گزارش مشروح از دیدار اهالی قلم با وزیر ارشاد

از جهیزیه گران قیمت وزارت ارشاد تا زهری که زمین و زمان جلوی آن را گرفتند!/موافقت رئیس قوه قضاییه با تشکیل شعب قضایی ویژه در حوزه کتاب/فرهنگ نقطه آغاز توسعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در نشست صمیمانه اهالی نشر با وزیر ارشاد موارد متعددی مطرح شد از جهیزیه گران‌قیمتی که علی جنتی برای ارشاد گذاشت تا فردی که می‌خواست زهری را به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی بزند اما زمین و زمان مقابلش را گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، نشست هم‌اندیشی جمعی از ناشران و اهالی قلم با سیدامیررضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته برگزار شد.

* وزیر ارشاد: موافقت رئیس قوه قضاییه با تشکیل شعب قضایی ویژه در حوزه کتاب

۱۳۹۵۰۹۰۲۰۰۰۱۱۸_photoa«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر این مطلب و تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: به تعبیر ریاست جمهوری در جلسه امشب هیات دولت، »اربعین مختص حضرت امام حسین (ع) است و برای هیچ یک از ائمه نسبت و این نشان از اهمیت سالار شهیدان است» ؛ بنابراین امیدوارم رهروان آن حضرت باشیم.

وی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری مبنی بر دقت و حل مسایل ناشران، پدیدآورندگان، کتابفروشان، اتحادیه های حلقه های واسط میان دولت و … ادامه داد: به طور طبیعی به مسایل صنف نشر آشنایی نسبی دارم و مسایل این صنف را در دستور کار قرار داده ام.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: با توجه به مطالبات برخی از اصحاب نشر در این نشست، وظیفه خود می دانم بر مالیات، بیمه، یارانه ها، تسهیلات کارگاه های نشر، برون سپاری، ممیزی، اتحادیه های صنفی، پژوهش در حوزه نشر، شبکه توزیع و … توجه داشته باشم.

* فرهنگ نقطه آغاز توسعه است

صالحی امیری گفت: نقطه آغاز توسعه فرهنگ است و اگر بنا است آغاز ریل حرکت برای توسعه فرهنگ باشد نقطه حرکت آن کتاب است و ما به توسعه نخواهیم رسید مگر این کار از فرهنگ آغاز شود و برای این امر لازم است حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی در ذهنیت جامعه، مدیران و مسوولان کشور مقدس باشد.

وی افزود: زیر ساخت توسعه کشور به فرهنگ بر می گردد چون اگر در حوزه اقتصاد، فقر، فساد، رشوه و … وجود دارد ریشه اش فرهنگ است چرا که انسان ها فساد می کنند. اگر در حوزه اجتماعی، اعتیاد، طلاق، خشونت و … هست، ریشه اش فرهنگ است چرا که انسان ها دچار این آسیب ها می شوند و اگر در حوزه سیاسی هم تهمت ،افترا، انگ زنی و … وجود دارد، ریشه آن هم فرهنگی است چرا که انسان ها به دیگران انگ می زنند. بنابراین از این منظر بستر توسعه آغاز می شود و مفهوم کتاب، نشر، کتابداری، کتابفروشی و … مفهوم می یابد و بدون درک این مفهوم امکان وجه تمایز این صنف با بقیه ممکن نیست.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: در سال های گذشته تالیف، نشر، توزیع کتاب و بسیار یاز مسایل این صنف جزو دغدغه هایم بوده تا بتونیم برخی از این مسایل را به هدف برسانم که از آن جمله می توان به جلسات حوزه کتاب و کتابخوانی با حضور ٣٠ تن از نخبگان کشور اشاره کرد و امروز علاوه بر دغدغه این مسایل مسوولیت هم دارم و باید پاسخگو هم باشم.

