استاندار گیلان در دیدار با شهردار لیریا پرتغال مطرح کرد :

پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک گیلان و پرتغال در زمینه صنایع غذایی/بسیاری از محصولات وارداتی پرتغال می‌تواند از طریق گیلان تأمین شود/در حوزه‌های فرهنگی و مدیریت شهری زمینه های فعالیت دوطرفه موجود است/در آینده‌ی نزدیک بندرانزلی و بندرکاسپین جزء شاخص‌ترین بنادر کشور خواهند بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار صبح امروز در دیدار با شهردار لیریا پرتغال گفت: سرمایه گذاری در زمینه صنایع غذایی بین گیلان و لیریا زمینه های مناسبی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این دیدار که هیئتی از بخش‌های صنعتی، مدیریت شهری، صنفی دانشگاهی شهر لیریا و نیز معاونین استاندار و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند دکتر محمدعلی نجفی به قدمت بیش از ۵۰۰ ساله‌ی ارتباط بین ایران و پرتغال اشاره و افزود : ارتباطات دیرینه‌ای در بخش‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی بین ۲ کشور وجود دارد و این روابط تاریخی و فرهنگی می‌تواند زمینه ساز ارتباطات جدید در دوران کنونی باشد.%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c_0

استاندار گیلان افزود: بسیاری از کشورها سال‌های متمادی را سپری می‌کنند تا به این پتانسیل و سرمایه عظیم دست پیدا کنند.

وی به وجود توانمندی قوی بخش فرهنگی دو کشور ایران و پرتغال اشاره کرد و گفت: این وظیفه‌ی مدیران اجرایی و دولت‌ها است که از فرصت تاریخ و فرهنگ مشترک استفاده بهینه ببرند.

نماینده عالی دولت در گیلان به گسترش روابط با کشورها بعد از موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برجام اشاره کرد و افزود : فضای امن، آرام و با ثبات ایران  پشتوانه  گسترش ارتباطات گروه‌های علمی، اقتصادی، تجاری و صنعتی با دنیا است.

دکتر نجفی به سفر مقامات دو کشور ایران و پرتغال بعد از وقفه‌ی چند ساله اشاره و اظهار داشت : این سطح مراودات سر آغاز مثبتی در توسعه‌ی روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی دو کشور است.

دکتر نجفی به آمادگی گیلان در توسعه‌ی روابط تجاری، علمی و اقتصادی با کشور پرتغال اشاره و خاطر نشان کرد : : زمینه گسترش مناسبات بین پرتغال و جمهوری اسلامی ایران فراهم است  و این فرصت‌های مهم می‌تواند در ارتقاء سطح روابط تجاری بسیار تأثیرگذار باشد.

وی به پیش گرفتن میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران نسبت به واردات بعد از ۴۰ سال گفت: سیاست دولت بر این است تا ارتباطات خود با کشورهایی که ممانعتی وجود ندارد را گسترش دهد.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه بنای ایران در واردات محصولات همراه با دانش، فناوری و تکنولوژی آن محصول است افزود : در برخی از محصولات نیز سیاست بر تولید مشترک دو کشور است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه بسیاری از محصولات وارداتی کشور پرتغال می‌تواند از طریق ایران و به ویژه گیلان تأمین شود خاطر نشان کر : در مقابل برخی از نیازهای کشور ما نیز می‌تواند از طریق پرتغال تأمین شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه پتانسیل موجود در صنایع بسته بندی و غذایی گیلان بسیاری از نیازهای پرتغال را می‌توان تأمین کند افزود: از این فرصت باید به منظور کار و تلاش پایدار و گسترش تفاهمات بخش خصوصی دو کشور بهره بگیریم.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت : سیاست ما در این بخش پایدار خواهد بود و در صنایع غذایی که گیلان پیشرو است اشتراکات بسیاری وجود دارد.

وی بر ضرورت عملیاتی کردن تصمیمات اشاره و تصریح کرد : در حوزه‌های فرهنگی و مدیریت شهری نیز زمینه‌ی فعالیت دو طرف وجود دارد.

دکتر نجفی  به همسایگی گیلان با چهار کشور بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت : سطح ارتباطات با این کشورها در بهترین حالت خود قرار دارد که می‌توان از حمل و نقل دریایی برای مبادلات کالاها استفاده کرد.

وی به پتانسیل قوی موجود در بندرانزلی و نیز منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی اشاره و اظهار داشت : باتوجه به گسترش ظرفیت این بنادر در آینده‌ی نزدیک بندرانزلی و بندرکاسپین جزء شاخص‌ترین بنادر کشور خواهند بود.

استاندار  به اتصال خط ریلی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان و اروپا اشاره کرد و گفت: این خط ریلی بیش از ۲ هزار کیلومتر راه  نوستراک را نزدیک خواهد کرد .

در این دیدار شهردار شهر لیریا پرتغال با ابراز خرسندی از گسترش روابط فرهنگی و تجاری با ایران به ویژه گیلان گفت : از اشتراکات فرهنگی بین دو کشور آگاهی کامل داریم و آنرا در تداوم ارتباطات بسیار مهم می‌دانیم.

رائول میگوئل د کاسترو افزود : یکی از کارهای مشترک امضای تفاهم نامه در تبادل دانشجوهای دو کشور است.

وی خاطر نشان کرد : این اقدامات باید با همت جمعی و تداوم روابط شکل بگیرد.

شهردار لیریا اظهار داشت : در بخش‌های ماشین آلات، صنایع چرم، علمی، تحقیقاتی و عمرانی آمادگی لازم جهت همکاری وجود دارد.

tel final1

Share