از قهرمانی تا مربیگری با سروناز مسافری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سروناز مسافری ورزش را در هفت سالگی با ژیمناستیک آغاز کرد، در سال ۸۱ بود که برای اولین بار به اسکله ی قایقرانی رفت و قایقرانی را زیر نظر مربیان بزرگ آقایان انوش عباسی و رامین زرندیان شروع کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سروناز مسافری ورزش را در هفت سالگی با ژیمناستیک آغاز کرد، در سال ۸۱ بود که برای اولین بار به اسکله ی قایقرانی رفت و قایقرانی را زیر نظر مربیان بزرگ آقایان انوش عباسی و رامین زرندیان شروع کرد.dscf0161

وی پس از سه سال تمرین مداوم و طاقت فرسا مرداد ۸۴ با سن ۱۵ سال و به عنوان جوانترین فرد شرکت کننده برای مسابقات قهرمانی جهانی مجارستان اعزام شد و برای اولین تجربه در مسابقات برون مرزی نتایج خوبی رو به دست آورد و در همان سال و در یازدهمین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا در کشور مالزی مدال طلای مسابقات را در ۱۵ سالگی بدست آورد و در ۱۸ سالگی اولین تجربه مربی گری را با افتتاح باشگاه قایقرانی ملوان استان بوشهر تجربه کرد.

مسافری پس از اتمام کارشناسی به مربیگیری شنا روی آورد و همزمان با یک مربی خارجی تی آر ایکس آشنا شد. به حدی این رشته جذاب بود که توانست بعد از قایقرانی جایگزین خوبی برایش باشد و نکته ی جالب این بود که با وجود آسیب هایی که داشت می توانست ورزش کند و کم کم باعث بهبود آسیب های وی شد.

مسافری یک سال نیز عضو تحریریه و کارشناس مجله تناسب اولین ماهنامه فیزیک و فیتنس ایران بود.

این ورزشکار در خصوص رشته ورزشی خود می گوید: این رشته توسط خانم خانقاهی به عنوان رییس کمیته تی ار ایکس ایران در فدراسیون همگانی ثبت شده و با تلاش های ایشان برای این رشته اکثر استان ها دیگه با این رشته ی جذاب آشنا شده اند و مربیانی با قوانین و اصولی را پرورش داده اند.

وی به انتخاب خود عنوان مسئول کمیته شهرستان بندر انزلی در تاریخ ۲۸/۹/۹۴ توسط احدنژاد رییس هییت همگانی اشاره کرد و گفت: همگام با قوانین فدراسیون همگانی به همراه تیم کمیته تی آر ایکس شهرستان انزلی برای آشنایی مردم برای این رشته ی ورزشی تلاش کردیم.

مسافری هدف خود از کار در رشته های همگانی کمک به سلامت جسمی و روحی خانم ها دانست و گفت: هیچ درمانی به جز ورزش در سطح سلامتی وجود ندارد. TRX یا به عبارتی دیگر total body resistance exercise از ورزش های رو به توسعه ایی می باشد که در ده های اخیر و از سال ۱۹۹۰ به دنیا معرفی شده است. در این ورزش افراد با استفاده از بندهایی که به یک سقف یا دیوار بسته شده است تمریناتی را بر پایه وزن بدن و گاه تعادل اجرا می کنند. این تمرینات باعث میشوند تا بدن در شرایط مصرف انرژی بیشتری در مقایسه با بسیاری از رشته های دیگر ورزشی گردد و بهبود استقامت عضلات یکی از نکات مثبت در این سیستم تمرینی است. ضمن اینکه عضلات کور به صورت مناسبی می‎توانند تقویت شوند.

وی افزود: تمرینات تی آر ایکس علاوه بر افزایش میزان انرژی مصرفی، باعث میشوند تا فرد از نظر تعادلی و نیز از نظر عضلانی در یک وضعیت مناسبی قرار بگیرد که در نهایت باعث سوق دادن فرد به یک شرایط مناسب فیزیکی خواهد شد. باید بدانید که این سیستم تمرینی به صورت مستقل نمی‎تواند به عنوان یک شیوه بدنسازی مد نظر قرار گیرد و در علم فیزیولوژی ورزشی این رشته وابسته به سایر رشته ها و سیستم های بدنسازی می‌باشد. از آنجا که تمرینات این رشته ورزشی به صورت معلق و بر اساس وزن بدن صورت میگیرد دانش مربی در شناخت آناتومی حرکت و نیز مفاصل و تاندونها و اشراف بر روی عضلات لازم و ضروری است. همچنین باید بدانید که افراد با اهداف مختلف همانند چربی سوزی یا خوش فرم شدن بدن یا آمادگی های نظامی، آتش نشانی، ژیمناستیک و… به سراغ این رشته می آیند و طراحی برنامه تمرین برای هر یک از این افراد متفاوت می‌باشد.

مسافری اظهار کرد: بدیهی است که این رشته ورزشی به هیچ عنوان تجربی نبوده و عدم دانش مربی میتواند صدمات زیاد و یا گاهی یاس و ناامیدی را برای افراد شرکت کننده در تمرین ببار بیاورد. حداقل پیش نیاز برای یک مربی در این رشته گذراندن دوره کارشناسی یا کاردانی در یکی از رشته های علوم ورزشی بوده و صرف گذراندن یک یا دو هفته دروس تئوری نمی‌تواند باعث اعتماد علمی به مربی گردد.

این مربی اظهار کرد: امید است مربیانی که در این حوزه فعالیت میکنند برای کمک به جامعه با مطالعه و دقت وارد باشگاهها گردند و فقط مجری برنامه های تمرینی نمایش داده شده در سی دی های آموزشی نباشند. البته در حال حاضر کتاب های آموزشی تی آر ایکس توسط خانم خانقاهی رییس کمیته تی آر ایکس ایران تهیه شده و مربیان عزیز می توانند با تهیه این کتاب ها و شرکت در دوره های زیر نظر فدراسیون همگانی اطلاعات خود را بالا ببرند و در راه درست برای ارتقا سطح این رشته در کشور عزیزمان قدم بردارند.
مسافری در پایان گفت: از مربیانی که برای من از کودکی تا به این لحظه زحمت کشیدند تشکر می کنم و از تلاش ها و زحمات آقای قهرمانی رییس تربیت بدنی شهرستان انزلی و آقای احد نژاد رییس هیئت همگانی بندر انزلی نیز سپاسگزارم.

Share