شغل فقط با تاسیس کارخانه ایجاد نمی‌شود/در چند دوره نمایندگی برای اشتغال چه کرده‌اید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این سوال مطرح است که در دولت گذشته به چه میزان انباشت سرمایه بانکهای خصوصی و دولتی را رصد فرموده و برای استفاده مطلوب از این سرمایه چه برنامه مدونی را ارائه فرمودید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمود ایزددوست مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان گیلان در پاسخ به ادعای تشکیک آمار اشتغال ارائه شده استان توسط جبار کوچکی نژاد نماینده محترم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی یادداشتی نوشت.

izad101901_origدر راستای ایجاد برخی شبهات در خصوص نرخ های اقتصادی از جمله نرخ بیکاری ، اشتغال ، تورم که برای حضرتعالی و احتمالاً شاید برای معدودی از نمایندگان محترم و هم استانی های عزیز ،هم چنین برخی از چهره های محترم سیاسی منتقد عملکرد دولت تدبیر و امید به وجود آمده باشد بر آن شدم تا بعنوان متولی دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان توضیحاتی را در موارد فوق بیان نمایم، البته به نظر می رسد شاید با توجه به انتخابات پیش رو طرح شبهاتی در خصوص وضعیت اقتصادی استان عاملی باشد که در این مقطع حساس این گونه اظهار نظرها مطرح گردد. شایان ذکر است که نرخ رسمی بیکاری با مفهوم فرهنگی آن متفاوت بوده و هر گاه در خصوص نرخ بیکاری ، اشتغال ، تورم و سایر نرخ ها در مراجع رسمی  و یا از سوی دولتمردان اعلام می گردد (نرخ رسمی اعلام شده از مراجع ذیصلاح بوده ) تا از تشتت ارقام و اظهار نظر غیر کارشناسی  خودداری گردد ، این سوال پیش می آید حضرتعالی در این چند دوره که زحمت نمایندگی و خادم بودن مردم شهرستان را پذیرفته اید چه تلاشی در تغییر مفاهیم استاندارد آماری جهت بهینه سازی ساختار اشتغال در حوزه تقنین برای استقرار توسعه همه جانبه اقتصادی که خروجی آن اشتغال فراگیر است مبذول فرموده اید.

مگر اشتغال فقط با تاسیس کارخانه بوجود می آید !! این تفکر ، ساده اندیشی است که سالها و دهه هاست که اقتصاد بیمار کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را در خود غرق ساخته و نتایج آن در همه جوامع بین المللی مشاهده می گردد ، با عنایت به اینکه اشتغال یک فرآیند فراسازمانی است که قطعاً برای دستیابی به پروسه اشتغال همه ساختار نظام و دستگاههای اجرایی ذیمدخل امر تحقق اشتغال می یابد.

اشتغال با ساز وکار قوانین و مقررات ، پشتوانه دولت های مترتب و درگیر نمودن سرمایه های زیر بنایی مستقیم و غیر مستقیم داخلی و خارجی قابل شکوفایی و اجرایی شدن است ، زیر ساخت مدرن تولید و تهیه لوازم و ساز و کار اشتغال که فرآیند آن را قوه مقننه مصوب می نماید و النهایه جهت اجراء به دستگاهها ابلاغ می گردد رجاء واثق دارم که دستگاههای تخصصی و اجرایی منویات قوه تقنین را اجرا نموده و سعی کردند با همه معاذیر مطابق قانون خروجی حداکثری در امر توسعه اشتغال را داشته باشند. استدعا دارد جنابعالی بعنوان یکی از نمایندگان پر تلاش مجلس اقدامات نظارتی برای رفع موانع موجود جهت جذب سرمایه در امر تولید را اگر ارائه فرمودید مطرح نموده تا مشخص گردد چه کس یا کسانی از برنامه های موثر جنابعالی در عرصه های مختلف اقتصادی استان مورد استفاده قرار ندادند؟

مستحضرید استان گیلان به زعامت استاندار محترم بعنوان پایه گذار رفع موانع تولید با تشکیل کمیته تخصصی و مشارکت مدیران اجرایی مرتبط و بانکهای عامل استان بعنوان اولین استان پیشتاز در این امر سعی کردند موانع ساختاری تولید را در این استان مرتفع نمایند و حتماً در جریان این امر بوده که سایر استانها از این الگوی  استانی برای رفع موانع تولید استفاده نموده اند .

این سوال مطرح است که در دولت گذشته به چه میزان انباشت سرمایه بانکهای خصوصی و دولتی را رصد فرموده و برای استفاده مطلوب از این سرمایه چه برنامه مدونی را ارائه فرمودید؟

همه می دانیم که وضعیت دولت تدبیر و امید به دلیل بحران های ایجاد شده توسط دولتمردان قبلی در خاص ترین شرایط اقتصادی یعنی وضعیت توامان تورمی و رکود و از نظر سیاسی در بحرانی ترین نقطه قرار داشت باید از خود بپرسیم بزرگان بهارستان در آن دوره بخصوص در حوزه اقتصاد و دغدغه حضرتعالی چه تدابیری اندیشیدند.