* سیاستگذاری، حمایت و نظارت رسالت اصلی دولت است

وی تاکید کرد: باید بپذیریم راه نجات دولت پرهیز از تصدی گری است. دولت سیاستگذار خوبی است ولی هیچگاه کارگزار خوبی نیست بنابراین باید از حوزه نشر خارج شود و به سیاستگذاری آن بپردازد چرا که سیاستگذاری، حمایت و نظارت رسالت اصلی دولت است و بقیه امور تصدی گری باید به حوزه نشر و اهالی آن واگذار شود.

صالحی امیری ادامه داد: واسپاری و تصدی گری امور به اصناف در دستور کار دولت تدبیر و امید است چرا که اگر با این نگاه پیش رویم بخشی از مشکلات حل می شود.

وی هدف از تحقق واسپاری امور به اصناف را تقویت نهادهای صنفی و حمایت از حوزه های نشر، انسجام بیشتر میان ناشران و نهادهای صنفی و … برشمرد و بر ضرورت بیش از پیش آن تاکید کرد.

* نشر نباید دچار چند صدایی شود/ نفی تبعیض و تاکید بر عدالت محوری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: برخی از مشکلات خوزه نشر نیز به خود این حوزه برمی گردد و باید از درون آسیب شناسی شود. بنابراین نشر نبایددچار چند صدایی شود و یک صدایی آنها یک ضرورت است.

وی با اشاره به رویکرد عدالت محوری ادامه داد: این رویکرد در تمامی حوزه ها از جمله حوزه نشر سرلوحه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیرا بی عدالتی مانند موریانه ای است که ساختمانی را از ریشه ویران می کند و از این منظر صنف برتر و برترین مفهوم خارجی ندارد.

* نباید دچار نگاه آرمانگرایانه باشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی تاکید کرد: نباید دچار نگاه آرمانگرایانه باشیم و در عین حال مایوس و نا امید هم نباید بود زیرا این دو موضوع زیان آور است.

وی خطاب به اصحاب نشر و قلم ادامه داد: امکان اینکه در یک زمان ٩ ماهه محدود همه مطالبات شما برطرف شود،نیست اما می توانیم بخشی از این مطالبات را پاسخ دهیم و این موضوع یک ضرورت است.

صالحی امیری با اشاره به جلسات برگزار شده در زمینه بیمه حوزه نشر در هفته های گذشته، افزود: در ٢ هفته گذشته ۴ جلسه در این زمینه برگزار کردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات این حوزه را حل کنیم.

* درگیر حاشیه ها نخواهم شد

وی با تاکید بر اینکه اساسا درگیر حاشیه ها نخواهم شد؛ ادامه داد: با مدیریت استراتژیک بنا دارم ٧٠ درصد از وقت خود را برای ١٠ درصد مسایل گذارم که یکی از این مسایل بیمه اهالی نشر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات وزارت ارشاد با سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه اهالی حوزه نشر افزود: تلاش حداکثری خود مبنی بر حل این موضوع را می کنیم و نتیجه آن را پس از قطعی شدن اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: پیگیری بیمه اعضای صندوق هنر نیز در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

* استفاده از خرد جمعی و پرهیز ار خودانگاری

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را جدا از حوزه نشر نمی داند زیرا این امر نه ممکن است و نه معقول و به مصلحت. بنابراین استفاده از خرد جمعی و پرهیز از خودانگاری در دستور کار دولت تدبیر و امید است و تقاضا درایم نقطه نظرات خود را منعکس کنید.

* باید در حوزه نشر رابطه مصرف و تولید داشته باشیم

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه نشر رابطه مصرف و تولید تعریف شود، افزود: ما برای همه چیز الگوی مصرف تعریف کرده ایم به جز کتاب و کتابخوانی. حتی برای همه چیز تبلیغات داریم ولی برای کتاب نداریم. چالش نشر و کتابخوانی ناشی از این مسایل است.

وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی مساله دایمی ماست و باید به آن توجه کنیم. اگر نتوانیم در این زمینه تحریک تقاضا کنیم در جامعه با انبوهی از آسیب ها مواجه می شویم.

