شیطان سبز مسئولان را به فومن کشاند

ردپای یک پرورش دهنده گل و گیاه در ورود سنبل آّبی در فومن+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خطرناکترین علف هرز آبی جهان در روستای سیاهرود آلیان بخش سردار جنگل شهرستان فومن رویت شد و مسئولان نیز در همین رابطه جلسه ای تشکیل دادند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، خطرناکترین علف هرز آبی جهان در روستای سیاهرود آلیان بخش سردار جنگل شهرستان فومن رویت شد.photo_2016-11-01_19-02-47

 به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از فومن؛ صبح امروز نشستی در فرمانداری فومن با حضور فرماندار فومن٬ بخشدار سردار جنگل٬ مدیر کل پدافند غیرعامل٬ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان و اعضای ستاد بحران تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه فرماندار فومن با اشاره به گزارش رویت سنبل آبی در روستای سیاهرود آلیان فومن اظهار کرد:با دقت و جدیت موضوع را بررسی و گزارش کردیم. خدمات پدافند غیرعامل در تالاب عینک رشت و ملاسرای شفت در خصوص جمع آوری سنبل آبی بی نظیر بود٬ لذا ما از مدیرکل پدافند غیر عامل و مدیر کل حفاظت محیط زیست خواستیم تا به ما کمک کنند.

نام گیلان در زمینه پاکسازی سنبل آبی برند می‎شود

 مدیر کل پدافند غیر عامل استان گیلان نیر در این جلسه اظهار کرد: شهرستان فومن در پدافند غیرعامل پیشگام بوده است و همواره در تبلیغات خودمان از فومن و قلعه رودخان یاد می کنیم.

مرادی افزود: بعد از سالها پدافند غیرعامل توانست با همکاری نهادهای مردمی در جمع کردن سنبل آبی حائز رتبه نمونه کشور شود. در پیشگیری از سنبل آبی با اطلاع رسانی در یکسال توانستیم کارهای خوب انجام دهیم و به موفقیت بزرگی دست پیدا کنیم.

مدیر کل پدافند غیرعامل استان گیلان از درخواست سایر استانها برای کسب تجربیات گیلان در زمینه جمع آوری سنبل آبی شد و اظهار کرد: به دنبال ساخت رباط جمع آوری سنبل آبی و سم از بین برنده گیاه هستیم.

 وی افزود: ما می خواهیم نام گیلان بلند باشد و گیلان را در زمینه پاکسازی سنبل آبی برند کنیم.

مرادی از رویت سنبل آبی در بخشی از قسمت های تالاب انزلی  خبر داد و گفت: از مدیران شهرستان می خواهم در طول سال هر نوع تهدیداتی را که مشاهده کردند گزارش دهند.

وی بر لزوم آینده نگری تاکید کرد و افزود: دانشگاهیان نیز باید طرح و برنامه بدهند.

مرادی در پایان گفت: پدافند غیرعامل تنها سازمانی بوده که با برگزاری دوره کارآفرینی به ۱۰ طرح از طریق بانک مهر ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت کرد.

سنبل آبی همچنان گیلان را تهدید می کند

قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان سنبل آبی را یک تهدید جدی برای استان خواند و گفت: این تهدید در برخی مراکز شناسایی و بخشی از قسمتها که رویت شده از مدلهای روز دنیا بهره بردیم ولی در استفاده از سموم باید بیشتر بررسی شود.

وی از در خواست بسیاری از استانها در مورد نحوه پاکسازی تالاب ها از سنبل آبی خبر داد و گفت: شاید در شهرستان فومن این گیاه زیاد تهدید نبوده ولی باید تمام استخرها بازرسی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان از درگیری یک هکتار در شهرستان فومن به سنبل آبی خبر داد و گفت: اگر دیر بجنبیم و دستگاه ها ورود نکنند این یک هکتار به ۱۰ هکتار می رسد.

محمدپور گفت: با روش جمع آوری در دنیا پیشگام هستیم پس در شهرستان فومن نیز از روش جمع آوری استفاده می کنیم.

وی افزود: استان مازندران و گلستان با سنبل آبی درگیر هستند و اگر با ما هماهنگ نباشند این پدیده همچنان گیلان را تهدید می کند.

ردپای یک پرورش دهنده گل و گیاه در ورود سنبل آّبی در فومن

زیرک بخشدار سردار جنگل شهرستان فومن گفت: استخری که در سیاهرود آلیان سنبل آبی در آن مشاهده شده هیج ورودی آبی ندارد ولی شخصی که از تهران به این منطقه آمده٬ پرورش گل و گیاه داشته و مردم نیز در منازل خود از آن به عنوان گل تزئینی استفاده می کنند.

وی افزود: شش ماه پیش این استخر پاکسازی شد ولی امروز سنبل آبی در آن دوباره فراگیر شده است.

زیرک این آبگیر را با عمق بیش از دو متر و باتلاقی خواند و گفت: در این بخش ۳۰ استخر آب گیر داریم و امیدواریم با کمک مسئولان استان و شهرستان این استخر از سنبل آبی پاکسازی شود تا به کشاورزان منطقه آسیب نرسد. چون روستای توسه کله آلیان از آب این استخر برای کشاورزی استفاده می کنند.

عملکرد خوب گیلان در جمع آوری سنبل آبی

یعقوبی از دانشگاه علوم تحقیقات استان در این نشست گفت: از ۱۰ علف هرز جهان گرانترین علف هرز سنبل آبی است و بشر بیش از ۱۰۰ سال با آن مبارزه کرده و ۷۰ کشور درگیر سنبل ابی است.

 وی برخورد برخی کشورها را با سنبل ابی برای پرورش مثل برخورد ایران با خشخاش عنوان نمود و گفت: استان در جمع کردن این گیاه عملکرد خوبی داشت.

روزمرگی و سهل انگاری ممنوع

مومنی زاده در پایان این جلسه اضطراری برای مقابله با سنبل آبی گفت: دهیاران و شوراها گزارش رویت این گیاه در منطقه خود را به ما بدهند و رواسای اداراتی که مرتبط با پدافند غیر عامل هستند همکاری لازم را داشته باشند.

وی خطاب به رواسای ادارات گفت: رئیس اداره از روزمرگی پرهیز و با پذیرش مسئولیت در خدمت مردم باشند. در این دولت کسی که حضور جدی ندارد باید تکلیفش مشخص شود. اگر با سهل انگاری رواسا مواجه شویم باید با مسئولیت خداحافظی کند.


tel final1

Share