جلیلی در جمع دانشجویان کردستان:

دولت مقتدر دولتی است که بتواند رضایتمندی عموم را حفظ کند نه رضایتمندی خواص/ حصارهای بیکاری است که نفس مردم را تنگ خواهد کرد/ در صرف فعل به «دست آوردن» دچار لکنت شده‌اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید جلیلی بیان کرد: آمریکایی‌ها که قبل از برجام می‌گفتند می‌خواهیم تحریم‌های فلج کننده علیه ایران وضع کنیم، پس از برجام تا به امروز ۷۳ طرح و بیانیه علیه ایران به کنگره ارایه داده‌اند! اینها واقعیات پسابرجام است و کسانی که می‌گویند سیاست خارجی عرصه واقع‌نگری است باید این واقعیات را ببینند زیرا اینها واقعیت‌های سیاست خارجی آمریکاست.

سعید جلیلی دانشگاه گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز (دوشنبه) که به دعوت بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه کردستان در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر شده بود، اظهار داشت: جمهوریت در اقتصاد یعنی برخورداری همگان از فرصت‌های اقتصادی.

سعید جلیلی دانشگاه گیلان

وی افزود: همانطور که «تصمیمات سیاسی» باید در درون کشور شکل بگیرد، «تصمیمات اقتصادی» هم باید در چارچوب منافع جمهور و اراده‌های داخل کشور شکل بگیرد.

جلیلی ادامه داد: جمهوریت یعنی سازوکاری که در آن به مردم تکیه شود اما اجازه دخالت به بیگانگان داده نشود و اگر امکان فعالیت اقتصادی جمهور مردم با رانت و تبعیض محدود شود، خلاف جمهوریت و اسلامیت نظام است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: معوقات بانکی از سوی عده‌ای خلاف جمهوریت و حقوق مردم است و نظام بانکی ما باید منطبق با جمهوریت و اسلامیت نظام باشد، نه اینکه کسی برای وام ۱۰ میلیونی دچار مشکل باشد و کسی صدها میلیارد تسهیلات اخذ کند!

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یعنی اسلامی که برای جمهور و عامه مردم اصالت قائل است و نه برای عده ای خاص، افزود: امیرالمومنین علیه السلام «رضای عامه» را بر «سخط خاصه» مرجح می‌دانند.

جلیلی ادامه داد: دولت مقتدر دولتی است که بتواند رضایتمندی عموم را حفظ کند نه رضایتمندی عده‌ای خواص.

وی خاطرنشان کرد: هر قدر انحصارات اقتصادی برای عده‌ای ویژه خوار باشد، به همان میزان هزاران نفر در حصر بیکاری خواهند بود و تا آن انحصارات باشد حصر جوانان در بیکاری بیشتر و حصارها بالاتر خواهد رفت. حصارهای بیکاری است که نفس مردم را تنگ خواهد کرد.

جلیلی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در فضای تنفس مردم گشایش و طراوتی ایجاد شود راه آن فرو ریختن خساراتی است که انحصارات عده‌ای خاص به دور اقتصاد کشور کشیده و آنچه زندگی را بر جمهور ملت سخت و نفس مردم را تنگ می‌کند، حصارهایی است که کدخدا های داخلی با اعتمادی که سیستم بانکی به آنها می‌کند بالا می‌برد.

وی گفت: کسانی که به انحصار هزارها میلیارد تومان از نقدینگی بانک ها در دست عده‌ای ویژه خوار رضایت می‌دهند در حقیقت هزاران نفر را در حصار بیکاری قرار می‌دهد.

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از علل افزایش معوقات بانکی اعتماد به منطق ویژه خواری کسانی است که ادعا می‌کنند در صورتی که سرمایه‌های ملی به پای آنها ریخته شود رونق کارآمدی ایجاد می‌کنند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: معنای برد_برد در منطق آمریکا یعنی اگر برای ایران بردی باشد اما همراه برد برای کدخدا نباشد باید از آن صرف نظر کرد و هدف دشمن از برجام ۲ صرف نظر از بردهایی است که به ضرر کدخداست.

وی ادامه داد: برد_برد در اقتصاد یعنی محوریت اقتصاد ملی در تعامل با جهان و دنبال کردن منافع ملی؛ اگر چه با منافع نامشروع کدخداهای بین‌المللی در تضاد باشد!

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هدف آمریکا از تعامل یعنی تنظیم مناسبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی با محوریت آمریکا. یعنی آمریکا بگوید چه چیز بخرید یا نخرید! با چه کسی معامله بکنید یا نکنید!

وی تاکید کرد: افرادی تعامل را اینگونه معنا می‌کردند که باید چیزی را از دست بدهیم تا چیزی را بدست بیاوریم و سپس فاز اول را که از دست دادن بود به سرعت به انجام رساندند. فعل از «دست دادن» برای گذشته و حال و آینده صرف شد اما امروز در صرف فعل به «دست آوردن» دچار لکنت شده‌اند!

جلیلی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گفتند چرا خودمان را از ظرفیتهای غرب محروم کنیم امروز باید پاسخ دهند چرا باید از ظرفیتهای داخل محروم باشیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مهمتر از مفاد برجام «تجربه برجام» است، گفت: خوب است امروز سیر «برجام خوانی» در دانشگاه‌های کشور به راه بیفتد تا با دقت بر تجربه بدست آمده بهتر بتوانیم منافع کشور را تامین کنیم.

وی در پایان افزود: آمریکایی‌ها که قبل از برجام می‌گفتند می‌خواهیم تحریم‌های فلج کننده علیه ایران وضع کنیم، پس از برجام تا به امروز ۷۳ طرح و بیانیه علیه ایران به کنگره ارایه داده‌اند! اینها واقعیات پسابرجام است و کسانی که می‌گویند سیاست خارجی عرصه واقع‌نگری است باید این واقعیات را ببینند زیرا اینها واقعیت‌های سیاست خارجی آمریکاست.

Share