* موافقت رئیس قوه قضاییه با تشکیل شعب قضایی ویژه در حوزه کتاب

وزیر ارشاد در ادامه از موافقت رئیس قوه قضاییه با تشکیل شعب تخصصی برای پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به سرقت‌های ادبی و عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی پدیدآورندگان آثار مکتوب خبر داد و گفت: رئیس قوه قضاییه موافقت کردند که در شعب ویژه و به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته شود.

* اکسیر نجات بخش آسیب های اجتماعی، افزایش سرانه مطالعه است

وی گفت: اکسیر نجات بخش آسیب های فرهنگی و اجتماعی، افزایش سرانه مطالعه م کتابخوانی است و دولت باید آن را در راس مسایل خود قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اولویت بندی مطالبات اهالی نشر افزود: اهالی نشر باید اولویت های مطالباتی خود را به وزارت ارشاد اعلام کرده تا بتوان بر اساس آن انرژی خود را صرف کرد. عبور از مرزهای داخلی به مرزهای بین المللی نیازمند عزم حمایت دولت از ناشران دارد زیرا ظرفیت های بین المللی دارند.

وی با اشاره به فیلم محمد رسول الله و اینکه فیلم های ایرانی توانایی نمایش در جشنواره های بین المللی را دارند، ادامه داد: در زمینه نشر نیز ظرفیت های بسیاری نسبت به حوزه سینما در حوزه بین المللی داریم.

صالحی امیری گفت: مشهد ٢٠١٧ فرصتی برای نقطه اتصال دنیای اسلام با ایران و در مشهد مقدس محسوب می شود.

وی در جمع بندی سخنان خود بر استفاده از ظرفیت های یارانه ها و بیمه و ایجاد توازن میان متقاضیان، به کارگیری توان حداکثری بر جلوگیری از قاچاق و چاپ کتاب های قاچاق توسط افراد سودجو و هماهنگی با نیروی انتظامی، توج بر هزینه ای سربالایی نشر، توجه به بیمه اصناف، توجه به کتابفروشی ها و غیر تجاری شدن آنها، اصلاح نظام مدیریت یارانه ها، جلوگیری از نقد کردن بن های کتاب با هدف حمایت از صنعت نشر، ایجاد نظام نیاز سنجی برای خرید کتاب ها و … تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خطاب به اهالی نشر و قلم گفت: قول می دهم زبان شما در دولت باشم. قول نمی دهم در کوتاه مدت همه مطالبات شما را رفع کنم زیرا از توان من خارج است ولی به دلیل قرابت ذهنی و معرفتی که با این حوزه دارم تمام تلاش خود را در جهت حل مسایل دارم.

* آموزگار: موضوع انتشار غیرمجاز آثار ناشران را در معرض آسیب های جدی قرار داده است 

در این مراسم برخی از ناشران به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود برای بهبود صنعت نشر پرداختند. فریدون عموزاده‌خلیلی یکی از افرادی بود که به ۴ محور اشاره کرد دو محور برای نویسندگان و دو  محور دیگر مسائلی را مطرح کرد که به شکل غیرمستقیم بر روند کار اهالی قلم تأثیرگذار است.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این هم‌اندیشی به مواردی از بیمه تا قاچاق کتاب اشاره کردو گفت: اولین جلسه اصحاب نشر با مسئولان وزارت ارشاد در سال ۸۹ تشکیل شد که همزمان با روی کار آمدن دوره دوازدهم هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود؛ در آن مقطع ضرورت گفتگو بین اصحاب حوزه نشر و وزارت ارشاد به منظور طرح مطالبات و بررسی چالش ها و یافتن راه حل مبنای جلسه بود.