معضلات و تنگناهای توسعه و موانع ایذائی در هم تنیده منجر به انباشت معضلات و مشکلات فراوان در ادوار گذشته به دولت تدبیر و امید و مدیران اجرایی به ارث رسیده و حالیه وارث این همه معضلات و تنگناها و عدم توسعه یافتگی به انضمام هیولایی به نام تحریم و پائین بودن قیمت نفت هم این معاذیر کافی است یک دولت قدرتمند را به چالش بکشد، برادر خوبم آیا شما به آمارهای منسجم و پویای سازمان تامین اجتماعی که تجلی آن در اسناد مندرج و مشروح بعنوان یک رهیافت اشتغال پایدار هویداست دقت فرموده اید از این دست آمارها می توان به نکات مهم و تحلیل های کارشناسی و کارآمد دست یافت آنچه به نظر می رسد اگر چنانچه اشتغال جزیره ای و مقطعی افراد وابسته به طیف یک جریان که بعضاً در تبیین جایگاه شغلی آن هم پشت میز نشینی می اندشیند، این ناکامی را سندی ناکارآمد برای مدیران ارشد استان تلقی گردد منطقی نیست.

نیک می دانیم که این روش ، رویه غیر کارشناسی و مقطعی بوده و انتظارمان از حضرتعالی بعنوان نماینده ای که کوله باری از تجربه را به همراه دارید این مرزبندی ها را به صراحت مرکز آمار که اسناد اشتغال آن مبرهن است تفکیک و بعضاً اظهار نظر فرمائید دولت و همه دست اندرکاران آن بخصوص استانداران محترم سراسر کشور اقدام واقعی شاغل بودن بیکاران را در مشاغل خرد ، زودبازده و اثر گذار و مشاغل خانگی با رویکرد کارآفرینی از طریق آموزشهای کاربردی و مهارتی برنامه ریزی و اجرایی نموده اند ، با توجه به شناختی که از حضرتعالی دارم و قطعاً می دانم نگاه مدبرانه در حوزه اشتغال دارید آیا تاکنون طرح‌، پیشنهاد ، راهکار عمل گرایانه در قالب بسته های پیشنهادی و اجرایی به اینجانب که تولیت ارشد دبیرخانه اشتغال در استان را عهده دار هستم ارائه فرمودید که سازمان تحت امر این جانب از اجرای آن استنکاف نموده باشد.

این استان با همه موانع موجود و عدم نقدینگی و مشکلات عدیده انباشته شده از ادوار گذشته و عدم توسعه یافتگی دارای سیاستهای اجرایی عمل گرایانه در حوزه کار و کارآفرینی و شناسایی مشاغل کم هزینه برای اقشار کم درآمد خصوصاً روستاها بسط و گسترش دادن نهادهای نوین اشتغال که تاکنون به فراموشی سپرده شده بود با همکاری و معاضدت استاندار محترم و تیم اقتصادی استان و با اجرای به هنگام این اداره کل سعی کردیم برای اولین بار در استان گیلان بنیادهای موثر را برای بهره برداری در شالکه نظام اقتصادی استان گیلان در اغلب حوزه ها بنیاد نهاده که خروجی آن در صورت همراهی جهت اعطای تسهیلات بعنوان تنها ابزار تحقق این امر در چارت برنامه های اجرایی خود دارد.

از این رو به شما برادر دلسوز پیبشنهاد می نمایم به جای پرداختن به وزن کشی آمار ارائه شده مرکز آمار که قطعاً مستندات آن مکتوب است ، با کمک کمیسیون های اقتصادی مجلس زمینه نهادینه کردن کانون ایجاد اشتغال زا اعم از تصویب سر فصل های بودجه برای امر توسعه در استان را رقم بزنید. ایضاً یادآور می شوم انتظار اینجانب بعنوان یکی از مدیران اجرایی مرتبط به اشتغال و مسلماً سایر مدیران استان از جنابعالی و سایر نمایندگان فهیم و پر تلاش استان کمک،  ارائه طریق و پیگیری جهت رفع موانع موجود و همراهی با مدیران ارشد استانی در امر شکوفایی تولید ، رفع موانع موجود تولید و ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان مستعد و محق استان عزیزمان می باشد تا شاهد سرافرازی استانمان باشیم چون وظیفه همه ما باز کردن گره های بسته موجود در مسیر تعالی اقتصادی استان، ایجاد رفاه توام با عزت و آسایش برای همه مردم شهرستان ، گیلان و کشور است.