معاون اول رييس جمهور در ملاقات با اعضای فراکسیون مستقل مجلس

اراده برخی افراد این است که رییس جمهور و دولت را زمین گیر کنند/بیکاری قابل حل است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی کشور است، گفت: اگر تعامل و اعتماد میان دولت و مجلس شورای اسلامی وجود باشد، بسیاری از مشکلات کشور به آسانی قابل حل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسحاق جهانگیری در ملاقات اعضاء فراکسیون مستقل مجلس شورای اسلامی با تبریک ایام میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع)‌ با اشاره به سابقه رییس جمهور در چند دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: من نیز دو دوره افتخار نمایندگی مردم را در مجلس شورای اسلامی داشته ام و سایر اعضای دولت نیز بعضا سابقه حضور در خانه ملت را تجربه کرده اند و تقریبا همه اعضای دولت یازدهم با دغدغه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی آشنا هستند.

معاون اول رییس جمهور مجلس شورای اسلامی دوره دهم را مجلسی ویژه توصیف کرد و افزود: نمایندگان این دوره از مجلس در شرایط خاصی انتخاب شدند و انتظاری که از دولت دارند این است که دولت مسائل و مشکلات مردم را حل و فصل کند.

وی با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان مبنی بر بی اعتنایی بعضی از دستگاه های دولتی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت احترام ویژه ای برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت قائل است و همواره در جلسات هیأت وزیران بر این موضوع تاکید می شود که باید رابطه صمیمانه و تعامل سازنده ای میان قوای سه گانه و به ویژه دولت و مجلس وجود داشته باشد.

جهانگیری در ادامه با یادآوری اوضاع منطقه و شرایط نابسامان برخی کشورها نظیر سوریه و عراق، به موقعیت و جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: البته برخی تلاش می کنند تا ایران را به مسائل جدیدی در منطقه وارد کنند از این رو هم دولت و هم مجلس باید تلاش کنند تا با همدلی و اتحاد از وضعیت مطلوب فعلی کشور صیانت شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم مراقبت و حفاظت از برجام تصریح کرد: اینکه آمریکا بدعهد و با ملت ایران دشمن است موضوعاتی درست است اما نباید فراموش کنیم که از طریق برجام بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل شد و امروز به توافقات خوبی با دنیا دست پیدا کرده ایم و اینکه شرکت بوئینگ اصرار دارد که با ما قرارداد امضا کند و خودشان هم در این خصوص اطلاع رسانی می کنند و تاکید می کنند دولت آمریکا اصرار دارد ما این قرارداد را امضا کنیم، همه اینها بیانگر یک واقعیت مهم است و آن اینکه ایران در منطقه نقطه قابل اعتماد است و دنیا می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند و حساب ویژه ای نیز روی جمهوری اسلامی ایران باز می کند و البته این دستاوردها و موفقیت ها مرهون هدایت های خردمندانه رهبر معظم انقلاب و پایداری و مقاومت ملت ایران است. البته اعتدال و عقلانیت حکم می کند که از این موقعیت مغرور نشویم و در عین حال از موضع خود کوتاه نیاییم بلکه از این شرایط برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

جهانگیری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور همچون بیکاری، گفت: بیکاری در شرایطی است که هنوز نرخ مشارکت جامعه فعال ۳۸ درصد و نرخ مشارکت زنان حدود ۱۵ درصد است و این در حالی است که در تیرماه سال جاری ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل بودند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر اقتصاد های خوب دنیا را بررسی کنیم که سالانه چه میزان فرصت شغلی ایجاد می کنند و اقتصاد ایران را با آنها مقایسه کنیم، خواهیم دید که اقتصاد ایران اگر رشد مناسبی داشته باشد براساس تجربه برنامه سوم توسعه که موفق ترین برنامه پس از انقلاب اسلامی است، در آن دوران حدود ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و اگر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی شغل وجود داشته باشد یعنی هنوز برای نیمی از آنها شغلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: البته معتقد هستم مشکل بیکاری مشکلی غیرقابل حل نیست اما شرط حل این مشکل این است که عزم و اراده جدی در تمام کشور وجود داشته باشد.

