دولت باید تاکنون ۳ میلیون شغل ایجاد کرده باشد

با ابلاغیه معاون اول رییس جمهور باید فاتحه استخدام دولتی را خواند!؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،بیکاری مهمترین چالش ایران امروز است، شکی وجود ندارد. اما اینکه مردم هر روز از مسئولان دولتی یک موضع گیری متناقض در این باره بشنوند، قطعا کمکی به حل این معضل نمی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، رئیس جمهور در سفر استانی اخیر خود به اراک مهمترین مشکل کشور در حال حاضر و آینده را بیکاری نامید. اگرچه فردای این سخنرانی مدعی شد که دولت در هر سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کرده است. بنابراین یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که دولت باید تاکنون ۳ میلیون شغل ایجاد کرده باشد. این در حالی است که آمارهای بیکاری در کشور این موضوعات را تایید نمی نماید. به عنوان مثال مرکز آمار رسما اعلام کرد نرخ بیکاری در بهار ۹۵ برای اولین بار از ۱۲ درصد گذشت.rohani336137040659200

موضوع بیکاری جوانان به خصوص قشر تحصیلکرده این روزها دغدغه اصلی خانواده های ایرانی است، به نحوی که شاید کمتر خانواده ای با این معضل روبرو نباشد. رکود در واحدهای تولیدی، خیل عظیم جوانان آماده به کارمشکلات ساختاری اقتصاد و … از موارد تشدید این معضل است که متاسفانه کسی هم فکر جدی برای حل آنها نمی کند.

با این حال در مدت اخیر اعلام شد که برخی سازمان ها و وزارت خانه ها با برگزاری آزمون استخدامی قصد استخدام دارند. به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش قرار است ده هزار نفر را استخدام نماید. این موضوعات در حالی است که دیروز معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ مصوبه هیات وزیران، انجام استخدام‌های جدید و هرگونه افزایش در نظام پرداخت حقوق و دستمزد توسط دستگاه‌های دولتی را ممنوع اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه معاون اول رییس جمهور که به سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده، تاکید شده است به منظور رعایت تعادل در منابع و مصادف بودجه عمومی کشور، تمامی دستگاههای اجرایی ملی و استانی و شرکت های دولتی باید ضمن رعایت موارد زیر و با اتخاذ راهکارهای لازم برای صرفه جویی در سایر هزینه های جاری و متفرقه، از هرگونه تعهد مازاد بر تخصیص های ابلاغی جدا اجتناب کنند.jahangiri

در رابطه با این ابلاغیه دولت چند سئوال مهم وجود دارد. اولاً اینکه مگر تاکنون سازمان ها و ادارات دولتی مجوزی برای استخدام خارج از مجوز سازمان و برنامه و بودجه داشته اند که الان ممنوع شده است؟ از سوی دیگر اگر هرگونه استخدام ممنوع شده است پس چگونه دولت در حال برگزاری آزمون استخدامی است؟

به عبارت دیگر اگر این ابلاغیه برای جلوگیری از استخدام ها از طریق رابطه است، اما آیا هزاران بار از این ابلاغیه ها صادر نشده است و اثری نداشته است.! مضافاً اینکه دولت باید شفاف سازی کند که این مصوبه هیات دولت آیا استخدامی های جدید و یا در حال انجام را شامل می شود یا خیر؟

از سوی دیگر در همان زمانی که این ابلاغیه صادر می شود؛ چرا وزیر بهداشت در سفرهیات دولت به استان مرکزی از افزایش نیروی انسانی در حوزه سلامت خبر می دهد و می گوید در سال‌جاری در راستای تأمین نیروی انسانی ظرفیت جذب را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌ایم، گرچه هنوز کافی نیست! آیا این ۳۰ درصد افزایش با مصوبه آقای جهانگیری در تناقض است یا خیر؟

به هرحال در اینکه به قول رئیس جمهور بیکاری مهمترین چالش ایران امروز است، شکی وجود ندارد. اما اینکه مردم هر روز از مسئولان دولتی یک موضع گیری متناقض در این باره بشنوند، قطعا کمکی به حل این معضل نمی کند.

tel final1
Share