در نشست کمیسیون ترافیک شورا تاکید شد:

لزوم بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت/باید کدهای جرائم به شهرداری داده شود/ گلایه از همکاری ضعیف پلیس با شهرداری رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس کمسیون حمل و نقل ترافیک مطرح کرد:اقداماتی که طی سه سال گذشته برای مدیریت بهتر امور حمل و نقل و ترافیکی در حوزه فناوری اطلاعات انجام گرفته نخستین گام هایی بوده است که با تلاش و جدیت مدیریت شهری برداشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی شورا، صبح روز یکشنبه دوم آبان ماه، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در یکصد و هجدهمین جلسه این کمیسیون با بیان تاثیر تکنولوژی در کنترل و مدیریت ترافیکی اظهار کرد: اقداماتی که طی سه سال گذشته برای مدیریت بهتر امور حمل و نقل و ترافیکی در حوزه فناوری اطلاعات انجام گرفته نخستین گام هایی بوده است که با تلاش و جدیت مدیریت شهری برداشته شده است.

وی که در حضور اعضای شورا در این کمیسیون از جمله اسماعیل حاجی پور، فاطمه شیرزاد، محمدحسین واثق کارگرنیا، مظفر نیکومنش و رضا موسوی روزان سخن می گفت، به آماده راه اندازی بودن مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت اشاره کرد و افزود: متاسفانه با وجود هزینه ای که شهرداری با پیگیری های مجدانه شورای شهر طی سه سال گذشته انجام داده اند اما هنوز این مرکز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

رسولی تصریح کرد: طرح محدوده ترافیک و توسعه نظارت تصویری در این محدوده به همراه اجرای پروژه خط ویژه اتوبوسرانی در خیابان امام(ره) سه پروژه ای بودند که به طور همزمان در مرکز شهر اجرایی شدند تا ترافیک این بخش شلوغ شهر رفع شود اما عملا با تاخیر در بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک، بر مشکلات افزوده شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد: از پلیس راهور انتظار می رود که همکاری بیشتری با مجموعه مدیریت شهری رشت داشته باشد و با اعطای کدهای جریمه به مرکز کنترل ترافیک و راه اندازی تجهیزات این مرکز در نظم بخشی به مدیریت ترافیک مرکز شهر کمک کند.

با این توضیحات، رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه شهرداری طی سه سال گذشته ۸ کیلیومتر فیبرنوری را در سطح شهر اجرایی کرده است گفت: پایش تصویری تقاطع های شهر با نصب ۲۲ دوربین در حال حاضر امکان پذیر است اما به دلیل نداشتن کدهای جریمه ای که منوط به همکاری پلیس راهور است بهره برداری از این دوربین ها نمی شود.

پیمان پارسا افزود: در بافت مرکزی در راستای توسعه گردشگری، اتصال هتل ها به سامانه نظارت تصویری مرکز انجام شده است تا با این اتصال امکان تردد گردشگران با خودروهایشان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه از تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته پلیس وعده اعطای این گذرواژه های جرائم را به شهرداری داده است اما هنوز این مهم انجام نشده است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه بهره برداری از این مرکز به همه دستگاه ها اعم از پلیس راهور، نیروی انتظامی، ستاد بحران و …کمک شایانی می کند، گفت: در صورتی که هر زمانی این کدهای جرائم به شهرداری داده شود مرکز قابلیت بهره برداری دارد و در اسرع وقت انتظاراتی که از آن برای کنترل ترافیک شهر می رود محقق می شود.

عضو کمیسیون ترافیک با ابراز گلایه از پلیس در همکاری ضعیف با شهرداری رشت در این باره گفت: دستگاه های دولتی باید به شهرداری کمک کنند و انتظاری غیر از این از دستگا ه های فوق نمی رود.

اسماعیل حاجی پور تصریح کرد: راه اندازی مرکز کنترل ترافیک از بیت المالی که در دست شهرداری است صرف شده است و باید نسبت به این هزینه کرد به شهروندان پاسخگو باشیم لذا همکاری همه دستگاه ها برای رسیدن به هدف شهرداری ضروری است.

عضو دیگر شورا نیز در این باره گفت: با بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک میزان تخلفات رانندگی در سطح شهر کاهش می یابد.

فاطمه شیرزاد افزود: باید مشکلات موجود که مانع از بهره برداری از مرکز کنترل ترافیک شده است هر چه زودتر رفع شود.

با این سخنان، مقرر شد جلسه ای با حضور شهردار رشت، اعضای کمیسیون ترافیک و همینطور فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده پلیس راهور در محل فرمانداری رشت تشکیل و مشکلات به طور شفاف مطرح و راهکار آن اندیشیده شود.

