جزئیات بیشتری از هویت مرت آلتینتاش ضارب سفیر روسیه و سخنانش پیش از مرگ

شب گذشته آلتینتاش در حالی که سفیر روسیه در یک گالری عکس در آنکارا سخنرانی می کرد، وی را به ضرب گلوله از پای درآورد. گفته می شود، وی ۵ بار به سفیر روسیه شلیک کرده است. بر اساس گفته های شاهدان عینی، وی بعد از ترور سفیر روسیه فریاد می زده است: ما در حلب می میریم، شما در اینجا می میرید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، بنا بر گزارش و جزئیات بیشتری که اکنون از ضارب و قاتل سفیر روسیه در آنکارا آندره کارلوف به دست آمده است، فرد مذکور با نام مولود مرت آلتینتاش ۲۲ ساله که عضوی از نیروهای ویژه ضد شورش پلیس ترکیه نیز بوده، احتمالا پیوندهایی با القاعده داشته و عضوی از جبهه النصره در سوریه بوده است.

شب گذشته آلتینتاش در حالی که سفیر روسیه در یک گالری عکس در آنکارا سخنرانی می کرد، وی را به ضرب گلوله از پای درآورد. گفته می شود، وی ۵ بار به سفیر روسیه شلیک کرده است. بر اساس گفته های شاهدان عینی، وی بعد از ترور سفیر روسیه فریاد می زده است: ما در حلب می میریم، شما در اینجا می میرید! همچنین گفته شده که وی جملاتی به زبان عربی گفته که معنی آن این بوده است: ما قسم خورده ایم که به شهادت برسیم. ما نوادگان کسانی هستیم که حضرت محمد را برای جهاد حمایت کردند. این انتقام سوریه و حلب است.

وی همچنین گفته است: تا زمانی که آنها به امنیت نرسند، شما امنیت نخواهید داشت. فقط مرگ من را از این جا بیرون می برد.

هنوز مشخص نیست، آیا وی به عنوان یکی از محافظان سفیر روسیه وارد گالری شده یا آنکه تنها به دلیل آنکه نگهبانان گالری وی را به عنوان یک پلیس شناسایی کرده اند، به وی اجازه ورود داده اند! شب گذشته، یکی از رسانه های محلی ترک، بیان کرده بود که مرت آلتینتاش از یک هفته قبل به عنوان عضوی از محافظان سفیر منصوب شده بود که این موضوع هنوز تأیید نشده است.

شهردار آنکارا تأیید کرده است که وی به عنوان یک افسر پلیس در آنکارا خدمت می کرده است؛ افسری که طی دو سال و نیم گذشته در نیروهای ویژه ضد شورش ترکیه بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری سی ان ان کلمات و عباراتی که آلتینتاش بعد از ترور سفیر بر زبان آورده مشابه شعارهایی است که القاعده و اعضای جبهه النصره سر می دهند. همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی بیان کرده که خانه و محل استقرار آلتینتاش در آیدین بازرسی و خواهر و مادر وی بازداشت شده اند. همچنین محل استقرار وی در آنکارا نیز مورد یورش پلیس قرار گرفته و هم خانه وی که او نیز یکی از افسران پلیس ضد شورش بوده است، دستگیر شده.

احتمال پیوندهای این فرد با جبهه النصره در سوریه در حالی مطرح شده است که بر اساس آمار رسمی تا کنون بیش از ۲ هزار افراطی در سوریه در حملات هوایی ارتش روسیه به هلاکت رسیده اند که بخش مهمی از آنها اعضای جبهه النصره بوده اند. طی ۲۴ ساعت قبل از ترور سفیر روسیه، بخش اعظمی از بقایای این گروه در حلب از این شهر خارج شده بودند.

محمد الجولانی، سرکرده گروه جبهه النصره روسیه و شخص ولادیمیر پوتین را چندی پیش، مسئول شکست های این گروه و سایر شورشیان در حلب عنوان کرده و وعده انتقام داده بود. اما در حالی که آلتینتاش خود به هلاکت رسیده است، به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد هویت وی و این که آیا این اقدام با هماهنگی گروه یا افراد دیگر بوده یا انفرادی انجام شده است، کاری مشکل است. همچنین درک این نکته که القاعده تا کجا در ساختارهای رسمی و سیاسی کشورهایی مانند ترکیه نفوذ کرده نیز، قابل تخمین نیست.

اما آنچه مشخص است، اینکه اکنون در حالی که تروریست های القاعده و داعش به شدت در عراق و سوریه تحت فشار هستند، نیروهای آنها به شکل پراکنده در سایر کشورهای منطقه مشغول فعالیت های تروریستی شده اند. چندی پیش، یک کلیسا در قاهره توسط اعضای گروه داعش منفجر شد و نکته جالب آنکه اعضای این گروه برای مدتی در این شهر به بازرسی و طرح ریزی عملیات خود مشغول بوده، بدون آنکه از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شوند. این عملیات از رقه در سوریه هدایت شده بود.

همچنین روز یکشنبه این هفته یک عملیات تروریستی از سوی داعش در اردن، منجر به کشته شدن ۱۰ تن شد و روز بعد از آن، سفیر روسیه در آنکارا به ضرب گلوله یک افسر پلیس که به احتمال زیاد پیوندهایی با القاعده داشته، جان باخته است، حال آنکه در همان شب گذشته، یک کامیون در برلین، در بازاری که برای کریسمس برپا شده بود، وارد جمعیت انبوه شده و ۱۲ نفر را کشته است؛ مشابه حمله ای که در تابستان در نیس فرانسه، ۸۷ کشته بر جای گذاشت.

همه اینها نشان می دهد که داعش و تروریست ها اکنون با از دست دادن تمرکز سیاسی خود در سوریه و عراق به شکلی ویروس گونه در سراسر کشورهای منطقه در حال عملیات هستند و حتی تا قلب اروپا نیز پیش رفته اند. اگر موضوع پیوند این افسر پلیس با القاعده و جبهه النصره صحت داشته باشد، این تبعات بسیار سنگین روانی و سیاسی در ترکیه به همراه خواهد داشت.

Share