وزیر صنعت معدن و تجارت؛

بنز به ایران می‌آید/ صنعت از رکود خارج شد/به سمت رونق در حال حرکت هستیم/پراید و پژو تولید می شوند/توافق ما در برجام با آمریکا نیست/ برجام نمی‌تواند یکطرفه لغو شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر صنعت معدن و تجارت می گوید: اغلب صنایع کشور از رکود خارج شده‌اند و تولید در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات درباره تاثیر بسته خروج از رکود دولت در بخش صنعت گفت: کاهش صادرات را قبول ندارم؛ البته ممکن است در بخش‌هایی مانند سیمان کاهش صادرات داشته باشیم که البته به دلیل ناامنی بازارهای صادراتی و همینطور کاهش قدرت خرید این کشورها به دلیل کاهش بهای نفت بوده است.

IMG_4163nemat

وی افزود: یکی از بازارهای صادراتی ما کشور عراق بود که در حال حاضر پروژه‌ها در این کشور راکد است.

نعمت زاده با بیان اینکه ما در بخش‌های دیگر مانند خودرو افزایش تولید داشتیم، خاطرنشان کرد: تا ۱۵ آبان رشد تولید خودرو به ۳۰٫۹ درصد رسیده  و در این مدت ۷۵۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

او با تاکید بر اینکه صنعت خودرو بزرگترین گروه صنعتی کشور است، یادآورشد: در حال حاضر بخش زیادی از ورق‌های فولادی در این صنعت به مصرف می‌رسد؛ به همین دلیل تولید ورق فولادی نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به رشد صادرات محصولات تولیدی کشور،عنوان کرد: بخش صنعت با رشد ۸  درصدی و بخش معدن با رشد ۳۰ درصدی رو به رو بوده است و در مجموع ۱۱ درصد افزایش صادرات در این دو بخش داشته‌ایم. همچنین در کالاهای صنعتی به غیر از پتروشیمی و کالاهایی از این قبیل، رشد صادراتی ما ۴٫۲ درصد بوده است.

او با ذکر این مثال که صادرات ایران به کشور عمان ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش صادرات داشته‌،خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدای امسال، رشد صنعت به ۴٫۲ درصد رسید  که امیدواریم که این رشد تا پایان سال ادامه داشته باشد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه کارخانجاتی که در سال گذشته امکان فروش نداشتند، در حال حاضر مشکلی برای فروش ندارند، گفت: این خبرها حاکی از این است که به سمت رونق در حال حرکت هستیم؛ اما نیاز به تلاش بیشتری داریم.

او با تاکید حمایت از سرمایه‌گذار خارجی به خصوص در بخش‌های مورد نیاز کشور، اظهار داشت: ایران‌خودرو توانست با یکی از شرکت‌های اروپایی مشارکت ۵۰-۵۰  داشته باشد که این مذاکرات به بالای ۶۱ درصد پیشرفت رسیده ،همچنین دیگر خودروساز ما یعنی سایپا هم با شرکت دیگری به توافق رسیده است و آنها هم کار را شروع کرده‌اند .

او اضافه کرد:  قرار است که این شرکت یکی از سایت‌های خود را به این موضوع اختصاص بدهد. ضمن اینکه همزمان درخواست کردیم که سایپا با رنو وارد مذاکره شود که در عمل این مذاکرات به طول انجامیده و به نتیجه نرسیده است.

چرا ایدرو به قراردادهای خودروسازی ورود کرد؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انتقادهایی که از حضور ایدرو در قراردادهای خودروسازی می شود، خاطرنشان کرد: سازمان ایدرو که در بخش خودروسازی سابقه طولانی دارد، شروع‌کننده مذاکرات با رنو بوده و البته ما در گذشته با رنو مذاکراتی داشتیم، چرا که ایران‌خودرو و سایپا قرار داد داشت و این دو خودروساز را به جان یکدیگر انداخته بود و منافع ما محقق نمی‌شد، بنابراین تصمیم گرفته شد که سازمان گسترش به صورت یک به یک مذاکره کنند و الان هم این مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم که مشارکت اتفاق بیفتد.

او افزود:البته ایدرو می‌تواند سهام خود را واگذار کند. طبق قانون ایدرو تا صددرصد می‌تواند سرمایه‌گذاری داشته باشدچون یک سازمان توسعه‌ای است.

نعمت زاده با بیان اینکه هنوز قراردادی با رنو منعقد نشده است، یادآورشد: امیدواریم تا دو ماه آینده این قرارداد به نتیجه برسد.

