واکنش رئیس سازمان برنامه و بودجه به عدم تخصیص اعتبار جبران خسارت حوادث غیرمترقبه به گیلان:

افزایش ۴ برابری تخصیص ماده ۱۰ و ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در بودجه سال ۹۴ گیلان/عدم تخصیص در یک‌سال نشانه بی‌توجهی مسئولان کشوری به استان نیست/دوستان ما درصدد قلع و قمع مدیران دولت‌ قبل نیستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شورای‌عالی مدیریت بحران و به‌تبع آن سازمان مدیریت بحران در کشور زیر نظر وزارت کشور و در استان‌ها زیر نظر استانداران است و بودجه دولتی و غیر دولتی از جمله مواد ۱۰ و ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در وزارت کشور متمرکز است و پیگیری این بودجه هم باید از طریق همان وزارتخانه انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایلنا، آخرین جمعه آبان‌ماه سال ۹۵ معاون محترم رییس‌جمهور جناب آقای دکتر نوبخت همراه استانداران و روسای سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌های استان‌های گیلان و قزوین از پروژه راه‌آهن قزوین-رشت بازدید کرده و به بررسی مسائل، مشکلات و همچنین پیشرفت کار این پروژه پرداختند. به‌همین بهانه گفت‌وگویی با دکتر کیوان محمدی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

mohammadib431b0d4392e16c5b3807 لطفاً بفرمایید برداشت شما از پیشرفت کار پروژه راه‌آهن و مسائل و مشکلات آن چیست؟

به نام خدا و تسلیت اربعین‌حسینی(ع)، باید عرض کنم با شروع کار دولت یازدهم، پیشرفت کار بسیار خیره‌کننده است. پیمانکاران و به‌خصوص کارگران زحمتکش در سه شیفت در تلاش‌اند تا پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

آیا پروژه راه‌آهن تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد؟

تمام عوامل انسانی در این کشور از شخص رییس‌جمهوری، معاونان و دیگر سطوح مدیریتی، همه علاقه‌مند پایان رساندن این پروژه در پایان سال مالی ۹۵ هستند اما از یک‌سو کمبود اعتبارات تامین شده در سال‌های ابتدایی و آغاز پروژه و از سویی دیگر طبیعت سرسخت رشته‌کوه‌ البرز هر لحظه مهندسان پروژه را به چالشی جدید فرا می‌خواند، مشکلاتی را پدید آورد. در واقع رفتار طبیعت پیش‌بینی ناپذیر است.

  پروژه با چه مشکلاتی دیگری روبرو است؟

مجموعاً در ۵ یا ۶ نقطه مشکلاتی وجود دارد که باعث کندی کار می‌شود. متاسفانه ویژگی راه‌آهن این است که اگر یک‌متر آن هم انجام نشود، کل پروژه بلا استفاده می‌ماند اما با توجه به ضرورت‌های جهانی و منطقه‌ای این پروژه در صدر اولویت‌های کشور قرار دارد و امیدواریم از نظر زمان‌بندی با درصد خطای بسیار پایین و به‌موقع به اتمام برسد. من به سهم خود لازم می‌دانم از مدیران، پیمانکاران و کارگران این پروژه که قهرمانان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند تشکر و قدردانی داشته باشم.

 استاندار گیلان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران عنوان کردند سازمان برنامه و بودجه استان شرایط خود در استان و کشور درباره نحوه توزیع اعتبارات کشوری به‌ویژه در مواد ۱۰ و ۱۲ را اعلام کند و تصریح کردند درباره جبران خسارت‌ها چقدر از دیگر استان‌ها عقب هستیم؟

بنده هم نظرات آقای استاندار  را در رسانه‌ها خواندم. به‌نظرم منظور دکتر نجفی به درستی منعکس نشده زیرا شورای‌عالی مدیریت بحران و به‌تبع آن سازمان مدیریت بحران در کشور زیر نظر وزارت کشور و در استان‌ها زیر نظر استانداران است و بودجه دولتی و غیر دولتی از جمله مواد ۱۰ و ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در وزارت کشور متمرکز است و پیگیری این بودجه هم باید از طریق همان وزارتخانه انجام شود.

