دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها

ضرر روزانه ناشی از سوانح جاده ای ۴۹ میلیارد تومان است/سالانه ۶ هزار زن بیوه و بی سرپرست می شوند/ رفتار ترافیکی هر شهروند شاخص فرهنگی آن جامعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها ضرر ناشی از سوانح جاده ای روزانه ۴۹ میلیارد تومان است،تصریح کرد: ۷ درصد ارزش افزوده کشور صرف هزینه های ناشی از سوانح جاده ای می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا،‌ محمد بخارایی در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمنی راه ها که در مجتمع آریانا واقع در محور رشت – خمام برگزار شد، با بیان اینکه همه مردم به نوعی عزادار قربانیان سوانح جاده ای هستند، اظهار کرد: روزانه ۵۰ نفر در شبکه های حمل و نقلی و جاده های حادثه خیز کشته و از هر ۸۰۰ نفر مجروح در روز، ۱۰۰ نفر معلول و از کار افتاده می شوند.photo_2016-11-15_17-13-40

دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر کشته و ۳۰۰ هزار نفر مجروح سوانح جاده ای در سال را یک فاجعه دانست و افزود: بازماندگان و خانواده های کشته شدگان نیز قربانیان سوانج جاده ای هستند و سالانه ۶ هزار زن بیوه و بی سرپرست می شوند و یا از معلولان ناشی از سوانح جاده ای نگهداری می کنند.

وی با بیان اینکه ضرر ناشی از سوانح جاده ای روزانه ۴۹ میلیارد تومان است،تصریح کرد: ۷ درصد ارزش افزوده کشور صرف هزینه های ناشی از سوانح جاده ای می شود که در واقع اقتصاد کلان کشور را به سمت فقر سوق می دهد.همچنین ۲۵ درصد تخت های بیمارستانی درگیر مجروحان و حادثه دیدگان است.

بخارایی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی یادمان قربانیان حوادث و سوانح جاده ای،اضافه کرد:سالانه ۴ هزار نفر موتورسوار کشته می شوند که با بسیج مردمی می توانیم جلوی این همه تلفات را بگیریم، اما هنوز این دغدغه و بحران را درک نکرده ایم لذا برگزاری این همایش در واقع یادآور این فاجعه و رنج و درد بازماندگان قربانیان سوانح جاده ای است تا به نوعی پیشگیری برای آینده باشد.

دبیرکل جمعیت طرفداران ایمنی راه ها خواستار نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در آحاد جامعه شد و گفت:فرهنگ ایمنی تنها به راننده مربوط نمی شود، بلکه فرهنگ ایمنی باید در کشور ترویج شود و ایمنی محور همه برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها قرار گیرد. باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم.

وی با بیان اینکه برخی رفتارهای خلاف ایمنی در رانندگی را ارزش می دانند، عنوان کرد: باید این رفتارهای ضد ارزش، ضد ارزش باشند.نقش سازمان های مردم نهاد نیز این است که از شهروند غیر مسئول یک شهروند مسئول بسازد و آنگاه توقع از دستگاه های اجرایی را بالا می برد.

بخارایی با بیان اینکه ۵۰ درصد حادثه دیدگان سوانح جاده ای در راه بیمارستان و یا در بیمارستان جان خود را از دست می دهند، خاطرنشان کرد:تریبون های مذهبی باید از مردم بخواهند که شاخص های ایمنی را رعایت کنند، زیرا رفتار ترافیکی هر شهروند شاخص فرهنگی آن جامعه است.

وی همه آحاد جامعه را هوادار ایمنی راه ها دانست و گفت:استان گیلان باید ۲٫۵ میلیون نفر عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها داشته باشد و این یک آرمان است.آرمان مذهب به ما می گوید که حتی یک کشته هم زیاد است و ما تلاش می کنیم حتی یک کشته کم شود.

گسترش فرهنگ ایمنی راه‌ها یکی از شاخصه‌های مهم فرهنگی است

ابراهیم گلسرخی، عجله، سرعت غیر مجاز و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را یکی از مهمترین عوامل سوانح جاده ای منجر به فوت دانست و اظهار کرد: براساس روایتی از پیامبر(ص)، عجله و شتاب زدگی مردم را به هلاکت می رساند.photo_2016-11-15_17-11-51

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در استان گیلان با بیان اینکه سوانح جاده ای بنیان خانواده ها را دچار فروپاشی کرده است، افزود:در استان گیلان به ازاری هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۶ نفر کشته داریم که ۷۰ درصد آنها را عابران و موتورسواران تشکیل می دهند. سال ۹۶، ۶۲۸ کشته و سال ۹۴،۶۴۹ کسته داشتیم.

وی مبارزه با این جنگ پنهان را نیازمند عزم ملی دانست و عنوان کرد:جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با هدف بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل و ارتقای ایمنی راه ها تشکیل شده و اکنون ۱۸ دفتر نمایندگی در استان‌ها دارد.

گلسرخی هدف از برگزاری همایش مذکور را بالا بردن سطح آگاهی و باورهای عمومی در زمینه فرهنگ ترافیکی و حساس کردن افکار عمومی نسبت به کاهش حوادث و افزایش ایمنی تردد بیان کرد و یادآور شد: انجام فعالیت فرهنگی و آموزشی در کشور هدف از تشکیل این جمعیت است.

مدیر اجرایی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گیلان با بیان اینکه برگزاری همایش مذکور نقش مهمی در ایجاد افکار مختلف مردم دارد، تصریح کرد: تاکنون رفتارهای پرخطر بسیاری شناسایی شده‌اند که با تلنگر، اطلاع‌رسانی و آموزش به ‌راحتی می‌توان جان انسان‌های بی‌گناه و خانواده‌های دردمند آنها را نجات داد.

وی گسترش فرهنگ ایمنی راه‌ها را یکی از شاخصه‌های مهم فرهنگی دانست و یادآور شد:آگاهی دادن به مردم و بالا بردن حساسیت مردم،جزو مباحث ایمنی است.

Share