بخش دیگری از سخنان رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت به انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران مطرح کشور برای اجرای کارت خدمات شهری شهرداری رشت اشاره و بیان کرد: با ارائه ۵۷ ایتم خدمات در قالب کارت خدمات شهری رشت، رشت به شهری هوشمند تبدیل می شود.

پارسا گفت: از یک ماه اینده فاز اجرایی آغاز تبدیل رشت به شهر هوشمند با اولویت صدور کارت های شهروندی برای خرید بلیط اتوبوس انجام می شود.

در این باره، رئیس کمیسیون ترافیک با اشاره به راه اندازی خط ویژه اتوبوسرانی اظهار کرد: گرفتن بلیط های کاغذی در خط ویژه غیرقابل قبول است و به نوع یپروژه های حوزه ترافیک همچون خط ویژه منوط به این کارت ها هستند.

رسولی افزود: مجوزهای لازم در این حوزه از دو سال پیش گرفته شده است و با برخورداری شهروندان رشت از این کارت ها، امکان اجرای پروژه های دیگری از جمله راه اندازی سیستم اجاره دوچرخه در رشت مهیا می شود.

وی ابراز امیدواری کرد شهرداری در سال جاری نسبت به عملیاتی شدن این پروژه اهتمام ویژه را از خود نشان دهد.

اجرای پروژه روان آب های سطحی سرعت گیرد.

در ادامه جلسه یکصد و هجدهمین جلسه کمیسیون ترافیک شورا که معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری نیز در آن حضور یافت، رئیس شورا به اجرای پروژه هدایت روان آب های سطحی در خیابان های اصلی شهر اشاره کرد. مسعود کاظمی با بیان اینکه اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی توانسته مشکل آبگرفتگی خیابان ها را رفع کند اما بر ترافیک خیابان ها افزوده گفت: باید از اجرای همزمان این پروژه در خیابان های اصلی و پرترافیک شهر خودداری کرد.

وی افزود: مطمئنا باید برای جلوگیری از هدررفت زمان و وقت شهروندان در ترافیک خیابان هایی که محل عملیات اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی است چاره اندیشی کرد  و شهرداری پیمانکاران را نسبت به سرعت اجرای تعهدات مکلف کند.

رئیس شورا تصریح کرد: در برخی مسیرها از جمله خیابان مطهری باید رینگ ترافیکی تعریف کرد و پیمانکاران را مکلف کرد که به صورت شبانه روزی پروزه را انجام دهند.

رئیس کمیسیون ترافیک نیز در این باره با تشکر از سعه صدر شهروندان همزمان با اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی گفت: انتظار می رود که با سرعت بیشتر اجرای پروژه ادامه یابد.

رسولی افزود: پیمانکاران باید از سوی شهردار یتوجیه شوند که عملیات عمرانی در خیابان پرترافیکی همچون خیابان مطهری به سعرت عمل بیشتری نیاز دارد.

در پاسخ به این دغدغه های اعضای کمیسیون، معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری با بیان اینکه از ابتدای تابستان، ۱۱ نقطه از شهر محل عملیات عمرانی پروژه هدایت آب های سطحی بوده اند گفت: اجرای پروژه در اکثر این نقاط به اتمام رسیده است.

فرامرز جمشیدپور تصریح کرد: درخصوص اجرای پروژه در خیابان مطهری که از ابتدای آبان ماه اغاز شده است پیمانکار وعده دادهاست که با سرعت عمل بیشتری اقدام کند.

وی افزود: مطالعات اجرای پروژه در ۱۴ نقطه دیگر شهر نیز در حال انجام است که پیش بینی می کنیم تا نیمه نخست سال آینده جمع آوری و هدایت آب های سطحی در تمامی ۲۴ نقطه تعیین شده سطح شهر که در زمان بارندگی، دچار ابگرفتگی می شد به اتمام برسد.

در پایان جلسه فوق، عضو دیگر این کمیسیون نسبت به تاخیر در راه اندازی پل های عابرپیاده در مناطقی از شهر ابراز گلایه کرد و گفت: برخی مناطق شهر از حساسیت بیشتری برای وقوع حوادث رانندگی برای عابرین پیاده برخوردار است و نیاز است که بیش از سایر مناطق مورد توجه شهرداری برای نصب پل های عابرپیاده باشند.

مظفر نیکومنش افزود: ضرورت نصب پل عابرپیاده در مناطقی مثل قاسمیه که مرگ شهروندان در آن به طور مکرر رخ می دهد باید برای شهرداری و پیمانکارانش مدنظر قرار گیرد.وی همچنین بر اولویت بندی اسفالت خیابان های مناطق پرجمعیت تاکید کرد و خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداری های مناطق ۵گانه در حوزه اسفالت خیابان ها و معابر شد.

tel final1

Share