داشته باشیم. اگر انتخابات اخیر آمریکا، آقایی انتخاب شده است؛ ببینید چه زلزله‌ای در منطقه، اروپا، آسیا و آفریقا ایجاد شده است.

ملت ایران اجازه خلل وارد کردن به برجام را نمی‌دهد 

او با اشاره به سخنان چندی پیش رهبری درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا بیان کرد: کشوری که درباره انتخابات آمریکا می‌گوید نه خوشخال و نه ناراحتیم، ایران است. ایران راه خود را می‌رود و مسیرش را ادامه می‌دهد. ممکن است دلش خیلی چیزها را بخواهد، بخواهد برجام را تضعیف کند و برجام را پاره کند اما مگر ملت ما می‌گذرد. (در این لحظه برخی از دانشجویان شعار مرگ بر امریکا را سر دادند.)

آمریکا نمی‌تواند تاثیرگذار در اراده ایران باشد

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند تاثیرگذار در اراده ایران باشد، عنوان کرد: آمریکا نمی‌تواند در استقامت و ایستادگی این ملت اثری بگذارد. مگر در جنگ تحمیلی توانستند. در جنگ تحمیلی، افلقی‌ها از شرق و غرب، کشورهای مرتجع منطقه و شوروی سابق به کمک عراق آمدند. مگر در وسط جنگ میگ ۲۵ و هواپیماهای مختلف شرقی و غربی به عراق ندادند. مگر میراژ اف۱ و سوپراستاندارد نمی‌توانستند بفروشد به صدام اجاره ندادند؟ مگر موشک زمین به زمین ندادند؟ مگر ابزار بمب شیمیایی توسط اروپا به عراق داده نشد؟

ظریف با بیان اینکه در اجماع و اتفاق است که در برابر توطئه‌های بزرگ به پیروزی می‌رسیم، یادآور شد: اینها سیستمی را آورده بودند و در هواپیماهای سوخو و میراژ سیستم‌های ضدراداری نصب شده بود که موشک‌هایشان به رادر ما می‌خورد. در همین دانشگاه شریف و تهران و همین متخصصان و افسران لایق، شهید بابایی‌ها و ستاری‌ها این موضوع بررسی شد. شاید حدود دو، سه ماه هر شب جلسه داشتیم که در برابر موشک ضد تشعشع رادری چه کنیم. سه ماه کار کردیم و به نتیجه‌ای رسیدیم. نمی‌دانستیم چه نتیجه‌ای می‌دهد. در عملیات والفجر ۸ این راهکار عملیاتی شد. در این عملیات بیشترین هواپیمای عراقی را ساقط کردیم. ۷۳ هوایپمای عراقی را زدیم و هیچ یک از موشک‌های ضدراداری عملیاتی نشد و شوروی و امریکا گفتند که یک کشوری به کمک به ایران آمده است که در آن زمان شایعه شده بود که چینی‌ها آمده‌اند.

با امید می‌توانیم از مشکلات امروز عبور کنیم

او با بیان اینکه کسی به ما کمک نکرد بلکه تلاش متخصصان و دانشجویان و امید ما به آینده به ما کمک کرد، گفت: دست به دست هم دادیم و توانستیم به موفقیت برسیم و دنیا را به شکست برسانیم. بسیج قهرمان، سپاه دلاور و ارتش قدرتمند و همه مردم به کمک آمدند و توانستیم آن پیروزی را به دست آوردیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما با امید می‌توانیم از مشکلات امروز عبور کنیم، اظهار داشت: روزهای سختی را در این سه سال گذارنیدم و به حول و قول الهی، با حمایت رهبری و اجماع نظر مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت. من می‌خواهم به افتخار که برای ملت است توجه داشته باشیم.

برجام برای حزب و جناحی نیست

روحانی تاکید کرد: به اعتراف همه کشورها هیچ کشوری نبوده بتواند در عرض چند ماه برابر قدرت‌های جهانی از حقوق ملت خود دفاع کند و پرونده را از شورای امنیت خارج کند. این موفقیت برای جناح و حزبی نیست. برخی امور برای جناح و حزب است. برجام برای حزب و جناحی نیست؛ برای دولت هم نیست. برای ملت و رهبر ایران است.

