بهزاد مقدم نیا

رودخانه های رشت مرگ رابه ارمغان می آورند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رودخانه های زرجوب وگوهررود در گذشته ازمکانهای دیدنی،زیباوگردشگر پذیرشهر رشت به شمارمی آمدندودرفصل تابستان بهترین مکان برای آب تنی وماهیگیری محسوب می شدند

رودخانه های زرجوب و گوهررود در گذشته ازمکانهای دیدنی، زیبا و گردشگر پذیر شهر رشت به شمار می آمدند و در فصل تابستان بهترین مکان برای آب تنی و ماهیگیری محسوب می شدند. متاسفانه سالهاست که باسرازیر شدن فاضلابهای صنعتی وخانگی به این دورودخانه دیگر چیزی از آنهمه زیبایی باقی نمانده است وخطرات ناشی از آلودگی رودخانه های رشت درصدابتلا به بیماریهای مزمن را افزایش ومرگ رابه ارمغان می آورد.photo_2016-11-16_11-34-37

آلودگی این دورودخانه ای به اندازه ای است که عابرین درزمان عبور از کنار رودخانه هابرای در امان ماندن از بوی تعفن آن صورتهایشان را بادستمال می پوشانند. متاسفانه امروزه رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده است و موضوعی که موجب افزایش بیشتر نگرانیهادر این زمینه می شود بهره گیری از آب دو رودخانه گوهررود وزرجوب برای مصارف کشاورزی می باشد.

اخیرا بسیاری ازمحققین اعلام کرده اند که آلودگی این دورودخانه یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان درگیلان وشهر رشت می باشد. در سفر هیات دولت به گیلان مبلغ پنجاه میلیارد تومان اعتبار به منظور ساماندهی دورودخانه گوهررود و زرجوب رشت اختصاص یافت که از این مبلغ تاکنون پانزده میلیارد تومان جذب شده است.متاسفانه باجذب پانزده میلیاردتومان اعتباردولتی به منظورساماندهی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت عملا هیچ اقدامی درخصوص رفع مشکلات آلودگی رودخانه ها انجام نشده است و شهروندان رشت همچنان از بوی نامطبوع این دورودخانه درعذابند. احداث سیستم تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شهر رشت،ساماندهی جایگاه دفن زباله و کنترل شیرآبه های زباله سراوان و… ازجمله راههای جلوگیری ورود آلودگی و کاهش آلاینده ها به این دو رودخانه است. امیداست بادرایت بیشتر مسئولین و انجام چنین اقداماتی هرچه سریعتر شاهد ساماندهی و احیای مجددد و رودخانه شهررشت که درگذشته از اماکن زیبا و گردشگرپذیر رشت محسوب می شدند باشیم و متعاقب آن خطر ابتلا به بیماریهای صعب العلاج از جمله انواع سرطانها در شهر کاهش و سلامت شهروندان تامین شود.

بهزاد مقدم نیا – مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share