وی بیان داشت: چهارمین نشست با حضور سیدعباس صالحی، برگزار شد و بعد از آن با توجه به عنایت وی به مسائل صنف و همارهی با مطالبات قانونی صنف، نتیجه گیری شد که وزارت ارشاد و اتحادیه در کنار یکدیگر به چاره چویی برای حل مشکلات که راه حل آنها در سایر دستگاه ها وجود دارد و همکاری آنها را می طلبید، بپردازند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به پنجمین نشست اهالی نشر و مسئولان وزارت ارشاد تصریح کرد: پنجمین نشست مسائل و مشکلات با شهردار تهران و در نشست ششم هم با وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

آموزگار با بیان اینکه امسال علاوه بر انتخاب سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد، از سردار ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی هم برای حضور در این نشست دعوت کردیم که متاسفانه به دلیل سفر، وی در این جلسه حضور ندارند، اظهار داشت: بنای ما در این جلسه طرح مسائل و مشکلات کلی حوزه نشر است و طرح مباحث تخصصی و بخشی را به جلسات دیگر موکول خواهیم کرد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان ادامه داد: موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک از جمله مسائلی است که همه بخش های نشر از عمومی و کودک گرفته تا آموزشی و دانشگاهی را در معرض آسیب های جدی قرار داده است؛ چرا که سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب های پرفروش ناشران و فروش آثار در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان، قوانین موضوعه کشور را نیز هدف قرار داده اند.

* جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در کارگروه ارشاد

وی گفت: متاسفانه علی رغم سپری شدن ۴۷ سال از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان، تضییع حقوق مولفان و ناشران افزایش یافته و ضرورت برخورد با این پدیده بیش از پیش احساس می شود؛ از این رو در وهله اول یک اقدام فوری، ضروری است که متخلفان عمیقا درک کنند که نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت که ریشه نشر را نشانه گرفته، بی تفاوت نیستند.

آموزگار در همین زمینه افزود: خوشبختانه همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران در این زمینه به تدوین تفاهم نامه ای منجر شد که زمینه ساز تشکیل کارگروهی شده است، البته جای خالی نمایندگان قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این کارگروه احساس می شود که طی ملاقاتی که با سردار ساجدی نیا صورت گیرد، برخورد قاطع و مشفقانه نیروی انتظامی با این مسئله را احساس کردیم؛ البته چنین اقداماتی کوتاه مدت هستند و باید با برنامه های مناسب به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم.

* مشکلات ناشران و کتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است

آموزگار: در بحث معافیت های مالیاتی آرامش بیشتری در حوزه نشر ایجاد شده است
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان بیان داشت: مشکلات ناشران و کتابفروشان در خصوص مالیات و تامین اجتماعی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت نشر است؛ خوشبختانه در دوره جدید با حمایت های وزارت ارشاد از اقدامات این اتحادیه، ایین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده ۱۳۹،  ۳ بار مورد بازبینی و اصلاح هیئت وزیران قرار گرفته است، همچنین سازمان تامین اجتماعی بعد از ۱۳ سال پذیرفت که کتابفروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیت مالیاتی است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: امروزه در بحث معافیت های مالیاتی آرامش بیشتری در فضای کسب و کار وجود دارد، ولی همچنان موانعی به ویژه در بدنه سازمان مالیاتی برای اعمال معافیت های مالیاتی که منشا آن قانون است، وجود دارد. از سوی دیگر در پی ملاقات هایی که با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی داشتیم، موضوع معافیت حق بیمه سهم کارفرما، مزایای انگیزشی و تفسیرهای سلیقه ای سازمان از قوانین مورد بحث قرار گرفت؛ با این حال امروزه عدم توجه بدنه سازمان تامین اجتماعی به قوانین؛ علی رغم موافقت مدیران این سازمان از دغدغه فعالان صنعت نشر است.

* صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می برد

آموزگار با بیان اینکه مدتی است که مدیریت مصرف یارانه ها و حرکت آن به سمت زیرساخت ها آغاز شده است، گفت: هنوز راه زیادی در این زمینه داریم؛ چرا که تداوم حمایت از کتابفروشی های سراسر کشور و تاسیس کتابفروشی به ویژه در مناطق کم برخوردار علاوه بر ایجاد شغل، از فاصله معنادار مرکز و پیرامون نیز می کاهد و زمینه های دسترسی به کتاب را به ویژه برای مردم در مناطق دور افتاده فراهم کرده و سیستم توزیع کارآمدتری را نیز ایجاد می کند.

