میرشهاب مومنی

به مناسبت آغاز فعالیت باشگاه تاج در رشت

در ۲۳ آبان سال ۱۳۳۹ آقای رضا اکبر از انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی گیلان پروانه بهره برداری دریافت و رسماً در مراسم روز ۲۵ آبان همان سال فعالیت باشگاه تاج را طی مراسمی با حضور دهقان استاندار گیلان جشن می گیرند.

داماش علیرغم دریافت پروانه بهره برداری توسط مردان توانمند چون اسماعیل حاجی پور بعنوان رئیس هیأت مدیره و مهدی الطافی بعنوان مدیرعامل در سال جاری با ریشه ای ۵۶ ساله در فوتبال شهر رشت یکی از پر سابقه ترین باشگاههای استان گیلان در آوردگاههای کشوری میباشد.sssss

در سال ۱۳۲۳ در تهران باشگاهی به نام دوچرخه سواران از انجمن ملی تربیت بدنی کشور مجوز فعالیت خود را دریافت می نماید این باشگاه در مهرماه سال ۱۳۲۴ با ایجاد دفتر رسماً فعالیت های ورزشی خود را آغاز می کند. باشگاه دوچرخه سواران بعد از چندی توسط محمد خاتمی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران و از جمله افسران ارتش که ذاتاً گیلانی و اهل صیقلان رشت بوده به نام باشگاه تاج هویت می یابد. و تا قبل از انقلاب با همان نام فعالیت نموده و پس از انقلای بعنوان استقلال تغییر نام داده که تا امروز در بسیاری از رشته های ورزشی شاخصاً در فوتبال فعالیت چشمگیر دارد.

در ۲۳ آبان سال ۱۳۳۹ آقای رضا اکبر از انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی گیلان پروانه بهره برداری دریافت و رسماً در مراسم روز ۲۵ آبان همان سال فعالیت باشگاه تاج را طی مراسمی با حضور دهقان استاندار گیلان جشن می گیرند.

 علاقمندی رضا اکبر به رشته فوتبال و باشگاه تاج تهران موجب شد تا تیم فوتبال باشگاه تاج در رشت سریعاً تشکیل گردد در نخستین تیم فوتبال تاج رشت بزرگانی چون احمد صباحی، ایرج مظفری، موریس ساباکین، محمود شادمند، محسن حشمتی، حسین مسچیان، بیژن تیزکار، سعید دهسرایی، علیرضا هوشنگی، بهزاد مقدم، حسین قره قانی  بودند فعالیت این باشگاه تا انقلاب با همین نام صورت می پذیرفت پس از انقلاب این باشگاه با نام ابوذر چندی به فعالیت خود ادامه داد و سپس با ادغام باشگاه ایرانمهر و با مسئولیت آقای قلی پور چند صباحی فعالیت نمود تا اینکه باشگاه استقلال رشت با همت آقایان سید حسین و میراحمد خوش کلام مجدداً وارد چرخه حرکت باشگاهی شد. در همین اثنا آقای مهدی الطافی بعنوان سکاندار باشگاه استقلال رشت منشاء اقدامات ارزنده ای برای تیم فوتبال استقلال بود. استقلال رشت پس از مدتی به استقلال گاز رشت با مدیریت آقای رنگزن مدیرعامل شرکت گاز منطقه ای گیلان واگذار گردید  و پس از جدایی گاز منطقه از استقلال این باشگاه با باشگاه شهرداری رشت ادغام و با نام جدید استقلال شهرداری رشت به تلاش در عرصه فوتبال مشغول و در ابتدا مدیرعامل باشگاه آقای حمیدی شهردار رشت بودند که پس از ثبت باشگاه در دفتر ثبت شرکت ها شهردار رشت زنده یاد ایرج زهرابی را برای اداره باشگاه برگزید.

ffffuntitled طی حکمی مرحوم ایرج زهرابی که سالیان متمادی بعنوان رئیس هیأت فوتبال استان گیلان خدمات ارزشمندی را در فوتبال گیلان مصروف داشته بود را بعنوان مدیرعامل باشگاه منصوب نمود، پس از چند سال فعالیت قابل ملاحظه استقلال شهرداری در بالاترین سطح فوتبال کشور باشگاه استقلال شهرداری از طریق سازمان صنایع شیر ایران (پگاه) خریداری و کلیه فعالیت های خود را با همین نام در سطح کشور آغاز کرد، پگاه گیلان ابتدا با زنده یاد زهرابی حرکت خود را آغاز سپس توسط نریمان افشاریان و اسماعیل شاد تحت عنوان مدیرعامل باشگاه تلاش داشتند تا اینکه، سهمیه حضور پگاه در رشته فوتبال توسط تشکیلات شرکت امیرمنصور آریا اخذ شد و حسن(امیر) عابدینی هدایت این باشگاه را بنام داماش ایرانیان بعهده گرفت در دوران مدیرعاملی عابدینی داماش فراز و فرود بسیاری را متحمل شد. توقیف شرکت های امیرمنصور آریا و محدودیت های مبتلا به باعث شد که داماش سیر نزولی را طی نماید و ناباورانه از لیگ برتر فوتبال کشور به لیگ دسته اول نزول جایگاه داشته باشد.

و پس از دو دوره در لیگ دسته اول و تغییر نام اجباری بنام شهرباران بجهت بدهی های زیاد و سقوط به لیگ دسته دوم به شرایطی یاس آور و بدی برسد.

در این اثنا هواداران پر شمار و بی تاب داماش تلاش ارزنده ای را برای حیات مجدد آن داشتند. شهرباران با وجود بدهی های بیش از حد عملاً منحل گردید، لذا علاقمندان داماش با پیگیریهای قابل تحسین و با اهتمام اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت توانستند با خرید سهمیه حضور تیم رهپویان رضوانشهر مجدداً داماش گیلان را با شرایطی جدید از نو ساماندهی کنند. حاجی پور با دوستان خوش نام خود حسن(مجید) جهانپور، علی افتخاری و مهدی الطافی را وارد اداره امور داماش و با انتخاب اصلح مهدی الطافی مرد کار کشته عرصه های دیروز به رتق و فتق معضلات این باشگاه  پرطرفدار مشغولند.

اگرچه در فصل جاری ۹۶-۹۵ لیگ دسته دوم تا کنون داماش نتایج رضایت بخشی نداشته لیکن با تغییر کادرفنی و آمدن مرد دوستداشتنی چون سید هادی میر طباطبایی که با کوله باری از افتخارت ملی و باشگاهی در این میدان پای نهاده نوید از روزهای خوشی را برای داماش می دهد.

لذا هم اینک میبایست همگان در جهت پیمایش میسر توفیق این باشگاه گام بردارند هرکس به هرطریقی که می تواند کمک نماید، تا حال هوای این باشگاه و تیم محبوبش چون نسیم روح نواز داماش با طراوت و دلچسب باشد.

 میرشهاب مومنی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share