آیا عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان قابل دفاع است؟

جای خالی سایت‌های خبری گیلان در نمایشگاه مطبوعات/آیا مسئولین و مدیرانی که تنها انتظار پوشش و حمایت یک جانبه دارند مقصر این سوء مدیریت هستند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز به ظاهر به تبع عملکرد سالهای گذشته خود رغبت چندانی در حمایت و معرفی سایتهای خبری استانی نکرد و تنها غرفه خود را که به ظاهر مختص به مطبوعات استانی است در اختیار تعدادی از نشریات مکتوب استان قرار داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل خبر، نمایشگاه امسال مطبوعات و رسانه های داخلی از صبح روز شنبه در مصلی تهران برگزار شد و مطبوعات مکتوب و سایت های خبری فعال از سراسر کشور با برپایی غرفه هایی در این نمایشگاه سعی در معرفی خود و حوزه کاری خود نمودند.img_2266_0

نمایشگاه سالیانه مطبوعات تهران را شاید بتوان موثرترین فضا در برندسازی و معرفی هر مجموعه خبری محسوب کرد. محیطی که شرکت کنندگان آن علاوه بر ارائه دستاوردها و معرفی خود می توانند با ارتباط و تعامل با سایر همکاران زمینه ساز رشد و بالندگی مجموعه خود را فراهم کنند.

اما به ظاهر در نمایشگاه امسال غربت رسانه های گیلان بیش از پیش به چشم می خورد. در حالی که عقیده بسیای از مخاطبان رسانه طی دوسال گذشته کفه ترازوی این حوزه بیشتر به سمت رسانه های مجازی و سایت های خبری سنگینی می کند و گیلان نیز با تعداد بالای سایتهای خبری مجوزدار نیز از این عقیده مستثنی نیست اما متاسفانه مشاهده می کنیم که حضور سایتهای خبری گیلان در این نمایشگاه تنها محدود به یکی دو پایگاه خبری و آن هم با هزینه های شخصی مدیران آن بوده است و در واقع هیچگونه حمایتی در این خصوص از جانب مدیران فرهنگی و دولتی صورت نپذیرفت!

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این بین به ظاهر به تبع عملکرد سالهای گذشته خود رغبت چندانی در حمایت و معرفی سایتهای خبری استانی نکرد و تنها غرفه خود را که به ظاهر مختص به مطبوعات استانی است در اختیار تعدادی از نشریات مکتوب استان قرار داد و کما فی السابق با نادیده گرفتن سربازان خط مقدم رسانه(فضای مجازی) بار دیگر بر خلاف شعارهای خود نشان داد که اهمیت چندانی برای رشد و پویایی این حوزه قائل نیست.

متاسفانه مسئولین حوزه فرهنگی گیلان که سه سال گذشته حتی نتوانستند در دفاع از پرداخت یارانه مطبوعاتی سایت های مجوز دار موفق عمل کنند اینبار در قالب توری سیاحتی و با سرکشی از نمایشگاه مطبوعات کشوری به گرفتن عکس یادگاری بسنده کرده و چشم بر روی غرفه ها و سایتهای استانهای دیگر و کشوری حاضر در این نمایشگاه بستند.

جالب اینکه در این بین مسئولین استانی و نمایندگان مجلس گیلان نیز که علاقه مند به حضور دائمی در تیتر اول رسانه های گیلانند رویه ای مشابه را در پیش گرفته و حتی زحمت یک سوال ساده و یا انتقاد به مدیران از عدم حضور رسانه های مجازی استان در این نمایشگاه نکردند!

این روزها سایتهای خبری و فضای رسانه ای استان گیلان بیش از پیش محرومند! فشارهای وزارت فرهنگ و ارشاد مبنی بر ساماندهی و مجوز دار کردن این رسانه ها، عدم حمایت دولت از آن ها، بلاتکلیفی وضعیت بیمه خبرنگاران، هزینه های سنگین تحریریه و تولید خبر در گیلان موجب شده تا بخش اعظمی از این بنگاه های اقتصادی کوچک و خودگردان نتوانند آنچنان که باید و شاید به اصل استقلال رسانه و یا رشد و بالندگی آن در عرصه خبری استان نائل آیند. عدم حمایت ارشاد گیلان از رسانه های دیجیتالی دارای مجوز باعث رشد و توسعه رسانه های بدون مجوز می شود که میتواند آثار مخربی در رشد فرهنگی استان داشته باشد و دست افراد سوء استفاده گر را برای استفاده نابجا در جهت اهداف و اغراض شخصی رسانه های بدون مجوز باز کند.

تمامی این موارد تنها این سوالات را در ذهن هر منتقد منصفی ایجاد می کند که به راستی مقصر کیست؟

آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان که حتی نتوانست در مقوله اعتراض هنرمندان به واگذاری سالن تئاتر خاتم الانبیا تصمیمی اتخاذ کنند و در نهایت موضوع با ورود شخص وزیر حل و فصل شد، فضای خبری و رسانه ای گیلان را به فراموشی سپرده است؟

آیا مسئولین و مدیران استانی که در ارتباط با رسانه ها تنها انتظار پوشش و حمایت یک جانبه دارند مقصر این سوء مدیریت هستند؟

و یا اینکه دولت یازدهم با تمام تلاش و دفاع از استقلال حوزه رسانه نتوانسته بدیهیات و زیرساخت های لازم را فراهم کند و یا مدیرانی ناآشنا با حوزه تخصصی این امر را برای اداره آن گمارده است؟!
به هر جهت گیل خبر به عنوان رسانه ای فعال در عرصه فرهنگی استان گیلان مصمم است تا بزودی پاسخ به این سوالات را به سمع مخاطبین برساند و این سوال از وزیر جدید مطرح است که با توجه به انتصاب دکتر صالحی امیری به عنوان یک صاحب نظر در حوزه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک فرهنگی آیا عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با توجه به انتقادات وارده درخصوص عملکرد سه ساله از نظر کمی و کیفی و محتوی و همچنین توسعه فعالیت های فرهنگی عملکردی قابل دفاع جهت ارائه به وزیر صاحب نظر دولت تدبیر است؟!

Share