وی ادامه داد: صنعت نشر از مشکل جدی نقدینگی رنج می برد و چک های ۹ ماهه تا یک ساله تصویر غم انگیزی از اقتصاد نشر را نشان می دهد؛ همچنین استفاده از تسهیلات بانکی امروزه برای فعالان این حوزه به یک رویا تبدیل شده و اخیرا برای برخورداری کارگاه های کوچک تسهیلات مناسبی توسط وزارت معدن، در نظر گرفته شده که حوزه چاپ را نیز شامل می شود؛ از این رو انتظار داریم که نسبت به ارائه تسهیلات به حوزه نشر به عنوان واحدهای تولیدی  اقداماتی صورت گیرد.

* امنیت شغلی و حرفه ای از نیازهای هر حرفه‌ای است

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: امنیت شغلی و حرفه ای از نیازهای هر حرفه ای به شمار می رود و اقدامات قانونی و حقوقی برای تامین امنیت یاد شده و مطالبه حقوق امر ضروری است؛ البته طبیعی است که اقدامات در این زمینه هزینه هایی را نیز در پی خواهد داشت که شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران این هزینه را پرداخت کرد؛ تا جایی که این شرکت روزی ۶۰۰ عضو داشت ولی امروز نه تنها نمی تواند نیازهای آنها را تامین کند بلکه اعضای هیئت مدیره اش در راهروهای مجتمع های قضائی در رفت و آمد هستند.

آموزگار گفت: در حال حاضر مستند اداره کتاب برای صدور مجوزها، ضوابط نشر مصوب فروردین ۸۹ است که از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم تشکیل هیئت های نظارت بر کتاب بزرگسال و کودک بده که این مهم استخوان بندی مصوبه مزبور است، این مصوبه همچنان نیازمند بازنگری و اصلاح به ویژه در ماده ۱۵ است.

وی با بیان اینکه واسپاری امور نمایشگاه ها از جمله اقدامات مثبت دولت یازدهم است، بیان داشت: تداوم برون سپاری و توسعه آن در کنار تقویت نهادهای صنفی از جمله درخواست های اهالی نشر است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان خاطر نشان کرد: ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و با تاکید بر قشر کودک کلید اصلی حل مشکلات این حوزه است؛ چرا که توجه به کودکان و این مسئله که کتابخوانی با تکلیف کردن ممکن نمی شود، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

* عموزاده خلیلی: احساس امنیت موجب شکوفایی هنر و ادبیات می‌شود

وی افزود: بهتر می‌دانید در مورد کار اهل قلم آنچه موجب شکوفایی، هنر و ادبیات آنها می‌شود این است که احساس امنیت کنند و در فضای امن نویسنده به خلق اثر بپردازد، مترجم با فراغ بال ترجمه و ویراستار با اطمینان متن را پالایش کند.

* هستند نویسندگانی که در مورد اثرشان بر اساس نام نویسنده قضاوت می‌شوند نه اثر

وی بحث ممیزی و امنیت شغلی را دو موضوع مهم مطرح کرد و توضیح داد: بحث ممیزی داستانی است که بارها گفته شده اگر چه نباید از انصاف دور باشیم چرا که در دوره اخیر تلاش شده برای اینکه نویسندگان نگرانی و دغدغه کمتری داشته باشند و ممیزی دست و بالشان را نگیرد این امر در این دوره کاسته شده اما اعتراف می‌کنم همچنان ممیزی وجود دارد.

