شهردار رشت

وقتی مدیریت شهری می‌خواهد با دانه درشت‌ها برخورد کند با مشکل مواجه می‌شویم / ۹۵ درصد از مردم در انتظار هستند که رانت‌خواران پنج درصدی منابع شهر را به طرف خود نبرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت گفت: وقتی مدیریت شهری می‌خواهد با دانه درشت‌ها برخورد کند به واسطه روابط ناثواب و غلط پشت پرده‌ای که وجود دارد، با مشکل مواجه می‌شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید محمدعلی ثابت‌قدم عصر امروز در همایش نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در کاهش جمعیت کیفری زندان‌های کشور با اشاره به اینکه جوامع رابطه سه عنصر قدرت، ثروت و منزلت در حوزه جامعه‌شناسی شهری را مبنای عمل خود قرار می‌دهند اظهار کرد: موضوع مذکور برای تمام جوامع صادق است.photo_2016-11-18_12-31-30

وی ادامه داد: با توجه به فطرت نیکی که در انسان‌ها وجود دارد در جوامع رشد می‌کنند و این امر بر گرفته از پدیده ذاتی است که در بستر خانواده و جامعه فراهم می‌شود.

شهردار رشت، تضاد بین سه عنصر قدرت، ثروت و منزلت را سبب از بین رفتن تعادل در ارکان جوامع عنوان کرد و افزود: مقوله دولتی شدن اقتصاد ریشه اصلی موضوع‌های مختلف می‌تواند باشد و خارج نشدن از این شاخص تفاوت‌هایی در مدیریت محلی بین کشورهای مختلف در رشد انسان‌ها بروز و ظهور می‌دهد.

ثابت‌قدم با بیان اینکه اگر اختیارهای محلی در مدیریت شهری و روستایی مد نظر باشد بسیاری از هدررفت منابع را نداریم، تصریح کرد: با تفویض اختیار به مدیریت محلی می‌توان با هدایت مشکلات از آن عبور کرد.

وی، تعداد بسیار پرونده‌های قضایی را مؤید ریشه‌هایی دانست و که از محدوده‌های کوچک آغاز می‌شود و بیان کرد: امر مذکور پس از مدتی در مقیاس بزرگ گسترش پیدا می‌کند.

شهردار رشت بر مدیریت غیر متمرکز محلی تأکید کرد و گفت: اگر موضوع مذکور اتفاق بیفتد مردم مشارکت پذیرتر می‌شوند.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه بخشی از پیشگیری در ساختار تشکیلاتی کشور است، خاطرنشان کرد: ساختارهای دولتی هنوز نتوانستند مشکل مذکور را برطرف کنند و یکپارچه‌سازی در مدیریت شهری پیاده‌سازی نشده است.

وی بر واگذاری امور به مردم در مقیاس محلی تأکید کرد و یادآور شد: با مردم باید صادقانه مواجه شویم زیرا نگاه چهره به چهره موجب می‌شود جلوی بسیاری از رانت‌ها گرفته شود.

شهردار رشت با بیان اینکه بسیاری از مفاسد در یک محدوده شهری ممکن است در طول زمان به وجود آمده باشد، اظهار کرد: با شفاف‌سازی و شناسایی اینکه ثروت شهر در بخشی کوچک اما با حجم بسیار است، می‌توان از رانت جلوگیری کرد.

ثابت‌قدم به وجود دانه درشت‌ها در سطح شهرها و کشور اشاره کرد و افزود: افراد مذکور به یک نسبتی در جوامع محلی وجود دارند و این طور نیست که دانه درشت‌ها در پنج بانک سطح کشور فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند.

وی با تأکید براینکه دانه درشت‌ها در مقیاس کوچک در سطح شهرها وجود دارند، بیان کرد: موضوع مذکور با توجه به گردش مالی، حجم سرمایه و … در شهرها وجود دارد.

شهردار رشت متذکر شد: وقتی مدیریت شهری می‌خواهد با دانه درشت‌ها برخورد کند به واسطه روابط ناثواب و غلط پشت پرده‌ای که وجود دارد، با مشکل مواجه می‌شویم.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از مردم محلی، کم برخوردار و طبقات متوسط شهری در انتظار هستند که رانت‌خواران پنج درصدی منابع شهر را به طرف خود نبرند، تصریح کرد: موضوع مذکور مفسده نبود تعادل در بخش شهری است.

وی، خواستار اجرای مباحث کیفری با نگاه پیشگیرانه شد و اظهار کرد: امیدواریم با کمک سیستم قضایی با نگاه پیشگیرانه مشارکت اجتماعی خوبی در حوزه‌های محلی با مردم داشته باشیم و این نگاه سبب کاهش جرائم کیفری و تسریع در واگذاری اختیار دولت به مردم در جوامع محلی شود.

Share