هیچ قدمی در برجام بدون مشورت با مقام معظم رهبری برنداشتیم

او افزود: هیچ قدمی در برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم و جلسه گذاشتیم. ایشان نامه‌های مکتوب ایشان و دستور من روی نامه‌های ایشان موجود است. هیچ نامه‌ای از رهبری نبوده که روی آن دستور ندهم. البته ممکن است در مقام عمل جایی کم و کسر باشد اما مبنای ما اجرای دستورات ایشان بود.

رییس‌جمهور یادآور شد: روزی رهبری دستوری دادند. من به ایشان گفتم این کار مشکل است رهبری فرمودند به خدا توکل کنید. برای همین هم چون آن زمان آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده در ایران نبودند، آنها را خواستم و به تهران آمدند. برایشان نظر رهبری را توضیح دادم. گفتند اگر این دستور است، مذاکره تمام می‌شود. مدتی صحبت کردیم. وقتی بلند شدند گفتم به خداوند مطمئن باشید به خدا توکل کنید از این مشکل عبور می‌کنیم با ایمان قوی بروید و ادامه دهید.

ساعت‌ها جلسه در حضور رهبری برگزار شد

روحانی خاطرنشان کرد: نکات رهبری در نامه را اجرا کردیم. امید به آینده و اجماع در کنار هم، باعث این مساله شد. برای تصمیمات در مورد مذاکرات ساعت‌ها جلسه در حضور رهبری برگزار شد که روزی این‌ها منتشر می‌شود. آمریکا و صهیونیست‌ها در راس می‌خواستند ایران‌هراسی را در دنیا جا بیندازند و بگویند ایران خطر منطقه و ثبات است و برای صلح جهانی خطرناک است.

او گفت: پرونده ما در ذیل فصل هفت شورای امنیت بود. هدف این بود به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیسم دروغ می‌گویند؛ ایران خطری برای دنیا نیست. اگر خطری هست از سوی همین آمریکا و صهیونیسم است. آیا روزی که شوروی به هم ریخت و تجزیه شد فرصت نبود که برویم بر کشورهای تازه ایجاد شده مسلط شویم؟ روزی که عراق به هم ریخت و به آن حمله شد فرصت نبود برویم سوء استفاده کنیم؟

اگر خطری ملت را تهدید کند، همه مردم ما بسیجی‌اند

روحانی با تاکید بر اینکه ملت و کشور ما متجاوز نیست، گفت:  البته از حق خود دفاع می‌کنیم با قاطعیت کل کشور ما می‌ایستد. اگر خطری باشد، تمام ما بسیجی هستیم. بسیج یک گروه خاص نیست. بسیج بر مبنای اصل ۱۵۱ قانون اساسی است که می‌گوید دولت موظف است همه را برای دفاع از کشور آماده کند. ملت ما بسیجی‌اند اگر خطری ملت را تهدید کرد، دیگر جناح و حزب و دانشگاه نمی‌شناسیم.

رییس جمهور با تاکید براینکه تمام افتخارات ایران زمانی بوده که ملت یکپارچگی داشته است، ادامه داد:‌ هرجا انشقاق ایجاد شده و ما رو در روی یکدیگر ایستادیم، دچار ضعف شدیم از این رو از من مسئول اجرایی تا سایر افراد و حتی دانشجویان باید تحمل خود را بالا ببریم. شاید افکار ما یکی نباشد اما در آرمان های بلند، اهداف ملی، حفظ نظام و کشور و تبعیت از رهبری همه نظر واحد داریم. مگر می‌شود ایرانی و انقلابی باشد و شاهد خون شهدا و بزرگان باشد اما از کشور، نظام و انقلاب دفاع نکند. ما همه باید انقلابی باشیم به این معنا که مسیری که از سال ۴۱ شروع و در ۲۲ بهمن به موفقیت رسید و در ۱۲ فرودن ۵۸ به آن به عنوان نظام جمهوری اسلامی رای دادیم، آن مسیر را ادامه ‌دهیم.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اقدامات دولت خود در طول سه سال و نیم گذشته گفت: ما‌ آمدیم و گفتیم که ایران هراسی دروغ بزرگ بوده وتحریم‌ها ظالمانه و قطعنامه‌ها برخلاف منشور و غیر قانونی است. ما ثابت کردیم ایران تهدید نیست و در همان شورای امنیت که گفته بود ایران تهدید است، گفت باید درزمینه فعالیت صلح امیز هسته‌ای به ایران کمک کنند.

