مهدی گل دوست

بسیج نیروی رزمی دیروز, نیروی فکری امروز

در حوزه جنگ نرم، در حوزه جنگ رسانه ای و جنگ فرهنگی بدلیل عدم وجود تسلیحات و دشمن فیزیکی، بسیج می تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد

بسیج نیروی رزمی دیروز, نیروی فکری امروزphoto_2016-11-18_22-04-52

جنگ تحمیلی ایران و عراق، یکی از طولانی ترین جنگهای قرن بیستم، هشت سال بطول انجامید، با حدود ۲۳۰ هزار نفر شهید، وجبی از خاک ایران کاسته نشد. دشمن می داند کشوری که یک تنه و با دست خالی و با بسیج نیروهای مردمی می تواند مدت زمان طولانی از خود دفاع کند و جلوی سلطه طلبان و زورگویان بایستد، با پیشرفتهای کنونی، جنگ نظامی بر آن کارساز و اثرگذار نخواهد شد.
شیوه دیگری از جنگ که زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا با آن مواجه بوده ایم، تحریم است. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های تک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا از این مدل جنگ می باشد. ذات ملت ایران ایستادگی در مقابل ظالم و دفاع از مظلوم است و به این دلیل است ایام سوگواری ابا عبداله الحسین(ع) که اوج و سمبل ایستادگی در مقابل ظالمان زمان خویش می باشد از احترام و ارزش والایی در نزد ایرانیان برخوردار است. با شدت گیری تحریم ها علیه ایران نه تنها کشورهای ظالم چیزی دستگیرشان نشد بلکه ایستادگی ملت بیشتر شده و این تهدید تبدیل به فرصت و فرصت تولید علدانشگاهش فراهم گردید. ملت ایران در کارزار این نوع جنگ نیز همواره سربلند و سرافراز بوده اند.
و اما جنگ اصلی، جنگی است بسیار خطرناک، بسیار مرموز، بسیار ناجوانمردانه، بسیار مخرب و بسیار موثر. جنگی است که انرژی و فشار آن روی فکر است. روی ابعاد روانی است. روی ابعاد اخلاقی است. روی ابعاد روحانی است. روی ابعاد عقیدتی است. روی روش زندگی است. روی تغییر نگرش از خودی به بیخودی است.
در این نوع جنگ، خبری از تانک نیست، خبری از موشک نیست، خبری از هواپیما و پهپاد و سایر تسهیلات نظامی نیست، خبری از تحریمهای اقتصادی و نظامی و اجتماعی و سیاسی نیست. در این جنگ دشمن هم معلوم نیست. نه چهره ای دارد و نه کشوری و نه یالی و نه کوپالی…
در این جنگ، موشک، بمب، راکت، خمپاره دشمن با ساختار جدید سوار بر ادوات نظامی جدید بر قلب هدف نشانه می رود البته هدف دچار مرگ تدریجی مغزی، فکری و نگرشی شده بطوریکه از داخل شروع به مین گذاری زمین خودی در راستای موفقیت و پیروز شدن دشمن می شود.
در مقابله با تمامی مدل ها و شیوه های جنگ، نقش بسیج برکسی پوشیده نیست. چه در جنگ تحمیلی و چه در جنگ اقتصادی بسیج از ارکان اصلی ایستادگی و پایداری در مقابل دشمن بشمار می آید. ایستادگی، آمادگی، مبارزه و آموزش ساز و کارهای دفاعی در این مدل جنگ بسیار ضروری و با اهمیت می باشد.
در حوزه جنگ نرم، در حوزه جنگ رسانه ای و جنگ فرهنگی بدلیل عدم وجود تسلیحات و دشمن فیزیکی، بسیج می تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد. نقش معلم، نقش راهنما، نقش پرورش دهنده، نقش محلل، نقش مشاور و … همه و همه نقش های موثر برای بسیج است. در دوران و اوضاعی که کمپانی های بزرگ خبرگزاری و شایعه پراکنی صهیونیزم در حال بمباران فرهنگی، روحی و روانی از طریق تولید مطالب، پستها، اخبار و … می باشند و روزانه بیش از ۵۰ میلیون کلمه خبر تولید و انتشار می دهند نیاز به حوزه ای است که بررسی و تحلیل کنند که این مطالب توسط چه گروهی تولید، هدف از تولید مطالب چیست و در راستای تخریب چه گروه و یا افرادی تولید و انتشار یافته اند؟ نقشی که بسیج می تواند در این نوع جنگ داشته باشد، فراتر از نقشی است که در جنگ های تحمیلی و اقتصادی داشت. با بمباران شدید اطلاعاتی بسیج می تواند نقش پردازشگر اطلاعات تولیدی را داشته و با انتشار خروجی واقعی، اذهان عمومی جامعه را نسبت به این اخبار آگاه و زمینه ساز سوادآموزی شیوه ای از دانش بنام سواد رسانه ای باشد.
سواد رسانه ای یعنی هر فرد با دریافت داده های دیجیتالی از رسانه های جدید تحلیل کند که این مطالب از کجا تولید، با چه هدف و به چه گروهی ارسال و انتشار یافته است؟ با چنین دانشی است که هر کدام یک رسانه خواهیم شد و آنگاه می توانیم بگوییم فضای مجازی اجتماعی ما مثل فضای حقیقی مان دارای امنیت خواهد بود. زندگی ایمن، اجتماع ایمن را طلب می کند و امنیت مقوله ای است نیازمند بسیجی است اجتماعی. در چنین جامعه ایست که نگرش پرورش یافته خودی، بیخوی نخواهد شد.

مهدی گل دوست – مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share