فانی در مراسم تودیع خود مطرح کرد؛

خاطرم هست که با چماق‌هایی که در زیرزمین وزارتخانه بود در دولت قبل معلمان تجمع‌کننده را زدند/من تنها وزیری هستم که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی را کاهش دادم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در دولت قبل شاهد بودیم؛ زمانی که معلمان جلوی وزارتخانه تجمع اعتراضی داشتند، با چماق‌هایی که در زیر زمین وزارتخانه بود، معلمان را زدند و ظهر به آنها ناهار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایلنا، علی اصغر فانی امروز صبح در مراسم تودیع خود اظهار داشت: باید آموزش و پرورش در سال ۹۲ را ترسیم کرد تا سیاست‌های اتخاد شده تحلیل شود. یکی از افداماتی که در سال ۹۱ اتفاق افتاد اجرای نظام ۶٫۶٫۳ بود که خیلی بد آغاز شد. تحول در نظام به جای پایه اول به یکباره از پایه ششم شکل گرفت و این اجرای ناقص عوارض فراوانی را داشت و هنوز هم دارد.

fani26)وی افزود: آموزش و پرورش در آن زمان به ۴۰ هزار نیروی انسانی نیاز داشت و ما بدون مقدمه  کلاس ششم را فعال کردیم. در رابطه با فضا ناچار شدند؛ نمازخانه و انبارها را به کلاس درس تبدیل کنند و از دوران راهنمایی به ابتدایی نیرو آوردند.

فانی اضافه کرد: کتاب ششم ابتدایی را من نمی‌دانم چگونه و با چه هدفی نگارش و نوشته شد؟ زمانی که من به وزارتخانه رفتم؛ چند روز به آاغاز مهر مانده بود، مدیر کل ابتدایی وقت به من گفت؛ ۲۴ هزار معلم ابتدایی کم داریم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ با عدم تعادل نیروی انسانی به لحاظ جنسیت و رشته تحصیلی و دوره‌های تحصیلی رو به رو بودیم، خاطرنشان کرد: تبعیض در حقوق با سایر کارکنان دولت، تورم بالا و افزایش‌های ناچیز روبه رو بودیم بطوریکه درصد رشد حقوق معلم ۱۱ درصد بود. همچنین کسری حداقل ۴ هزار میلیارد تومان را در این سال داشتیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: ایجاد آرامش در مدارس، برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش جزو اولین اقدامات ما در این وزارتخانه بود. در دولت قبل شاهد بودیم؛ زمانی که معلمان جلوی وزارتخانه تجمع اعتراضی داشتند، با چماق‌هایی که در زیر زمین وزارتخانه بود، معلمان را زدند و ظهر به آنها ناهار دادند.

وی افزود: زمانی که ما آمدیم؛ ۷۵۰ چالش شناسایی و راهبرد ما تعیین شد. راهبرد ما ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی بود و سیاست‌هایی از جمله بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، تمرکززدایی و مدرسه محوری و عملیانی کردن بودجه را در نظر گرفتیم.

فانی افزود:  از رهبری، رییس جمهور، دولت، مجلس، فرهنگیان و مردم در کمک به آموزش و پرورش صمیمانه تشکر می‌کنم.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باعث شد که در به روی همه باز شود و یک دغدغه عمومی شکل گیرد، ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه با ۲۳ دستگاه، تقویت شورای آموزش و پرورش استان‌ها، پیگیری عوارض شهرداری‌ها، اجرای روش خرید خدمات آموزشی برای اولین بار از جمله اقداماتی بود که در این راستا ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را با کمتر از یک سوم هزینه اداره کردیم.

فانی بیان کرد: قطعا اگر توسعه مشارکت نبود؛ آموزش و پرورش با یک درصد اعتبار غیرپرسنلی، زمین‌گیر می‌شد. توسعه مشارکت با مقاومت‌های زیادی همراه بود و مجلس قبل تصویب کرد که روش خرید خدمت تا پایان برنامه پنجم اجرا نشود.

فانی عنوان کرد: به عنوان کسی که ۴۷ سال در این دستگاه کار کرده‌ام، می‌گویم که آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و همه باید کار کنند.

وی با بیان این مطلب که توصیه‌هایی برای آینده آموزش و پروش دارم، گفت: نخست استمرار اجرای سند تحول به کمک نقشه راه است. پیگیری برای استانداردسازی فضای آموزشی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه به شمار می‌رود که تا پایان برنامه ششم توسعه آقای دانش باید پیگیری کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توصیه بعدی من مربوط به منابع انسانی است، تصریح کرد: من تنها وزیری هستم که حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی را کاهش دادم و میزان حق التدریس را به ۹۷۰ هزار ساعت رساندم در حالی که ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افزایش داشتیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: زمان وزارت حاجی معاونان وزارتخانه را صدا کردند و قرار بود سند ملی آموزش و پرورش تدوین و نوشته شود؛ اما در آن شورا کسی نمیتوانست سند ملی را تعریف کند و من این تعریف کردم. از دکتر جهانگیری درخواست دارم که فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دستگاه‌ها از بین برود. پرداخت‌های رفاهی در سایر وزارتخانه‌ها برای کارکنان وجود دارد اما برای معلمان نداریم، بنابراین یا این پرداختی‌ها را حذف کنید یا برای معلمان این پرداختی‌ها را اضافه کنید. برخی معلمان روزانه ۱۵۰ کیلومتر برای تدریس می‌رود، اما یک ریال حق ایاب و ذهاب دریافت نمی‌کند.

فانی با بیان اینکه توصیه بعدی من توجه به فضای مجازی است، گفت: در ساماندهی فضای مجازی نوجوانان و جوانان تلاش کنیم البته ما این کار را شروع کرده بودیم و انشاا.. دکتر دانش این موضوع را پیگیری کند.

Share