وی ادامه داد:‌ اگر ملت ایستادگی نمی‌کرد و حمایت رهبری و مصوبه مجلس نبود، مگر وزارت خارجه می‌توانست به موفقیت دست یابد. قدرت ما با دیگران از ملت نشات می‌گیرد. اگر دنیا بداند رییس جمهوری که صحبت می‌کند نماینده کل ملت نیست و حامی ندارد، معلوم است که نمی‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

۹۰۰ تن کیک زرد وارد می‌کنیم

روحانی به برخی از دستاوردهای هسته‌ای در مذاکرات با طرف‌های خارجی اشاره کرد و گفت: امروز به جایی رساندیم که براحتی می‌توانیم کیک زرد وارد کنیم. ما بعد از انقلاب حتی یک گرم نتوانستیم وارد کنیم و هرچه تلاش کردیم نشد. اما با توافقی که دو هفته پیش صورت گرفت، قرار شد ۹۰۰ تن کیک زرد وارد کنیم. به ما می‌گفتند که آب سنگین خلاف است اما امروز ما آب سنگین را به دنیا می فرشیم و محموله اول را به ‌امریکا و محموله دوم را به روسیه فروختیم.

وی به بحث بازسازی رآکتور اراک اشاره کرد و گفت: آنها می خواستند تحقیق  و توسعه را متوقف کنند که اگر آن کار انجام می‌شد خسارت بزرگی بود، اما ما الان در حال توسعه و تحقیق هستیم. الای آی آر ۸ فعال است و به دنبال تکمیل آن هستیم.

رییس جمهور به برخی از انتقادات مطرح شده در مورد دستاورد اخیر وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ما اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم نفت خود را آزادانه بفروشیم.  ما حق‌مان را پس گرفتیم. قبل از اجرایی شدن برجام و اواخر دی ماه سال گذشته ، روزی یک میلیون و خرده‌ای بشکه می‌توانستیم بفروشیم و الان این میزان به دو میلیون و سیصد بشکه رسیده و کشور قادر است هرچقدر که نظام مصلحت می داند تولید و به هر کشوری که می‌خواهد نفت بفروشد  آن هم نه با پول نقد. در گذشته برای فروش نفت با مشتریان محدودی مواجه بودیم که آسیایی بودند و پول نقدی هم به ما نمی‌دادند. آنها پول نفت را در حساب‌های بانکی کشور خودشان نگه‌داری می‌کردند و ما مجبور بودیم با ان پول‌ها، نیازهای خودمان را از آن کشورها خردیداری کنیم. البته آنها برای این کار هم ۱۰ تا ۲۰ در صد کارمزد می‌گرفتند اما اکنون به راحتی نفت را به امریکا لاتین، افریقا و ایتالیا می‌فروشیم.

تمامی‌تحریم‌ها بجز تحریم بانکی به طور کامل برداشته شده است

وی افزود: با مقامات کشورهای خارجی که صحبت می‌کنیم  از اینکه می‌توانند با ما صادرات و واردات داشته باشند خوشحال هستند.

رییس جمهور تاکید کرد: در مسئله تحریم جز بانکی، تمامی تحریم‌ها به طور کامل و صد در صد برداشته شده است.

رئیس شورای عالی اقتصاد درخصوص روابط بانکی ایران و دنیا گفت: در مساله بانک‌ها با بانک‌های کوچک کار می‌کنیم. در دوران تحریم مجبور بودیم با صرافی‌ها کار کنیم. هزینه بالایی هم داشت. با بانک‌های کوچک و متوسط کار می‌کنیم. بانک‌هایی هم هستند که از کار با ما می‌ترسند.