عموزاده خلیلی با بیان اینکه مایه افتخار نیست که فکر کنیم یکی از مهمترین نویسندگان یعنی محمود دولت‌آبادی آثارش ممیزی شده و در خارج از کشور منتشر می‌شود، گفت:‌ فکر می‌کنم با این روند در این دولت باید کمک کنیم این دغدغه که به نفع فضای نشر و شکوفایی و خلق نیست برداشته شود. هستند نویسندگانی که در مورد اثرشان بر اساس نام نویسنده قضاوت می‌شوند نه اثر؛ امیدوارم در دوره جدید آقای صالحی‌امیری وزیر ارشاد این دغدغه برطرف شود.

* آقای وزیر: متأسفانه نویسندگی، ویراستاری و مترجمی شغل تلقی نمی‌شود

وی همچنین به مسئله امنیت شغلی اشاره کرد و گفت: آقای وزیر: متأسفانه نویسندگی، ویراستاری و مترجمی شغل تلقی نمی‌شود بحث بیمه تأمین اجتماعی دغدغه مهم دیگر اهالی نشر است که نشان می‌دهد حتی بسیاری از نویسندگان کارکشته همچنان دغدغه بیمه دارند.

وی به موضوع کپی‌رایت اشاره و توضیح داد: ما گمان می‌کنیم برای دغدغه امنیت حرفه‌ای اهل قلم بحث کپی‌رایت را هم جایگاه و شأن فرهنگی کشور ما را تضمین می‌کند و هم موجب امنیت شغلی نویسندگان می‌شود. در حال حاضر یکی از دوستان می‌گفت مقابل چشم خودم کتاب چاپ و تکثیر شد چه به شکل کاغذی و چه مجازی، این امنیت اهل قلم را به چالش می‌کشد.

* جوایز و جشنواره‌‌ها به تشکل‌ها واگذار شود

عموزاده خلیلی در ادامه سخنان خود به میدان دادن مسئولین به تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها تأکید کرد و گفت: این امر جزء نکاتی است که در این دوره باید توجه شود هر چند دغدغه آن برای واگذاری امور صنوف برای تشکل‌های صنفی وجود داشته اما فکر می‌کنم باید ادامه‌دار باشد چون در همه زمینه‌ها تشکل صنفی داریم یا در شرف تأسیس هستند و یا باید کمک کرد تا تشکیل آنها تثبیت شود.

وی افزود: چقدر خوب است جوایز و جشنواره‌‌ها به تشکل‌ها واگذار شود اگر جایزه ادبی به تشکل حرفه‌ای در زمینه ادبیات واگذار شود، شأن این ماجرا بهتر و معتبرتر حفظ خواهد شد.

* چرا همه کتاب‌های که از ارشاد مجوز می‌گیرند راهی کتابخانه‌های عمومی نمی‌شوند؟/ متأسفانه در حال حاضر کتابخانه‌ها با سلیقه و طیف خاصی از آثار مواجه می‌شود و تنها عده‌ای از کتاب‌ها راهی کتابخانه‌ها می‌شود

کتاب و کتابخوانی و ترویج آن یکی از نکاتی بود که عموزاده خلیلی در سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: برای ترویج کتابخوانی و اینکه آن را در لایه‌های اجتماعی بکشانیم لازم است کتابخانه‌ها گسترده و در دسترس باشد و در لایه‌های مختلف اجتماعی مخاطبان از کتابخانه‌ها استفاده کنند،‌اما اینکه این کتابخانه‌ها چطور و با چه کتاب‌های شارژ می‌شوند مهم است متأسفانه در حال حاضر کتابخانه‌ها با سلیقه و طیف خاصی از آثار مواجه می‌شود و تنها عده‌ای از کتاب‌ها راهی کتابخانه‌ها می‌شود در صورتیکه  وزارت ارشاد وقتی به کتابی مجوز داده چرا اجازه پیدا نمی‌کند این کتاب وارد کتابخانه‌های عمومی شود؟‌ این امر اجحاف به ناشر و نویسنده است، در این صورت کتاب و کتابخوانی ترویج نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود مدارس را یکی از اصلی‌ترین مخاطبان کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: متأسفانه مدارس که یکی از اصلی‌ترین مخاطبان کتاب و کتابخوانی هستند درشان بسته است، هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند وارد مدرسه‌ای شود ممکن است شاعری اشعارش در کتاب‌های درسی گنجانده شده باشد اما او اجازه رفتن به مدرسه ندارد. چون به دیده شک و ظن به او نمی‌نگرند ولی در دنیا می‌گویند بگذارید دانش‌آموز نویسنده را ببیند تا با رغبت به کتابخوانی بپردازد، تقاضای ملی دارم در صورت امکان با وزارت آموزش و پرورش تعامل برقرار کرده و تفاهمنامه‌ای منعقد شود تا درهای وزارت آموزش و پرورش روی اهالی فرهنگ، نویسندگان و ناشران باز شود.

