سینا هوشمند گورابی

مدیران شایسته را سلاخی نکنیم!

گاهی اوقات آنقدر سیاست زده می‌شویم که اصل شایسته سالاری و داوری بر اساس عدالت را از دست می دهیم و به همانند ماکیاولیست ها دست به هر کاری می‌زنیم تا مدیری را کله پا کنیم و این کارمان را هنر می‌دانیم

مدیران شایسته را سلاخی نکنیم!miruntitled

«چون انتخابات در پیش است نباید مدیران را قتل عام کنیم و مدیران شایسته را برداریم» این جمله را آیت الله قربانی در حضور نمایندگان گیلان به زبان آورد. همانگونه که انتصاب مدیران تابع فرآیند پیچیده ای است و همگان روی آن حساسیت دارند تا بهترین ها انتخاب شوند و در مسند امور قرار گیرند چگونگی و دلیل تغییر مدیران نیز مهم است. همه‌ی آنهایی که آیت الله قربانی را می‎شناسند، می‎دانند که پدر معنوی گیلان هیچگاه بیهوده حرف نزده و وقتی که یک مساله تبدیل به بحران شود برای اصلاح امور لب به سخن می‎گشاید.
حالا وقتی ایشان می‌گوید: « این مطلب را از گوشه و کنار استنباط می کنم که می‎خواهند مدیران را یک دست کنند که این کار غلطی هست، ما باید فرزندان صالح خودمان را ولو با افکار مختلف به کار مدیریتی بگماریم. در این شرایط نباید بگوییم این اصولگرا هست و آن اصلاح طلب و بهمان، این اقدام سبب اختلاف می شود و روحیه همکاری را در میان جامعه از بین می‎برد بنابراین باید شایسته سالاری را محور قرار دهیم» یعنی اینکه جایی به خطا رفته‌ایم و برای رسیدن به اهداف و اغراض شخصی بدون اینکه به عملکرد مدیران نگاهی بیاندازیم و عیار مدیر خوب یا بد را در بررسی عملکرد آنها ببینیم آنها را قربانی سیاسی کاری های خودمان کرده‎ایم.

متاسفانه گاهی اوقات آنقدر سیاست زده می‌شویم که اصل شایسته سالاری و داوری بر اساس عدالت را از دست می دهیم و به همانند ماکیاولیست ها دست به هر کاری می‌زنیم تا مدیری را کله پا کنیم و این کارمان را هنر می‌دانیم. آن وقت در پیشگاه مردم بدون اینکه نگاهی به تصمیماتمان بیندازیم سینه سپر می کنیم که تمام انتصابات و تغییرات بر اساس شایسته سالاری بوده است و انتظار داریم نیز مردم سخنانمان را بدون هیچ کم و کاستی باور کنند!

اینکه معیار قضاوتمان عملکرد نباشد و عملکرد خوب آنها را نبینیم علاوه بر اینکه روحیه مدیران را تضعیف می‌کند این پیام را نیز به سایر مدیران می‌دهد که برای رسیدن به پست و مقام، لازم نیست که عملکرد خوبی داشته باشید چون بهترین عملکرد را هم داشته باشید به چشم کسی نمی‎آید و کسی هم نیست که از شما دفاع کند اما در عوض آن کافی است که هیچ کاری نکنید و بله قربانگوی فلان مدیر و نماینده باشید آنگاه همه چیز رو به راه هست و مدیریت شما نیز مادام العمر خواهد بود!

سینا هوشمند گورابی – سرمقاله شماره دهم هفته نامه جوانان دیارمیرزا

tel final1

Share