در جلسه ستاد پسماند تالش مطرح شد:

هیچ سمن زیست محیطی ثبت شده ای در تالش وجود ندارد/ تصفیه خانه تالش وارد مرحله مناقصه شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار تالش به رویکرد دادگستری در مورد رسیدگی بدون نوبت به جرایم زیست محیطی خبر داد و در مورد تصفیه خانه شهر تالش گفت: این تصفیه خانه در چارچوب ۹ طرح دیگر در مرحله مناقصه قرار دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ستاد پسماند شهرستان تالش ظهر روز دوشنبه در سالن اجتماعات فرمانداری تالش برگزار شد.photo_2016-10-25_22-50-55

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از تالش، سید حمید موسوی معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار تالش در این جلسه با تاکید بر موضوع مهم مدیریت پسماندهای شهری و روستایی گفت: سازمانها و اداره های مختلفی در این موضوع مهم نقش دارند.

وی رویکرد فرهنگی را مقدم بر سایر رویکردهای قهری و قضایی برشمرد و خواستار کار تمام مجموعه ها روی این موضوع شد. موسوی همچنین گفت: تکرار جرایم زیست محیطی قابل تحمل نیست، چرا که منجر به مشکلات بهداشتی و تخریب منابع منطقه می شود.

پلیس محیط زیست در تالش

موسوی از تعیین ۱۵ نفر به عنوان ضابطین قضایی و معرفی این افراد به دادگستری استان گیلان خبر داد.

وی این افراد را شاغلین در شهرداری های شهرستان تالش ذکر کرد که افراد خاطی را به سازمان قضایی معرفی خواهند کرد.

معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار تالش به رویکرد دادگستری در مورد رسیدگی بدون نوبت به جرایم زیست محیطی خبر داد و در مورد تصفیه خانه شهر تالش گفت: این تصفیه خانه در چارچوب ۹ طرح دیگر در مرحله مناقصه قرار دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های مردمی در مورد فرهنگ سازی و اجرای برنامه پاکسازی گفت: مدیریت سمن ها با فرمانداری هاست ولی هیچ سمن زیست محیطی ثبت شده ای در تالش وجود ندارد.

این مسوول دولتی ایجاد سامانه ارتباطی با حضور تمامی مسوولان دولتی، دهیاران و کلیه دست اندرکار سطح شهرستان را یک ضرورت برای تبلیغات در مورد محیط زیست خواند.

موسوی از اجرای طرح پایلوت تولید ورمی کمپوست در سطح روستاها در آینده نزدیک سخن گفت.

شکوری سرباز صفر محیط زیست هستم

چنگیز شکوری بخشدار مرکزی تالش نیز طی سخنانی گفت: من سرباز صفر محیط زیست هستم و در طول خدمتم تمام تلاشم را برای کاهش تبعات ناشی از تولید پسماند به کار گرفته ام.

وی با اشاره به شکننده بودن طبیعت استان گیلان و مرطوب بودن آب و هوا عزم جدی را در این زمینه خواستار شد و افزود: اجرای طرح مدیریت پسماند حتی در سطح روستاها کاری ممکن است و در زمان تصدی گری وی در بخشداری مرکزی شهرستان بندرآستارا این کار انجام شد.

بخشدار مرکزی تالش مسوولیت بخشداران و پاسخگو بودن آنها در قبال عملکرد سایر اداره ها در بخش ها یادآور شد و اجرای تاکیدات مربوط به محیط زیست توسط رهبر انقلاب را یک ضرورت بیان کرد.

وی با انتقاد از وضعیت حاشیه جاده ها به خصوص نواحی گردشگری این شهرستان گفت: مسیر ارتباطی تالش – آق اولر، ساحل قروق و جوکندان و سایر نقاط یک نمونه قابل مشاهده در این شهرستان است که به جای تابلوی ورودی پر از زباله شده است.

شکوری به روستای مریان در بخش مرکزی اشاره کرد و گفت: این روستا با وجود کمبود منابع مالی دهیاری در مدت کمتر ازیک روز از وجود زباله ها پاکسازی شد. وی جمع آوری منظم پسماند در محدوده روستاها را از مهم ترین برنامه های خود اعلام کرد.

وی با اشاره به وضعیت حاکم در ساحل قروق و محل تدفین زباله، شناسایی دامداران متخلف را با استفاده از پلاک کوبی دام‎هایشان ممکن دانست. شکوری همچنین درختکاری و پوشاندن حاشیه این محل ها را گامی در جهت بهبود منظر اینگونه نقاط اعلام کرد.

شکوری وظیفه اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای را در پاکسازی حریم راه یادآور شد که در برخی محورها به درستی انجام نمی شود.

بخشدار مرکزی تالش نصب تابلوهای مربوط به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را یک اولویت در روستاها خواند که دهیاران نیز باید در این کار مشارکت کنند.

بخشدار اسالم: قسمت زیادی از پسماند تولید شده توسط مردم بومی تولید نمی شود.

علی درمانی حویق بخشدار اسالم با بیان رهاسازی زباله توسط خودروهای عبوری در کمربندی اسالم گفت: قسمت زیادی از پسماند تولید شده توسط مردم بومی تولید نمی شود.

وی با اشاره به وجود انبوهی از این مواد را در مسیر اسالم خلخال و به خصوص روستای اسبه هونی که در فصل تابستان تشدید می شود اظهار کرد: انتقال پسماند به پایین دست و محل تدفین دهیاری هزینه بالایی را در بر داشته است.

tel final1

Share