* جلالی: جهیزیه گران قیمتی که جنتی برای ارشاد گذاشت/ نشر باید در حوزه نظریه‌پردازی حضور داشته باشد

سعید جلالی از دیگر حاضرانی بود که در این مراسم به سخنرانی پرداخت، وی با بیان اینکه آقای صالحی امیری من تعجب کردم شما چرا وزیر شدید، ۱۲ نفر پیش از شما این مسئولیت را داشتند و کار ارشاد در ۳۶ سال قبل مانند نوار قلب فراز و فرود داشت ولی برخی وزیران هستند که نامشان زمزمه نیمه‌شب مستان است.

وی با بیان اینکه خداوند آقای جنتی را سلامت بدارد، چرا که اگر مشکلاتی هم بود اما تقریباً جهیزیه‌ای گرانقیمت به نام آقای سیدعباس صالحی را در معاونت فرهنگی گذاشت، گفت: او سرقفلی ارشاد را بالا برده است اما باید بگویم که اگر دولت نتواند موضوع عدم تمرکز و تقویت نشر منطقه‌ای را تأمین کند ما در آینده به مشکل خواهیم خورد در حال حاضر ۸۰ درصد تولید نشر در تهران صورت می‌گیرد.

وی افزود:‌ نشر باید در حوزه نظریه‌پردازی حضور داشته باشد مشکل ما در بخش تشریک مساعی است.

وی در پایان گفت: توسعه کتاب و کتابخوانی اراده ملی می‌خواهد و دولت باید خود را به شدت کوچک کند و نظریه‌پردازی حوزه نشر را ارتقاء دهد. من می‌خواستم در اینجا زهری را به مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی بزنم اما زمین و زمان به من گفتند در این باره صحبت نکن.

* صالحی: فضا به سمت احترام و ارتباط متقابل در دوره جدید سوق یافته است

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، اظهار کرد: در چند سال گذشته اگر نگوییم بی‌اعتمادی، نوعی کم‌اعتمادی میان اهالی قلم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت، اما به یاری خداوند شرایطی در این دوره به‌وجود آمد که فضا را به سمت احترام و ارتباط متقابل سوق داد. اکنون به مقدار زیاد این اعتماد پدید آمده که اهالی نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منزله پیکره وسیعی هستند که به دنبال حل مشکلات مشترک‌شان می‌گردند.

* اقتصاد نشر یکی از دغدغه‌های مهم است/ اقتصاد نشر به شوک‌هایی نیاز دارد تا از حالت احتضار خارج شود

این مقام مسئول در وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: اقتصاد نشر یکی از دغدغه‌های مهم این عرصه است. البته صنایع مختلف کشور در شرایط پساتحریم به‌سر می‌برند، اما شرایط نشر شرایط مضاعفی است. در صنعت نشر شوک‌های متعددی در فاصله‌های کوتاه به وجود آمده است؛ یارانه کاغذ قطع شد، بودجه دولتی عرصه نشر نه تنها رشد نکرد بلکه در شرایط ثبات و در برخی موارد از سال‌ها چه در بحث اعتبار و چه در بحث تخصیص، حتی کمتر نیز شد.

