رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

بیماری‌های غیرواگیر مهمترین خطر برای سالمندان است/ در سالمندی نمی‌شود ورزش را شروع کرد/ نخستین سیستم ترومای کشور در گیلان به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نخستین سیستم ترومای کشور در استان گیلان به صورت پایلوت راه‌اندازی شده است، گفت: هدف این سیستم نگاه ویژه و سیستماتیک به حوزه تروما است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، شاهرخ یوسف زاده چابک در نخستین همایش ملی سالمندی گیلان در رشت با بیان اینکه بحث بیماری‌های غیرواگیر یک مقوله محجور مانده در وزارت بهداشت است، اظهار داشت: ۷۳ درصد علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و فشارخون بالا است.

IMG_0963usefzadechbok

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه در چند دهه اخیر افزایش طول عمر جامعه روند افزایشی دارد، تصریح کرد: اگر چه این امر خوشحال کننده است اما با تبعاتی همراه است که فرصت ظهور و بروز بیماری‌های غیرواگیر را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مهمترین خطر برای سالمندان است، افزود: توجه به سالمندی بدون نگاه پیشگیرانه به عوامل خطرساز بیماری‌های غیرواگیر امکان پذیر نیست و همه سالمندان در معرض این خطرات هستند.

یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه ما باید قبل از رسیدن به دوره سالمندی آمادگی‌های لازم را در طول زندگی کسب کنیم، گفت: پیشگیری از دیابت و پوکی استخوان و کنترل فشارخون بالا از اصلی‌ترین اموری است که برنامه‌ریزان اجتماعی باید از سال‌های ابتدایی عمر به آن بپردازند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بیان کرد: در سالمندی نمی‌شود ورزش را شروع کرد و این افزایش توده عضلانی و اسکلتی باید از نوجوانی و جوانی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه بهبود و اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب نباید به دوران سالمندی موکول شود، گفت: اگر در سنین جوانی و میانسالی نتوانیم ورزش کنیم در سالمندی هم در اتاق‌ها روی صندلی‌ها محبوس می‌شویم.

یوسف زاده چابک با بیان اینکه همایش ملی سالمندی در حقیقت نگاهی به آینده است، گفت: استان گیلان با وجود ظرفیت‌های زیادی که در حوزه توانبخشی دارد مانند دیگر نقاط کشور پیشرفت نداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ما نمی‌توانیم در خدمات ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی کارآمد باشیم مگر اینکه شاخص‌های سلامت را ارتقاء بخشیم که نتیجه آن ذخیره سالمندی با کیفیت است و گسترش حوزه توانبخشی دقیقاً در راستای دانشگاه‌های نسل سوم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین سیستم ترومای کشور در استان گیلان به‌صورت پایلوت راه اندازی شده است، افزود: هدف این سیستم نگاه ویژه و سیستماتیک به حوزه تروما است که فرآیند پیش بیمارستانی و بیمارستانی و توانبخشی را به‌طور تخصصی پوشش می‌دهد.

Share