مشاهده یک قلاده پلنگ در روستای انبوه رودبار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس گزارش های واصله از روستای انبوه از توابع شهرستان رودبار مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به یکی از روستائیان و مجروح شدن فرد مذکور ، اکیپی از کارشناسان حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست رودبار جهت بررسی مسئله به منطقه اعزام شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس گزارش های واصله از روستای انبوه از توابع شهرستان رودبار مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به یکی از روستائیان و مجروح شدن فرد مذکور ، اکیپی از کارشناسان حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست رودبار جهت بررسی مسئله به منطقه اعزام شدند.photo_2016-11-16_12-35-45
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار با اعلام این خبر گفت: در چند روز اخیر شایعه ای مبنی بر حمله پلنگ به یکی از اهالی روستا در سطح منطقه منتشر گردید. از آنجایی که انتشار این خبر باعث تشویش اذهان عمومی شده بود، کارشناسان این اداره به محل حادثه که در ۱۲ کیلومتری بافت مسکونی قرار داشت اعزام شدند و پس از بررسی موضوع و گفتگو با فرد حادثه دیده مشخص شد که فرد مزبور در حالی که سوار بر چهارپا بود در کنار رودخانه و از فاصله نزدیک با پلنگ رودررو شده که بدلیل ترس و وحشت از روی چهارپا بر زمین افتاده و مجروح شده است.
بهروز آژ افزود: به همین منظور جهت آشنایی اهالی روستای انبوه، و تنویر افکار عمومی جلسه ای در مسجد این روستا تشکیل شد و کارشناسان حیات وحش در مورد نحوه مواجهه با پلنگ و همچنین خصوصیات رفتاری آن اطلاعاتی را به روستائیان منتقل کردند.

آژ گفت: پلنگ ها بطور غریزی از مواجهه با انسان پرهیز می کنند و باتوجه به اینکه شبرو هستند، اغلب در هنگام صبحدم و عصر ممکن است برای نوشیدن آب در حاشیه رودخانه ها حضور پیدا کنند و بواسطه استتار منحصر به فردشان به سختی دیده می شوند. پلنگ ها تنها زمانی حمله می کنند که تحریک شوند یا همراه توله هایشان باشند و حس کنند خطری آنها را تهدید می کند و اغلب به دلیل نا آگاهی ، افراد معمولاً دست به اسلحه می برند یا بوسیله چوب و سنگ اقدام به تحریک حیوان می کنند.
آژ در ادامه خاطر نشان کرد: در چنین مواقعی بهترین و امن ترین کار بی حرکت ماندن و بی توجه بودن به این جانور است و در صورت امکان، دور شدن از پلنگ می تواند گزینه های پرهیز از هرگونه حادثه باشد.
تداخل روز افزون زیستگاه انسان و پلنگ و تجاوز به قلمرو این حیوان با شکوه ، متاسفانه باعث بروز حوادث ناگواری گردیده که نهایتا منجر به کشته شدن پلنگ میشود. اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با گسترش اطلاع رسانی و آموزش مردم از یک سو و افزایش جرایم مربوط به شکار پلنگ و بیمه این گونه شاخص و مهم مناطق جنگلی و کوهستانی از سوی دیگر سعی در حفاظت نسل و بقای آن در حیات وحش ایران دارد. بر اساس برنامه های ارائه شده چنانچه روستائیان و احشام آنها مورد حمله احتمالی پلنگ و بروز خسارت واقع شوند پس از بررسی موضوع توسط کارشناسان محیط زیست، خسارت آنها جبران خواهد شد .

Share