معاون اول رئیس جمهور

مردم نیازمند حل مشکلات معیشتی خود هستند/ مجموعه اقتصادی کشور ضعف دارد/ به شدت نیازمند ایجاد اشتغال هستیم/شرکت‌ها به سمت کاهش قیمت تمام‌ شده بروند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون اول رئیس جمهور گفت: انکار نمی‌کنیم در مجموعه اقتصادی کشور نقاط ضعفی وجود دارد در جامعه امروز به شدت نیازمند ایجاد اشتغال هستیم و بخش وسیعی از مردم ما نیاز دارند که به سرعت به مسائل معیشت آنها بپردازیم و مشکلات را حل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس, اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح طرح گندله‌سازی گل‌گهر سیرجان گفت: آن چه برای ملت بزرگ ایران مهم است، روند توسعه کشور است، قطار توسعه کشور در مسیر بسیار صحیحی قرار دارد.۵۷۳۳۱۱۶۴

وی بیان کرد: این مسیر به علت انتخاب درست به سرعت در حال پیشرفت است، شاید برای بعضی‌ها که صرفاً برخی از نقاط ضعف را می‌بینند، نقاط قوت خیلی به چشم نیاید.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: انکار نمی‌کنیم در مجموعه اقتصادی کشور نقاط ضعفی وجود دارد؛ در جامعه امروز به شدت نیازمند ایجاد اشتغال هستیم و بخش وسیعی از مردم ما نیاز دارند که به سرعت به مسائل معیشت آنها بپردازیم و مشکلات را رفع کنیم.

جهانگیری تبیین کرد: مناطق زیادی از کشور هستند که نیازمند کارهای بزرگ در زمینه توسعه هستند و همه را به عنوان اولویت اساسی کشور می‌دانیم، اما در کنار آن سرعت توسعه کشور را نمی‌توان انکار کرد.

* شرکت‌های خصوصی موتور اصلی توسعه ایران هستند

معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد: طی یک ماهه گذشته سفر‌های متعددی داشتیم از جمله به هرمزگان که تعداد قابل توجهی واحد صنعتی افتتاح شد.

وی بیان کرد: در سفر به اصفهان و چهارمحال بختیاری نیز واحدهاص صنعتی در یک ماه گذشته افتتاح شدند.

جهانگیری توضیح داد: در گذشته اگر یکی از این موارد در یک سال رخ می‌داد، کار بزرگی بود و جلوه می‌کرد، امروز به راحتی می‌توان گفت بودجه کشور در هیچ یک از این طرح‌هایی که عنوان کردم، نقشی ندارد.

وی یادآور شد: این پنبه را باید از گوش درآورد که با بودجه دولتی، توسعه‌ای اتفاق می‌افتد، شرکت‌های خصوصی موتور اصلی توسعه ایران هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: پروژه گندله‌سازی مورد افتتاح امروز در سیرجان نه یک ریال از پول دولت می‌گیرد و نه از بانک، مهم‌ترین درخواست آنها از بانک این است که فعلاً سودی را پرداخت نکنند تا بتوانند به توسعه بپردازد.

* شرکت‌ها به سمت کاهش قیمت تمام‌ شده بروند

جهانگیری تشریح کرد: به گفته مدیرعامل گل‌گهر سیرجان، ۲۲ هزار میلیارد تومان طرح در دست اجرا دارند، ما در کل کشور ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای یک سال نداریم.

وی تصریح کرد: اینها یعنی در گوشه و کنار کشور کار توسعه‌ای توسط نهادهای عمومی و شرکت‌ها در حال اجراست و این شرکت‌ها وقتی می‌توانند، ادامه حیات دهند که مدیر بنگاه بداند در مقابل، بهره‌وری از او درخواست می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیران شرکت‌های عمومی باید بدانند در برابر کیفیت کالای تولیدی از آن مسؤولیت خواسته می‌شود و باید پاسخگو باشند تا به سمت کاهش قیمت تمام شده محصولش برود.

وی تأکید کرد: امروز ایران شرکت‌هایی را دارد که در تراز بین‌المللی هستند به ویژه در بخش صنایع معدنی، اولویت توسعه ایران توسعه صنایع معدنی است.

* واحدهای صنعتی به مسائل مردم منطقه توجه کنند

جهانگیری تبیین کرد: اتکا به نیروی انسانی جوان و پرظرفیت در کشور و منابع طبیعی و قدرت برنامه‌ریزی، این بخش از صنعت کشور را به سطح بین‌المللی می‌رساند و کالای صادراتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ادعای ما این است که می‌توانیم اقتصاد ایران را بدون اتکا به نفت اداره کنیم؛ در ۶ ماهه امسال صادرات منهای نفت ما از واردات بیشتر شده و این موضوع مهمی است.

معاون اول رئیس اضافه کرد: از رسالت‌های واحدهای بزرگ صنعتی توجه به مسائل اجتماعی است و باید ‌به مردمی منطقه توجه کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه آب آشامیدنی مردم کرمان در وضعیت دشواری است، گفت: حتماً دولت و وزارت نیرو در این زمینه برنامه دارند.

وی عنوان کرد: مجتمع گل‌گهر اعلام آمادگی دارد، برای ایجاد تصفیه‌خانه آب، وارد شود و فردا با حضور وزیر نیرو برای دیگر شهرهای استان کرمان و سیرجان تصمیم‌گیری می‌کنیم.

Share