در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مطرح شد

رضا علیزاده: گزارش تخریب حمام کربلایی جلیل به دست ما نرسیده است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در حالی مدعی شده که گزارشی مبنی بر تخریب حمام تاریخی کربلایی جلیل در تالش به دست او نرسیده که دیارمیرزا دهم آبان ماه تصاویر تخریب این اثر را منتشر کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیان کرد: سرای میخچی، جزوی از بافت تاریخی شهر رشت و حائز ارزش میراثی است.palizade_2016-02-17_19-18-05
رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر مطالبی در ارتباط با در آستانه تخریب قرار گرفتن سرای میخچی در رشت منتشر شده که معتقدیم اگرچه این اثر از فهرست آثار ملی خارج شده اما به لحاظ قدمت، دارای ارزش تاریخی است و باید حفظ شود.
وی اظهار کرد: سرای میخچی مربوط به دوره پهلوی است و این اثر در تاریخ هفتم اسفندماه سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۵۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما بدلیل رای دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۱، از فهرست آثار ملی خارج شد و همینک در بافت تاریخی میدان شهرداری رشت واقع شده و نیازمند مرمت است که در این زمینه به مالک نیز هشدار داده شده است.
علیزاده افزود: سرای یادشده حتی بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، بدلیل ارزش تاریخی اثر، باید متناسب با بافت تاریخی مرمت شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: نزدیک به سه هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که این اداره کل به تنهایی و بدون تعامل مالکان و مردم، نمی تواند همه آنان را مرمت کند.
به گفته علیزاده، حفظ همه آثار میراث فرهنگی و بناهای تاریخی استان دغدغه این اداره کل است اما اعتبار مرمت محدود است.
سرای میخچی مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، خیابان شریعتی، روبروی مسجد حاج مجتهد واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بخش دیگری از سخنانش به انتشار خبر دیگری در زمینه تخریب حمام کربلایی جلیل با قدمت ۱۵۰ سال در شهرستان تالش واقع در غرب استان اشاره کرد و گفت: گزارشی مبنی بر تخریب این اثر دریافت نشده و در صورت مسجل شدن موضوع، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
علیزاده ادامه داد: حفاظت از میراث تاریخی، مقوله ای فرابخشی است و برای ماندگاری و انتقال سازی این میراث به نسل آینده، نیازمند همکاری و همیاری همه متولیان، مردم و دستگاه های ذیربط هستیم.
بیش از سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۳۰مورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است اظهارات علیزاده در حالی صورت می گیرد که روز گذشته شهرداری رشت با انتشار جوابیه ای از کم کاری مدیران میراث فرهنگی گیلان در خروج سرای میخچی از فهرست آثار ملی پرده برداشت(اینجا) از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در حالی منکر تخریب حمام تاریخی کربلایی جلیل در تالش شده است که دیارمیرزا دهم آبان ماه تصاویر تخریب این اثر را منتشر کرد(اینجا)

تکمیلی:

رضا علیزاده در گفتکو با دیارمیرزا اعلام داشته که این مضاحبه حدود ده روز پیش با ایرنا انجام گرفته و از سوی دیگر حمام کربلایی جلیل در فهرست آثار ثبت شده قرار ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان همچنین بر لزوم حفظ هویت سرای میخچی علی رغم خروج آن از آثار ملی تاکید داشته و گفته است که شورای عالی معماری و شهرسازی در این زمینه تصمیم گیر است.

photo_2016-10-31_20-35-07
حمام تاریخی کربلایی جلیل با خاک یکسان شده اما علیزاده می گوید هنوز گزارش تخریب به دست او نرسیده است!

tel final1

Share