معاون فرهنگی ارشاد در ادامه ضمن اشاره به اینکه اقتصاد نشر با رکود مضاعف مواجه است، ابراز داشت: جالب است بدانید که این رکود همراه است با محدود بودن گردش مالی صنعت نشر و طولانی‌مدت بودن گردش سرمایه آن. بنابراین اقتصاد نشر به شوک‌هایی نیاز دارد تا از حالت احتضار خارج شود و حضور آقای صالحی امیری سرعت‌بخش بسیاری از امور خواهد بود.

* تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار/ هزینه های سربالایی صنعت نشر کاهش یابد

وی ضمن اشاره به تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار توضیح داد: در این دوره در برخی حوزه‌ها اقداماتی انجام شده است که از جمله می‌توان به تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار اشاره کرد. اما چند حوزه نیاز به کارهای جدید دارند؛ به‌طور مثال باید هزینه‌های سربالایی صنعت نشر کاهش پیدا کند.

وی علاوه بر کاهش هزینه ها خاطر نشان کرد: حوزه مدیریت منابع موجود مالی و افزایش منابع مالی در حوزه نشر، از نکات بسیار مهم است. همچنین حوزه تسهیلات بانکی باید به کمک این عرصه بیاید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت در این عرصه‌ها به خوبی ورود پیدا کرده است.

* از امنیت نشر تا اقتصاد نشر

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امنیت نشر از دیگر مسائل این حوزه است و مشابه اقتصاد نشر با اهمیت است. ما در حوزه صدور مجوزها اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله این‌که هیأت نظارت شکل گرفته و برخوردهای سلیقه‌ای کاهش پیدا کرده‌اند و مسیر ارائه مجوزها شفاف‌تر شده‌اند. اما در عین حال هنوز در حوزه امنیت نشر تا رسیدن به قله فاصله قابل‌توجهی داریم.

* در حوزه کاهش حداکثری اعمال سلیقه‌ها و رفع برخی از مشکلات قانونی نیازمند کارهای جدیدی هستیم

صالحی بیان کرد: در حوزه اهدای مجوزها به نشر، تشکیل هیأت نظارت به ما کمک زیادی کرد و ساختار نظارت شکل قابل توجهی پیدا کرد. گرچه در این عرصه هم اهالی قلم و هم اهالی نشر شرایط رو به جلویی را تجربه می‌کنند، اما در حوزه کاهش حداکثری اعمال سلیقه‌ها و رفع برخی از مشکلات قانونی نیازمند کارهای جدیدی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع قاچاق کتاب، بحث امنیت نشر را مختل کرده تصریح کرد: در این حوزه کمیته مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناجا اقدام‌های رو به جلویی داشته است که در آینده نزدیک شاهد آن‌ها خواهیم بود.

* اعطای توکن به ۵ هزار ناشر

معاون فرهنگی ارشاد در ادامه با بیان اینکه حوزه برون‌سپاری نشر از دیگر موارد مورد تاکید است، افزود: چه در تهران و در کشور در ۱۰ روز آینده تحولی حادث می شود و حدود ۵ هزار ناشر به شیوه الکترونیک «توکن» موفق به اخذ مجوز کتاب خواهند شد.

صالحی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دیگر دغدغه های حوزه نشر است. در حوزه کتاب نیاز داریم کشش کتابخوانی ارتقا پیدا کند. در طول این سه سال، پاره‌ای از طرح‌ها به حوزه کشش خرید و هم بحث کتابخوانی مربوط می‌شدند. از جمله این طرح ها می‌توان به عیدانه کتاب، تابستانه کتاب، پاییزه کتاب، پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و جشنواره مروجان کتابخوانی و همچنین باشگاه‌ کتابخوانی کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: دغدغه دیگر حوزه نشر، دیپلماسی فرهنگ نشر است و این‌که فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی دیده شود و ذخایر و تلاش‌های جاری ما در عرصه فرهنگ مکتوب در جغرافیای ایران محدود نشود.

Share