 چنانچه بودجه‌ها محقق نشد، چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

چنانچه به هر دلیلی حوزه‌های مربوطه قادر به تحقق منویات استان نیستند ما در خدمتیم و با حکم وی از طریق وزارت‌کشور هم پیگیری می‌کنیم. البته لازم به ذکر می‌دانم که سازمان برنامه و بودجه هر استان از طریق سازمان‌مرکزی خود پیگیر بودجه‌های تخصیصی استانی است و بودجه‌هایی که در سطح ملی در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرند باید توسط مدیران استانی خود مطالبه شوند. در این‌باره همکاران ما در سازمان استان، منابع مختلف بودجه ملی در هر وزارتخانه و اطلاعات مورد نیاز هر سازمان را طی نامه شماره ۷۰۲۱۳۴ مورخ ۸ /۶ /۹۵ در اختیار مدیران استان قرار دادند تا با پیگیری آن عزیزان ان‌شاءلله بودجه بیشتری از سطح ملی جذب استان شود.

آیا اطلاعاتی از وضعیت مواد ۱۰ و ۱۲ در سال‌های اخیر در دست هست؟

بله؛ سال ۹۳ تقریباً مبلغ ۱۳٫۵ میلیارد تومان به این دو ماده اختصاص یافت که پس از احیاء سازمان در سال ۹۴ به بیش از ۴ برابر یعنی مبلغ تقریبی ۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت. نکته‌ای که باید به آن دقت شود آن است که معمولا بودجه حوادث به‌نسبت وسعت یا جمعیت یا شاخص‌های دیگر توزیع نمی‌شود بلکه تابع تعداد و شدت حوادث در یک منطقه است و عدم تخصیص یا کاهش آن در یک‌سال نشانه بی‌توجهی مسئولان کشوری به یک استان یا منطقه نیست بلکه این بودجه به نقاط بحران‌زده اختصاص دارد. امیدواریم امسال نیز بودجه مناسبی برای استان تصویب شده که پس از ابلاغ به سمع و نظر مردم شریف خواهد رسید.

  نظر شما درباره مدیران کنونی و عزل و نصب‌های استان چیست؟ و انتخابات آینده را چطور میبینید؟

قرار نبود سوال سیاسی بپرسید! من به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه مصاحبه کردم.

 به هر حال شما دبیر حزب سیاسی هستید؛ این قابل کتمان نیست؟

ما سعی کردیم حیطه کار اجرایی و سیاسی را از هم جدا کنیم. البته هرگز سعی در کتمان گرایشات سیاسی خود نداشتهو نداریم ولی به عنوان یک مدیر اجرایی باید خود را موظف به خدمت‌رسانی به همۀ مردم با هر گرایش و سلیقه‌ای بدانیم.

 اما درباره عزل و نصب‌ها می‌توانید نظر کارشناسی بدهید…

درباره عزل و نصب‌ها باید عرض کنم این در حیطۀ مدیران ارشد سیاسی و نوع تفکر و سلیقۀ آنان قرار دارد. دوستان ما هرگز درصدد قلع و قمع کردن مدیران دولت‌های قبلی نبوده و نیستند.

 به نظر می‌رسد جابجایی مدیران دولت قبل قابل پیش‌بینی باشد..

مدیران دولت‌های گذشته نیز ذخایر ارزشمندی هستند که به موقع و به‌جا باید از خدمات آنان بهره‌گیری شود. البته ما هم قبول داریم، شاید در مواردی کج‌سلیقگی‌هایی هم صورت گرفته باشد و کسانی که به هیچ جریان و از جمله دولت اعتدال و تدبیر و امید و آرمان‌های مردم اعتقادی ندارند و صرفا در جلب منافع خود می‌کوشند، به مناصبی دست یافته باشند، این‌ها آفت‌هایی هستند که همۀ جناح‌ها باید هوشیارانه به گسترش آن مقابله کنند، افرادی که اگر مواظب‌شان نباشید زمین متری ۸۰ هزار تومان را ۱۵۰۰ تومان در اختیار رفقای رانت‌خوار خود می‌گذارند!؟

 و درباره انتخابات آینده؟

درباره انتخابات آینده هم ان‌شاء‌الله به‌موقع اعلام مواضع خواهیم کرد.

Share