آمریکا خصم ماست

روحانی ادامه داد: طرف ما شش کشور مختلف است. برخی دوست ما هستند و با برخی رابطه خوبی داریم. آمریکا هم جزو ۱+۵ است که خصم و دشمن ما هستند. آمریکا تا بتواند می‌خواهد به ما فشار بیاورد. تردید نکنید. ما باید راه حلی پیدا کنیم. ممکن است که آنها تخلفی بکنند که نمونه اخیرش قانون ایسا است. اگر این تمدید تحریم‌ها اجرایی شود، نقض صریح برجام است که با واکنش و عکس‌العمل تند ما مواجه خواهد شد.

در مساله برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود ندارد

او با بیان اینکه در مساله برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: هیچ اختلاف نظری میان دولت و مجلس و نظرات مقام معظم رهبری نیست. تردید نداشته آنها می‌گویند رئیس جمهور این قانون را امضا می‌کند ولی بلا فاصله آن را بلااثر می‌کند. ما همین مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم و واکنش خواهیم داشت.

فردا جلسه نظارت بر برجام برگزار می‌شود 

رئیس شورای عالی امنیت ملی از تشکیل جلسه نظارت بر برجام در روز چهارشنبه خبر داد و تصریح کرد: فردا جلسه نظارت بر برجام را همه را دعوت کرده‌ایم. عکس‌العمل را مشخص و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

به دوستان انقلابی می‌گویم نگران و دلواپس نباشند

روحانی تاکید کرد: به دوستان انقلابی می‌گویم نگران و دلواپس نباشند. حتما از حقوق ملت دفاع می‌کنیم و بر آرمان‌ها ایستادی می‌کنیم.

او با بیان اینکه نقد به دولت خوب است ولی دقت کنیم جملاتی که به کار می‌بریم درست باشد، خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم دروغ حرام است. اینکه گفته می‌شود تمام امید دولت به برجام بود، من از شما می‌پرسم در سال ۹۲ برجامی در کار نبود، آیا ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم؟ آیا در پایان ۹۲ و اول ۹۳، تورم ۴۳ درصد به ۳۵ درصد کاهش نیافت؟ ما قول دادیم که این ۳۵ درصد را به ۲۵ درصد می‌رسانیم که به جای ۲۵ درصد به ۱۵ درصد رسید. کاهش یافت یا خیر؟ بعد به مردم قول دادیم که تا ۹۶ تورم را تک رقمی کنیم. برخی از اساتید به من نامه نوشتند و گفتند چرا قول دادید؟ من گفتم ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم ولی اگر نشد، عذرخواهی می‌کنیم و اگر هم شد، چه بهتر که از خرداد امسال تورم تک‌رقمی شده است.

کار همدیگر را نباید تحریب کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه کار همدیگر را نباید تحریب کنیم، ابراز داشت: اگر دیگری کار خوب  کرد، نباید تخریب شود. انصاف این است که بگویم این کار خوب است. از ۶۰ سال گذشته صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. آقا هم در سخنرانی عیدشان گفت که دستاورد خوبی است که دولت توانسته است به دست آورد. امسال هم همینطور خواهد شد. این دستاورد است یا نیست؟

روحانی درباره وضعیت رکورد در کشور هم بیان کرد: رشد در کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ منفی بود. در سال ۹۳ رشد ما سه درصد بود. در سال ۹۴، به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای شدیدی شدیم. تمام کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۹۴ و ۹۵ از ذخایرشان استفاده کردند از روسیه تا قطر و عربستان و عراق ولی ما، هم در سال ۹۴، ۲۰ درصد و هم در سال ۹۵، ۲۰ درصد از منابعمان را به صندوق توسعه ریختیم.

او یادآور شد: اقتصاد مقاومتی معنایش همین است؛ یعنی اقتصاد جوری ساخته شود که در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی را پیش ببریم. در ونزوئلا گفتند تورم ۴۹۵ و سفارتخانه‌مان گفت ۷۰۰ درصد. ببنید تورم سختی داشتند. در همین شرایط تورم کاهش یافته است. نیابد کار خوب را فراموش کنیم.

اشتغال خالص شش سال قبل صفر بود

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امید به آینده اصل است، عنوان کرد: اگر این امید از بین برود، همه چیز ما از دست می‌رود. هر کسی این امید را از بین ببرد، فرد باشد، فضای مجاری باشد، رسانه‌های گروهی باشد، این خلاف انقلاب و خلاف نظام و پیشرفت نظام است.

