مهدي عليجاني

راه آهن گیلان و چشم و هم چشمی همسایه ها

به گفته کارشناسان راه‌اهن قزوین – رشت – آستارا کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال کشور را به جنوب کشور وصل می‌کند، و احداث آن موجب کاهش مسافت دو هزار کیلومتری در کریدور شمال – جنوب می‌شود.

راه آهن گیلان که نزدیک ده سال از آغاز ساخت آن می گذرد و متاسفانه هنوز افتتاح نشده است این روزها به نقل محفل نمایندگان اردبیل در مجلس و مسئولان استان همسایه ( اردبیل) تبدیل شده است. آنها توقف طرح راه اهن اردبیل – میانه و اجرایی نشدن آن را بهانه ای برای انتقاد از دولت بویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرارداده اند که ایشان به علت گیلانی بودن، بودجه راه آهن گیلان را پرداخت می کند و اردبیل را نه!۲۰۱۶۰۲۱۳۱۲۲۵۴۳_img_4407
در واقع آنان، دولت را متهم به تبعیض قومی می کنند و معتقدند که در این قضیه دولت بین آذریها و گیلکها تبعیض قائل شده است!
در این باره نکته مهمی مغفول مانده است که باید گفت عزیزان همسایه ما یا از آن غافلند یا می دانند و خود را به غفلت زده اند.
ابتدائا باید گفت در اهمیت وجود خط آهن در همه استانهای کشور و از جمله اردبیل به منظور بهره گیری از منافع آن بحثی نیست و اینکه دولت باید بودجه را به طور متوازن و متعادل تقسیم کند هم بحثی وجود ندارد اما باید گفت فرق است بین یک پروژه ملی و یک پروژه استانی.
زمانی است که با افتتاح یک پروژه منافع محدودی فقط به مردم همان استان می رسد و با پروژه دیگر منافع نه تنها شامل مردم آن استان بلکه به کشور و چه بسا به منطقه و قاره و جهان.
پروژه راه آهن اردبیل – میانه در خوش بینانه ترین حالت یک پروژه استانی است که شهری را به شهری دیگر متصل می کند و منافع آن در نهایت به مردم همان دو استان محدود می شود اما پروژه راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا نه تنها یک پروژه ملی بلکه به جرات می توان گفت که یک پروژه بین المللی است که چین را به اروپا متصل می کند و منافع آن برای کشور بی شمار است.
در ثانی همه می دانندکه راه آهن گیلان فقط مختص این استان نیست که نفعش فقط به مردم این استان برسد بلکه تکمیل کننده و حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب هست که اگر تکمیل شود از منافع ترانزیتی آن همه استانهای کشور و از جمله اردبیل منتفع می شوند.
به گفته کارشناسان راه‌اهن قزوین – رشت – آستارا کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال کشور را به جنوب کشور وصل می‌کند، و احداث آن موجب کاهش مسافت دو هزار کیلومتری در کریدور شمال – جنوب می‌شود.
ضمن آنکه نقش مهم بندر انزلی که مهمترین و استراتژیک ترین بندر شمال کشور است در این موضوع مغفول مانده است. یکی از دلایل مهم ایجاد راه آهن در استان گیلان اتصال آن به بندر انزلی برای حمل و نقل بین المللی کالاست در حالیکه همسایه غربی ما فاقد این امکان استراتژیک است.
بنابراین در اختصاص اعتبار به این پروژه نباید با نگاه استانی بلکه باید با نگاه ملی نگریست و از چشم و همچشمی های بی حاصل پرهیز کرد چون منافع آن شامل سراسر کشور می شود.

مهدی علیجانی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share