اتصال چین به بندرانزلی، تحولی راهبردی در حمل و نقل دریایی خزر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری سه جانبه بمنظور راه‌اندازی کریدور حمل چند وجهی، چین–دریای خزر- بندر انزلی–قزوین، مابین اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین، اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان قزوین و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان عنوان کرد: بزودی با راه‌اندازی این مسیر جدید حجم مبادلات تجاری از مبدا کشور چین در بندر انزلی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری سه جانبه بمنظور راه‌اندازی کریدور حمل چند وجهی، چین–دریای خزر- بندر انزلی–قزوین، مابین اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین، اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان قزوین و اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان عنوان کرد: بزودی با راه‌اندازی این مسیر جدید حجم مبادلات تجاری از مبدا کشور چین در بندر انزلی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: پیرو بررسی ها و کارشناسی های مقدماتی بعمل آمده طی چند ماه گذشته در خصوص ایجاد این کریدور جدید، آقای وو جینگ یو، مدیر هماهنگی شعبه کریدور ریلی اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین و بهمراه رییس و اعضای اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی استان قزوین از زیر ساخت ها و تأسیسات قدیمی ترین بندر شمال ایران بازدید و پس از آن جلسه مشترک سه جانبه با حضور هیات چینی و اتاق بازرگانی استان قزوین در بندر انزلی تشکیل و پیرامون موضوعات مختلف این کریدور بحث و تبادل نظر صورت گرفت که در نهایت منتج به ایجاد دبیرخانه مشترک سه جانبه با معرفی نمایندگان طرفین شد.

 چراغی افزود : پس از تشکیل دبیرخانه مشترک و بررسی های بعمل آمده تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه مابین اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ،اتحادیه حمل و نقل و ارتباطات چین و اتاق بازرگانی استان قزوین در سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر امضا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان هدف از امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری سه جانبه را معرفی کامل پتانسیل‌های بنادر استان و در نتیجه افزایش توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور در بنادر استان بخصوص بندر انزلی دانست. این مسیر برخوردار از مزیت های پایدار و ممتازی در شاخص های زمان، مسافت، قیمت و اطمینان برای حمل انواع کالا بویژه کانتینر نسبت به سایر مسیرهای موجود می باشد.

چراغی افزود: براساس این تفاهم‌نامه همکاری، خط ریلی از کشور چین به شمال دریای خزر متصل شده و کالاها از مسیر دریایی به بندرانزلی و پس از آن کالا به قزوین ارسال می شود تا از طریق شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حمل جاده ای به مقاصد مورد نظر انتقال یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: کریدور جدید در جهت تغییر الگوی حمل و نقل دریایی در خزر و تبدیل ان به تجارت بین المللی و افزایش و بهبود حمل و نقل کانتینری در بندر انزلی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.