جهانگیری اظهار داشت: متاسفانه امروز عزم و اراده برخی افراد این است که رییس جمهور و دولت را زمین گیر کنند و متاسفانه وقتی وارد فضای سیاسی و رقابت های جناحی می شویم، مصالح ملی قربانی می شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: اگر اجماع ملی صورت گیرد و بپذیریم که اقتصاد مسئله اصلی کشور است به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید اما نمی توان مدعی پذیرش این واقعیت بود که اقتصاد مهمترین مسئله کشور است اما کارهایی کنیم که به ثبات و آرامش اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه قدرت مجلس شورای اسلامی فقط در قانون گذاری نیست، خاطرنشان کرد: قدرت مجلس بیش از قانون گذاری است و هیچ جلسه مهمی نیست که نماینده ای از مجلس شورای اسلامی در آن حضور نداشته باشد و مجلس بیش از آنکه قانون گذار باشد در ایجاد فضای مثبت در کشور موثر است و دولت نیز علاقمند است که فضای کشور فضای کار و تلاش باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به برخی انتقادات نسبت به بالابودن سن تعدادی از اعضای هیات دولت گفت: شاید این انتقاد در برخی موارد قابل بررسی باشد اما وجه مثبت این موضوع این است که این افراد از تجربیات ارزشمندی برخوردارند و دیگر به دنبال مطرح شدن و جویای نام نیستند بلکه می خواهند تجربیات خود را در اختیار حل مشکلات کشور قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور لازمه حل مشکلات را اجماع داخلی در کشور دانست و گفت: دغدغه اصلی امروز کشور این است که برای حل مشکلات اجماع وجود ندارد. البته در سخن ادعا می شود که همه به دنبال حل مشکلات هستند اما علیه مدیران اجرایی که سرمایه های کشور هستند صبح تا شب تخریب می شود و فضایی ایجاد می گردد که انگیزه ها برای کار تضعیف می شود.

در این جلسه رییس فراکسیون مستقل مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه باید به دولت در حل مشکلات مردم کمک کنیم، گفت: برخی به دنبال دعواهای سیاسی هستند اما اعضای این فراکسیون معتقدند که مجادله های بی حاصل به روند کار و تلاش در کشور لطمه می زند.

کاظم جلالی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی از موقعیت خوب و تاثیر گذاری برخوردار است اما در عین حال تهدیدهایی نیز علیه کشور وجود دارد و در مسائل داخلی نیز عمده چالش ها مربوط به اقتصاد، معیشت و بیکاری مردم است.

وی با اشاره به اینکه در سه سال و نیم اخیر دولت تلاش های فراوانی انجام داده است، افزود: دولت تدبیر و امید میراث دار برخی مشکلات و گرفتاری های گذشته است که برخی از این مشکلات ناشی از فشارهای خارجی و برخی نیز به دلیل سوء مدیریت بوجود آمده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از اتفاقات خوب در دولت یازدهم را برجام دانست و گفت: اگرچه این روزها علیه برجام شعار سرداده می شود اما باید به یاد داشته باشیم اگر مذاکرات و گفتگوها و برجام نبود بخشی از مشکلات کشور که امروز حل شده است، همچنان باقی بود و امروز قادر نبودیم تولید نفت را افزایش دهیم و به آسانی بفروشیم و پول آن را دریافت کنیم و در عرصه بین الملل مراوده داشته باشیم.

وی افزود: برای بوجود آمدن برجام راهی منطقی و روشی صحیح پیموده شده است و امروز حداقل پیش وجدان خود و در پیشگاه خداوند سربلند هستیم که همه تلاش خود را در این مسیر بکار گرفتیم و حالا اگر کسی مثل ترامپ می آید و سعی می کند فضا را بر هم بزند ما نباید دچار خودسرزنشی بشویم.

این نماینده خانه ملت با قدردانی از معاون اول رییس جمهور که بیشتر وقت خود را مصروف اقتصاد مقاومتی کرده است، گفت: آقای جهانگیری وقت فراوانی برای اقتصاد مقاومتی که خواست و مطالبه جدی مقام معظم رهبری است گذاشته است و وارد مجادلات و دعواهای سیاسی نمی شود و در جهت حل مشکلات مردم تلاش می کند.

در این نشست برخی اعضای فراکسیون مستقل مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی مسائل و موضوعات اصلی کشور را مطرح کردند و به بیان مهمترین دغدغه های خود پرداختند.

Share