رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل راه آهن رشت – قزوین/مانعی برای توقف کار نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل راه آهن رشت – قزوین خبر داد و گفت: ایران به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و امیدواریم آنچه در شأن ملت است، به انجام برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت روز جمعه در حاشیه بازدید از ریل گذاری راه آهن رشت – قزوین در شهر منجیل در جمع خبرنگاران افزود: حداکثر تلاش ما آن است که این پروژه در زمان تعیین شده، به بهره برداری برسد(گزارش تصویری)

photo_2016-11-19_15-25-41وی اظهار کرد: با تامین اعتبار و تخصیص پنج هزار میلیارد ریال، بخشی از موانعی که پیش روی این پروژه بود، برطرف می شود.

نوبخت با بیان اینکه امروز به عنوان اولین مسافر به طور آزمایشی اولین قطعه ۲۹ کیلومتری از قزوین تا کوهین را طی کردم٬ گفت: این مسیری که امروز با استاندار قزوین طی کردیم٬ امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را داشت و درحال حاضر ، در این مسیر ۱۶۴ کیلومتری٬ بیش از ۸۰ کیلومتر ریل گذاری شده و بقیه قسمت ها نیز با سرعت در حال انجام است.

به گفته نوبخت، همه خواست ما این است که در سال جاری، این خط ریلی تحویل داده شود؛ هرچند بخش هایی از این مسیر، دارای مشکلاتی هست که در این بازدید، درباره آنها تصمیماتی گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: همه امید و اهتمام ما این است که در دولت یازدهم، شاهد افتتاح این مسیر باشیم و همزمان، خط ریلی مسیرهای تهران – همدان٬ تهران – کرمانشاه٬ میانه – بستان آباد و مراغه – ارومیه نیز در حال انجام است.

نوبخت گفت: مصمم هستیم همه این مسیرها را تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم.

معاون رئیس جمهوری به اهمیت راه آهن قزوین – رشت اشاره و تصریح کرد: این مسیر علاوه بر اتصال گیلان به پایتخت٬ اتصال رشت – انزلی و رشت – آستارا ، می تواند ارتباط شمال – جنوب و کشورهای همسایه شمالی ما به ایران را برقرار کند.

نوبخت ادامه داد: با توجه به تمهید مقدماتی که انجام و اعتباراتی که برای این مهم در نظر گرفته شده، تقریبا مشکلی برای پرداخت ها نداریم و فکر می کنیم مانعی برای توقف کار نباشد.

وی با بیان اینکه در کنار خط ریلی مسیرهای جاده ای را نیز در حال اتمام داریم٬ گفت: برای جاده کندوان با افتتاح ۳۰ کیلومتر اول٬ ۶۰ کیلومتر راه را می توانیم سبک کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین برای جاده هراز و بعد از آن فیروزکوه یعنی با چهار آزادراه، جنوب البرز را به شمال البرز و حاشیه دریای خزر مرتبط می کنیم.

وی به یکی از مسیرهای پرتردد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر تهران – کرج به عنوان گذرگاه ۱۴ استان کشور، دارای بار ترافیکی سنگینی است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده، با سرعت، ادامه احداث اتوبان همت به کرج درحال انجام است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از مسیر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده منجیل شهرستان رودبار بازدید کرد.

ساخت پروژه راه آهن رشت – قزوین به طول ۱۶۴ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود.

این مسیر ریلی هم اکنون دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است. ریل گذاری راه آهن رشت – قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

تکمیل پروژه راه آهن قزوین – رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.

Share