پراید و پژو تولید می شوند

نعمت‌زاده همچنین در پاسخ به سئوالی درباره توقف تولید پراید و پژو نیز با بیان اینکه معتقدم باید برخی برندها را حفظ کرد،گفت:  همانطور که مرسدس بنز ۱۶۰ سال است که تولید می‌شود، فقط مدل‌های آن تغییر می‌کند، پیکان می‌توانست به عنوان یک نام باقی بماند.

او با بیان اینکه در مورد خودرو باید به سمت تکنولوژی‌های جدید برویم ،تصریح کرد: باید کل پلت‌فرم‌ها را از نظر سوخت، آلایندگی، ایمنی و آسایش سرنشینان خودروها به روز کنیم. به همین دلیل وقتی خودروهای جدید وارد بازار می‌شود. این مصرف‌کنندگان هستند که تعیین می‌کنند چه خودرویی تولید شود.

این عضو کابینه یازدهم با بیان اینکه در این شرایط خودروسازان تصمیم‌گیری می‌کنند،یادآورشد: اینکه مطرح شد تولید این دو خودرو تا پایان سال متوقف می‌شود، درست نیست. زیرا بستگی به سازنده دارد و باید شرایط بازار را سازنده در نظر بگیرد.

نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر ما دارد؟

محمدرضا نعمت زاده در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره نتیجه انتخابات اخیرریاست جمهوری آمریکا با بیان اینکه توافق ما در برجام با آمریکا نیست،خاطرنشان کرد:ایران با کشورهای دیگر هم در این توافق حضور دارد، بنابراین برجام نمی‌تواند یکطرفه لغو شود.از سویی ما در قراردادها هم وقتی طرف خارجی این موضوع را مطرح کرد، زیر بار هیچگونه شرط و شروطی نرفتیم .

او افزود: در قراردادهای ما حتی یک کلمه از برجام نیامده  و ما قراردادها را تحت هر شرایطی اجرایی می‌کنیم.

وزیر صنعت،معدن و تجارت همچنین با اشاره به مهمترین اتفاق در پسابرجام برای بخش‌های صنعت و تجارت هم گفت: بزرگترین اتفاق این است که فضای امید به کار و توسعه به کشور بازگشت و ما به  عنوان حکومت وظیفه داریم که محیط وامکانات را فراهم کنیم تا مردم وارد این بخش‌ها شوند؛ تا دیروز اسم ایران مطلوب نبود و حتی جواب نامه‌هایمان را نمی‌دادند.اما الان آنها به ما ایمیل می‌زنند و به دنبال مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند که معتقدم این بزرگترین دستاورد برجام بود.

او اضافه کرد: از اوایل سال تاکنون، هیات عالی نظارت بر سرمایه‌گذاری ۳۷ مورد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به تصویب رسانده است که قراردادهای سیتروئن و پژو از جمله آنها بوده است.

نعمت زاده تاکید کرد: رقم سرمایه‌گذاری به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است،البته این رقم به جز  سرمایه‌گذاری رنو در این بخش به قرارداد است که در فاز اول رقم سرمایه‌گذاری این شرکت، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو است.

او گفت: قرارداد دایملر بنز هم به منظور تولید موتورهای CNG و دیزل برای کامیون‌های مدل جدید با مصرف کمتر به صورت ۵۰-۵۰  با ایران مشارکت می‌کند که تا آخر سال این قرارداد هم تحقق می‌یابد.

رنو به ایران خسارت می دهد؟

وزیر صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به سئوال دیگری درباره طرح خسارت یک هزار میلیارد تومانی و پرداخت این  غرامت به ایران هم گفت: مدت قرارداد قبلی تمام شده و ارتباطی با قرارداد جدید ندارد. اگر خسارتی هم بوده باید از سوی سازمان‌های مرتبطی که در قرارداد ذکر شده، پیگیری شود.

او با بیان اینکه هر دو طرف در جریان تحریم ها خسارت دیده‌اند و شاکی می‌تواند خسارت را پیگیری کند،اظهارداشت: ما در مذاکرات اخیر کاری به آن قرارداد نداریم.، البته نمی‌دانم این رقم یک هزار میلیارد تومان از کجا اعلام شده، زیرا ما چنین رقمی را در این خصوص ندیده‌ایم.

او همچین با ذکر این توضیح درباره تعیین تکلیف سایت بن‌رو سایپا با بیان اینکه این شرکت خودروسازی در ساوه است و به سایپا تعلق دارد ،یادآورشد: قرار شده این شرکت به عنوان آورده در اختیار رنو قرار بگیرد،البته این پیشنهاد به نتیجه نرسیده و قرار شده سازمان گسترش آن را انجام دهد. به احتمال زیاد این شرکت از سوی سازمان گسترش به عنوان مطالبات از سایپا گرفته می‌شود.

Share