سیمون ترهوسپیان اعلام کرد:

آرامستان لهستانی ها در انزلی مرمت می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس شورای خلیفه گری ارامنه بندرانزلی از مرمت آرامستان لهستانی هایی که در این شهر مدفون شده اند، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سیمون ترهوسپیان با اعلام این خبر اظهار کرد: حدود هشت ماه قبل، تعدادی از کارشناسان و مهندسان کشور لهستان در راستای برآورد هزینه و تامین اعتبارات لازم برای مرمت قبور افزون بر ۶۰۰ تن از سربازان و افراد غیر نظامی مدفون در این آرامستان بازدید کردند.
وی افزود: پس از ارزیابی و تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت لهستان، کاردار این کشور با همراهی نماینده وزارت امورخارجه دراستان گیلان و تنی چند از مهندسان لهستانی، بازدید مجددی از این آرامستان برای آغاز کار مرمت انجام دادند.۸۲۳۱۵۹۱۰-۷۱۱۸۸۳۳۵
به گفته هوسپیان، کف سازی آرامستان، مرمت قبور و همچنین رنگ آمیزی دیوارهای آرامستان از جمله برنامه های در دستور کار این گروه است و مصالح مورد نیاز ازجمله سنگ های تیشه ای و رنگ تهیه شده است.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه بندرانزلی یادآور شد: به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و بارندگی های مستمر در بندرانزلی، این کار به تعویق افتاده و درصورت مساعد شدن هوا، کار مرمت و بازسازی براساس برنامه ریزی های انجام شده صورت خواهد گرفت.
گروهی از آوارگان لهستانی اعم از افراد غیرنظامی شامل زن، کودک، پیر و جوان در سال ۱۹۴۲ پس از سفری سخت از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندرانزلی رسیدند که ۶۳۹ نفر از آنان، جان خود را از دست داده و در گورستانی در نزدیکی قبرستان شهر به خاک سپرده شدند.
هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ جهانی دوم به ایران، هفدهم مهرماه سال ۱۳۹۱با حضور هیاتی ۸۰ نفره متشکل از سفیر لهستان، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رئیس کمیسون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ جهانی دوم و خانواده های درگذشتگان بر مزار لهستانی های مدفون در بندرانزلی برگزار شد.
شهرستان انزلی در ۴۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.

Share