روحانی درباره بحران بیکاری گفت: درباره بیکاری من می‌گویم حق با شماست اما دولت بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید درست کرده است. ضمن تولید شغل، آمار بیکاری بالا می‌رود چون ورودی هم افزایش یافته است. هر سال ۷۰۰ هزار شغل ساخته شده است. شش، هفت سال قبل اشتغال خالص صفر بوده است. ما قدم خوبی برداشتیم ولی فاصله داریم. درست می‌گویید ۶۵ درصد از افراد جویای کار بانوان است. چه کار کنیم؟ خواهش می‌کنم بدانید دولت نمی‌تواند به تنهایی کاری بکند.

دولت باید انتظام‌گر، ناظر و هدایت‌گر باشد

او ادامه داد: بودجه ما محدود است. امسال که بودجه با رقم درشت دادیم، ۳۲۰ میلیارد است. بودجه عمرانی سال ۹۱، ۱۱ هزار میلیارد بوده است که امسال ۶۲ هزار میلیارد است که در برابر این کشور عظیم چیزی نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از این به بعد نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشد بلکه باید دولت انتظام‌گر، ناظر و هدایت‌گر باشد، تصریح کرد: باید وضعیت را درست کنیم و سرمایه‌گذار بیاید. برای نفت و گاز، ۲۰۰ هزار میلیارد سرمایه باید بیارویم. دولت این سرمایه را ندارد. مهم آوردن سرمایه و تکنولوژی است. چرا در هوای آلوده گرفتار شده‌ایم؟ باید سوخت و ماشین نیروگاه‌های ما جدید شوند مگرنه تا وارنگی رخ می‌دهد و هوا سرد می‌شود، هوا کثیف می‌شود و مجبور به تعطیلی مدارس هستیم.

از دیگر قوا هم از نظر من می‌توانید انتقاد کنید

روحانی آب، فاضلاب، محیط زیست، ریل را چهار اولویت اصلی دولت در بودجه سال ۹۶ برشمرد و خاطرنشان کرد: این چهار موضوع، ۱۰ هزار میلیارد تومان به آنها اختصاص یافته است تا مشکلات حل شود. برای حل مشکل، دانشگاه هم باید نقاد باشد. از رئیس جمهور انتقاد کنید. از دیگر قوا هم از نظر من می‌توانید انتقاد کنید. نقد حق شماست. دانشجو باید نقاد باشد. من حال و هوای دانشجویی را می‌دانم. من هم دانشجو بودم اما از آن طرف نیز کمک کنید و راه حل بدهید.

او با تاکید بر اینکه قدم‌های خوبی برداشته شده است، ابراز داشت: آمارها نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های دانش‌بیان ۱۵ میلیارد بوده و امسال ۲۰ میلیارد خواهد شد.

لحن‌ها درست و ملایم‌تر شود

رئیس جمهور اضافه کرد: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۱، یک میلیون دلار و امسال ۵۲ میلیون دلار خواهد بود. علم و دانش فقط مقاله نیست. من به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتم رشد فقط با مقاله درست نمی‌شود. حالا حرف و حدیث‌هایی هم در این باره وجود دارد که کار نداریم. مرحله بعدی اختراعات و تجاری‌سازی آنها باید باشد. از یک میلیون درآمد به ۵۲ میلیون درآمد هم رشد است.

روحانی دانشجویان را به وحدت و اتحاد دعوت و بیان کرد: اشکال ندارد اختلاف داشته باشیم ولی لحن‌ها درست و ملایم‌تر شود. از رئیس جمهور انتقاد کنید ولی بدانید یک وظیفه مهم دانشگاه تلاش برای رشد کشور است. این آرمانی است که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور هم آمده و آقا نیز آن را تایید کردند و در این راه، همه باید تلاش کنند.

او در پایان افزود: نکاتی را که در اینجا مطرح شد مسائلی که ما باید آنها را دنبال می‌کنیم را به وزرا و دفتر می‌گویم تا آنها رسیدگی کنند.

Share