سینا هوشمند گورابی:

وقت پاسخگویی مسوولان سه‎لتی فرا رسیده است

اندک اعتباراتی که می‌بایست صرف رفع آلودگی شود با شکایت پیمانکاران از دو دستگاه ثروتمند استان که مشخص نیست مدیریت سالهای اخیر چه بلایی بر سر آنها آورده که اینگونه به وانفسا افتاده‌اند صرف پرداخت بدهی آنها شده است و تا این لحظه هیچ مدیران هیچ کدام از این دو دستگاه زحمت پاسخگویی به افکار عمومی را نیز به خود نداده‌اند!

رضا امیرخانی نویسنده برجسته کشورمان در کتاب «نفحات نفت» خود که به بیان فرهنگ و مدیریت نفتی پرداخته است اصطلاحی به کار برده که هنوز هم می توان از آن بهره برد. او در این کتاب نوشته است «هر مسوولی اصولا دری است به سوی بهشت. بعضی مسوولان درشان دو لت دارد، دولتی هستند و بعضی دیگر سه‌لتی؛ وسیع تر و فراخ‌تر» امیرخانی در تعریف مسوول سه‌لتی می‌گوید که آنها دغدغه پاسخگویی به مردم را ندارند. مستقیما از نفت پول بر می‌دارند و احساس نمی‌کنند که این پول به مردم ربط دارد. خودشان را خادم، مستخدم و مواجب بگیر مردم نمی‌دانند و از این رو پاسخگو نیز نیستند.
اما این مقدمه را برای این گفتیم تا به اینجا برسیم که در کمال تعجب مشخص نیست که چه کسی پاسخگوی توقیف بخشی از اعتبارات ساماندهی رودخانه های رشت است. همزمان با سفر رئیس جمهور به ایران بلاخره دغدغه چندین ساله آلودگی رودخانه‎های رشت به گوش شخص اول اجرایی مملکت رسید و برای آغاز کاری که پایان آن حداقل به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. چند ماه صرف قیل و قال شد که کدام نهاد و دستگاه اساسا باید مسئول رفع آلودگی زرجوب و گوهررود شود. و در نهایت بعد از چانه زنی‌های فراوان درحالی که شهرداری رشت معتقد بود باید تمام اعتبارات به یک نهاد اختصاص داده شود و همان یک نهاد نیز پاسخگوی عملکرد خود باشد در نهایت با تصمیم سازمان برنامه و گیلان کارگروهی برای این موضوع تشکیل شد و چند سازمان مسئول اجرای پروژه شدند و اینگونه شد که ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات ۵۰ میلیاردی بین چند دستگاه تقسیم شد. اما حالا خبر رسیده که بخشی از اعتبارات تخصیص یافته با دستور دستگاه قضایی به خاطر بدهی آب منطقه‌ای گیلان و آبفای شهری توقیف شده است! به همین راحتی…یعنی همین اندک اعتباراتی که می‌بایست صرف رفع آلودگی شود با شکایت پیمانکاران از دو دستگاه ثروتمند استان که مشخص نیست مدیریت سالهای اخیر چه بلایی بر سر آنها آورده که اینگونه به وانفسا افتاده‌اند صرف پرداخت بدهی آنها شده است و تا این لحظه هیچ مدیران هیچ کدام از این دو دستگاه زحمت پاسخگویی به افکار عمومی را نیز به خود نداده‌اند! این موضوع را وقتی در کنار دیگر مصیبت روی داده یعنی دفن ۴۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب رشت که ۸۰ درصد سر و ته آن هنوز به جایی وصل نیست که بگذاریم چاره‌ای جز این برای ما باقی نمی‎ماند که به این نتیجه برسیم که این عزیزان مصداق همان مسوول سه‎لتی هستند که خود را مبّرا از هرگونه پاسخگویی می‌پندارند؟! آیا وقت آن نرسیده که مسئولان اعم از دولتی و سه‌لتی پاسخگوی اقدامات گذشته و امروز خود باشند؟

سینا هوشمند گورابی

Share