دیارمیرزا گزارش می دهد

چالش جدید ارشاد گیلان/ کمپین «خاتم را واگذار نکنید» در پی خطر مرگ تئاتر گیلان تشکیل شد / آیا موج اعتراضی هنرمندان تئاتر گیلان به وزیر ارشاد هم خواهد رسید؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طی چند روز اخیر هنرمندان و دوستداران تئاتر علیه تصمیمی که مشخص نیست قرار است چه بلایی سر هنر نمایش که سابقه آن در گیلان بیش از هر استانی است بیاورد، کمپین تشکیل داده اند و از سایر مردم نیز کمک خواسته اند تا با هشتگ #خاتم_را_واگذار_نکنید به یاری آنها بشتابند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی فراخوان واگذاری مدیریت اماکن فرهنگی و هنری به بخش خصوصی موجی از اعتراضات فضای مجازی را فراگرفته است.

طی چند روز اخیر هنرمندان و دوستداران تئاتر علیه تصمیمی که مشخص نیست قرار است چه بلایی سر هنر نمایش که سابقه آن در گیلان بیش از هر استانی است بیاورد، کمپین تشکیل داده اند و از سایر مردم نیز کمک خواسته اند تا با هشتگ #خاتم_را_واگذار_نکنید به یاری آنها بشتابند.

اما اعتراضات صرفا به فضای مجازی محدود نمی شود بلکه طی روزهای گذشته نیز علاوه بر هنرمندان و دوستداران هنر نمایش معاون هنری اداره کل ارشاد گیلان نیز از مخالفت خود با واگذاری سالن خاتم خبر داده است.

در هیمن راستا کارگردان نمایش « دو بال، قیچی» در نشست خبری خود صراحتا از ارشاد گیلان بابت واگذاری اماکن فرهنگی و هنری گلایه کرده و گفتند که از آذرماه امسال و با شروع مدیریت جدید مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار هنرمندان تئاتر استان خواهد بود.

از سوی دیگر وحید محبوب بشری هنرمند برجسته تئاتر و تلویزیون نیز موضع محکم تری در این رابطه گرفته و گفته است «اگر می‌خواهند قانون را اجرا کنند باید به طور کامل باشد. پست‌ها، مقام‌ها و عنوان‌ها می‌رود و می‌آید، تئاتر می‌ماند اما نباید خودمان اقدامی انجام دهیم تا تئاتر در گیلان تعطیل شود ».

photo_2016-11-04_22-05-25

اما در فضای مجازی نیز اعتراض هنرمندان جوانان و دوستداران تئاتر ادامه دارد بطوریکه برای مثال مخاطبی به نام مهتاب در اینستاگرام خود نوشته است: «مرگ تئاتر رشت….
دوستان عزیزم متاسفانه باخبرشدیم ک سالن تئاتر خاتم الانبیا رشت رو میخوان به بخش خصوصی انتقال بدن،و این یعنی فاجعه برای بچه ها تئاتر.خود مسولان که دم از فرهنگ و قانون میزنن، ولی درحال حاضر چشمشونو رو همه شون بستن. رشت مادر تئاتر کشوره و این خیلی بد که بخواد این اتفاق برای سالن تئاترش بیوفته».

photo_2016-11-04_22-05-21

شروین نیز با انتشار عکسی نوشته است: «هنگام سخنرانی و خودنمایی مسئولین شهر من #رشت که می شود، همگی طرفدار #هنرمندان، و از هنردوستان درجه یک شهر هستند.‌ همه می گویند سالنی جدید برایتان مهیا می کنیم، سینما #آبشار رشت را دوباره راه می اندازیم و …. . ‌
اما وقتی دستی به سویشان دراز می شود … !!!!
#‌اداره_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی_رشت درب سالن هایش را به روی هنرمندانش می بندد.
نه از آن بستن های چند روزه!! نه!! از آن هایی که می گوید رشت را چه به داشتن سالن #تئاتر … ‌از آن هایی که محترمانه قشر بزرگ #هنرمندان_رشت را ندید می گیرد.
از آن هایی که نمی تواند درک کند خانواده یعنی چه.‌
از آن هایی که نمی داند خانواده به خانه احتیاج دارد برای بقا…
از آن هایی که می گوید پشت گوشت را دیدی خانه ات را میبینی…
از آن هایی که می گوید کاسه کوزه تان را جمع کنید و بروید خانه هایتان… ‌از آن بستن هایی که می گوید جیب من مهم تر از پیشینه و آینده ی این شهر است…»

photo_2016-11-04_22-05-18
مهدی نیز که نگاه هنرمندانه ای به این موضوع داشته، نوشته است:

«روز-خارجی-قطعه هنرمندان تنها یک دم مانده که این بدن نحیف رو در قطعه هنرمندان به خاک بسپاریم. همه جمع شده اند، حتی کسانی که زمانی تیشه بر ریشه آن می زدند. همه برای وداع هستند از دوستان گرفته تا دشمنان. از دور نیسان آبی که دور تا دورش گلکاری شده، دیده می شود و در وسطش این نوشته به چشم می خورد.دروازه تئاتر ایران را نبندید. #خاتم_را_واگذار_نکنید.»

اینها صرفا چند مورد از صدها اعتراض دوستداران فرهنگ و هنر گیلان نسبت به عملکرد اداره کل ارشاد گیلان بوده است.

با توجه به سابقه بیش از صدساله تئاتر در گیلان، مطمئنا اعتراض هنرمندان، مدیران ارشاد گیلان را دچار یک چالش جدی کرده است بطوریکه باید منتظر ماند و دید که آیا هنرمندان و دوستداران تئاتر گیلان در ادامه اعتراضات خود پای سیدرضا صالحی امیری که به تازگی کار خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده است را پیش می کشند؟!

photo_2016-11-04_22-05-12

فخرموسوی: موافق واگذاری سالن ارشاد نیستم اما تنها یک رای دارم

سید وحید فخر موسوی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در گفتگو با دیارمیرزا در همین رابطه اظهار کرده است: بنده موافق واگذاری به این صورت نیستم و این نظر شخصی بنده است. من هنرمندم و رشته ام نمایش است و با توجه به اینکه خاتم به عنوان تنها سالن پیشانی ارشاد است و فعالیت های نمایش و موسیقی در آن اجرا می شود، موافق واگذاری آن به این صورت نیستم».
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان اظهار داشت: تصمیم گیری در این باب در یک کار گروه ده نفره از سازمان های مختلف است و بنده فقط یک رأی دارم و می شد کارهای دیگری انجام داد. تئاتر در گیلان ۱۳۰ سال سابقه دارد و تئاتر کشور از دروازه گیلان می گذرد بنابراین نیازمند حمایت های زیادی است.

 

Share