کریدور نستراک یک فرصت ویژه محسوب می‌شود /خطوط ریلی با اتصال به بنادر دارای توجیه اقتصادی می‌شوند /افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه با راه اندازی بندرکاسپین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسرور با بیان اینکه خطوط ریلی با اتصال به بنادر دارای توجیه اقتصادی می‌شوند اعلام کرد: خطوط انتقال ریلی حرف اول را در مبادلات تجاری و زیر ساختی در کشورهای مختلف میزند

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همایش ملی «آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم انداز توسعه گیلان» با حضور دکتر سید یحیی رحیم صفوی مشاورارشد و دستیار ویژه مقام معظم رهبری و رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران،مهندس مسرور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و مسئولان لشکری و کشوری و پژوهشگران حوزه ژئوپلیتیک ایران در مجتمع فرهنگی زیباکنار منطقه ازاد انزلی برگزار شد.masroord

در این همایش ملی مهندس رضا مسرور با تشریح نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه اقتصادی کشور و گیلان اظهار داشت: مناطق آزاد به منظور ایجاد درآمد ارزی برای کشور طراحی شده‌اند و منطقه آزاد انزلی نیز در همین راستا به عنوان محور کسب و کار و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر و به ویژه روسیه طراحی شده است و در حال حاضر نیز در مرحله توسعه و تکمیل زیر ساخت‌های لازم قرار دارد.

وی در ادامه به اهمیت تقویت و توسعه زیر ساخت‌های لازم در حوزه تجارت و ایجاد ثروت بر اساس موقعیت جغرافیایی اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌ها مهم تر از موقعیت جغرافیایی یک منطقه است، در منطقه آزاد انزلی اگر زیر ساخت‌ها لازم از قبیل راه آهن و حمل و نقل کالا توسعه یابد و کریدور های بین المللی عبوری از منطقه فعال شوند، منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان هاب ترانزیت و صادرات در حوزه دریای خزر معرفی شود و این امر موجب توسعه همه جانبه گیلان به خصوص توسعه اقتصادی می‌شود و مدل کسب و کار منطقه آزاد انزلی به این شکل طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین به لزوم بهره گیری از فرصت‌های موجود در زمان مناسب اشاره کرد و افزود: فرصت‌های موجود دائمی نبوده و امروز بهره گیری از کریدور نستراک یک فرصت ویژه محسوب می‌شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه و گیلان،توسعه زیرساخت‌ها و گسترش تعاملات بین المللی در راستای تسریع در فعالسازی کریدورهای عبوری از منطقه از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این سازمان است.

مهندس رضا مسرور در ادامه با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای توسعه تعاملات بین المللی به ویژه با کشورهای حاشیه خزر به میزان مبادلات تجاری کشورهای همسایه از قبیل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در بازار جهانی و سهم کشور از این مبادلات اشاره کرد و میزان سهم ایران را ناچیز دانست که با راه اندازی بندرکاسپین این میزان افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با بیان اینکه خطوط ریلی با اتصال به بنادر دارای توجیه اقتصادی می‌شوند اعلام کرد: خطوط انتقال ریلی حرف اول را در مبادلات تجاری و زیر ساختی در کشورهای مختلف میزند و موقعیت خاص منطقه آزاد انزلی، ارائه مزیت‌های قانونی، بهره مندی از بزرگ‌ترین مجتمع بندری دریای خزر و اتصال خط ریلی به این منطقه، به تجار کشورهای مختلف کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان و صرفه جویی در هزینه کالاهای مد نظر خود را به بازار مصرف انتقال دهند و سرمایه گذاران می‌توانند علاوه بر صادرات به بازار داخلی، محصولات تولیدی خود را به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه صادر نمایند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه روابط بین المللی ومراودت اقتصادی از سوی این سازمان خاطر نشان کرد:دیگر مسیر تجاری مهمی که از منطقه آزاد انزلی عبور می‌کند،کریدور جاده ابریشم است که از اروم چی چین آغاز شده و بخشی از این کریدور از مسیر دریایی بندر اکتائو به منطقه آزاد انزلی رسیده و وارد بازار ایران می‌شود.

مهندس مسرور با اشاره به طرح‌های توسعه ای در حال اجرای کشورهای حاشیه خزر برای توسعه ظرفیت بنادر و مقایسه ویژگی‌ها بنادر فعال و در حال احداث حاشیه این دریا تصریح کرد: تسریع در اتصال به شبکه بزرگراهی کشور و وصل شدن بنادر این منطقه به خطوط ریلی برای بهره مندی از مزیت‌های این منطقه در جهت توسعه کشور و استان بسیار ضروری است.

 

Share